IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 10- 5 Anotace Prezentace, která se zabývá procvičováním veličin popisujících pohyb. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vypočítat rychlost, dráhu, pracovat s grafy Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, rychlost, dráha Druh učebního materiálu Procvičování Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost 266,2kB/září-2011
Procvičování pohybu těles: Doplňte druhy pohybů do tabulky. Pohyb tělesa složený otáčivý Podle trajektorie Podle rychlosti zpomalený zrychlený
Procvičování pohybu těles: Správné řešení: Pohyb tělesa složený otáčivý posuvný Podle trajektorie Podle rychlosti přímočarý křivočarý rovnoměrný nerovnoměrný zpomalený zrychlený
Vyřešte následující příklad:Po mostě délky 250 m jede nákladní vlak stálou rychlostí 36 km/h. Vlak má délku 350 m. Jak dlouho jede po mostě? Řešení: s1=250 m s2= 350 m v=36 km/h= 10 m/s t= ? s Vlak jede po mostě 60 s.
V tabulce jsou zachyceny dráhy chlapce naměřené vždy za 5 s V tabulce jsou zachyceny dráhy chlapce naměřené vždy za 5 s. Sestroj graf závislosti dráhy pohybu chlapce na čase. t/s 5 10 15 20 25 s/m 30 40 50 Zvolíme si měřítko os: Osa s: 10 m 2 cm Osa t: 5 s 1 cm
Graf závislosti dráhy chlapce na čase:
Graf dráhy pohybu vozidla na době pohybu: A) Co můžeš říci o pohybu vozidla v prvních dvou hodinách? Vozidlo stálo B) Urči druh pohybu vozidla během třetí hodiny? Rovnoměrný pohyb C) Urči rychlost pohybu vozidla během čtvrté hodiny? v=30 km/h.
Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 7. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, c2003, 203s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-7196-265-1. BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník základní školy: pracovní část. 2.vyd. Praha: SPN, 1991. Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN 80-04-26253-8. BOHUNĚK, Jiří. Sbírka úloh z fyziky pro žáky základních škol 1.díl. 1. vyd. Praha: SPN, 1992. Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN 80-04-26025-X Vlastní text z archivu autora
Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé obrázky a schémata je možné doplnit vhodnými pokusy. Žáci řeší zadané otázky a úlohy nejprve samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří správné odpovědi a tím procvičí dané téma.