Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Použití grafů v mikroekonomii
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
D) Užitek a optimální rozhodnutí
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Seminář 2. Nabídka a poptávka
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Elasticity poptávky a nabídky
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Mikroekonomie I Úvod do studia ekonomické teorie
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Trh práce a politika zaměstnanosti
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
4. Náklady a příjmy firmy.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
VýnosyVýnosy. Výnosy Výnosy představují výkony podniku. Hlavní složku výnosů tvoří tržby z prodeje výrobků, zboží či služeb.
Příjmy a zisk.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Příjmy firmy Příjmy firmy představují sumu peněžních prostředků, které firmě plynou z realizace její produkce (příjmy = tržby). Příjmy můžeme rozdělit na celkové, průměrné a mezní. Cíle firmy – maximalizace zisku lze dosáhnout buď minimalizací nákladů nebo maximalizací příjmů

Celkový příjem TR (Total Revenue) Celková peněžní částka, kterou firma získá prodejem svých výrobků. Vypočítat ji můžeme jako součin ceny výrobku a množství prodaného množství: TR = P  Q

TR na dokonale konkurenčním trhu Firma nemá možnost ovlivnit výši ceny, křivka TR je pak funkcí pouze prodaného množství. Graficky ji můžeme znázornit jako polopřímku vycházející z počátku a se směrnicí (sklonem) rovnou ceně.

TR v podmínkách nedokonalé konkurence Cena s růstem výstupu klesá a poptávková křivka je proto klesající. Křivka TR může mít různý tvar.

TR v podmínkách nedokonalé konkurence Na konkrétní tvar křivky TR má vliv elasticita poptávky. Když firma sníží cenu podle elasticity poptávky mohou nastat tři situace: poptávka je elastická (ePD < -1) procentní růst prodaného množství je větší než procentní pokles ceny, tzn. celkový příjem TR roste poptávka je jednotkově elastická (ePD = -1) procentní snížení ceny je stejné jako procentní nárůst prodeje, TR se nemění poptávka je neelastická (ePD > -1) procentní snížení ceny je větší než procentní růst prodaného množství, TR klesá

Předpokládáme-li, že poptávková funkce je lineární ( P = a – b  Q ) můžeme vyjádřit TR graficky jako negativně skloněnou přímku: TR = P  Q po dosazení dostaneme: TR = (a – b  Q )  Q neboli TR = a  Q – b  Q2 Od bodu F do bodu A je elasticita ePD < -1 a TR roste. V bodě A je ePD = -1, TR při velmi malé změně P zůstává shodné. Od bodu A směrem k E je ePD > -1, a TR klesá.

Průměrný příjem AR (Avarage Revenue) Příjem plynoucí z jedné prodané jednotky a vypočítá se: Křivka AR je totožná s křivkou individuální poptávky. V podmínkách dokonalé konkurence je rovnoběžná s osou x ve výši odpovídající ceně (AR = P).V nedokonalé konkurenci je klesající (AR = P = a – b  Q).

Mezní příjem MR (Marginal Revenue) Je definován jako změna celkového příjmu (TR) v důsledku změny prodaného množství (Q) o jednotku. (první derivace TR podle Q) lze upravit na a dále , kde je směrnice křivky poptávky

MR v dokonalé konkurenci Všechny firmy v odvětví jsou identické a žádná z nich nemůže ovlivnit cenu, je individuální poptávková křivka (d) rovnoběžná s osou x , tzn. její sklon (směrnice) je roven 0. Platí MR = P

MR v nedokonalé konkurenci Poptávková křivka je klesající Aby firma prodala dodatečnou jednotku výstupu, snižuje jeho cenu. Takže platí: MR < P Křivka MR klesá dvakrát rychleji než křivka poptávky.

MR v nedokonalé konkurenci - elasticita poptávky eCD Z toho plyne: 1) je-li poptávka elastická (ePD < -1)  MR je kladný 2) je-li poptávka neelastická (ePD > -1)  MR je záporný 3) je-li poptávka jednotkově elastická (ePD = -1)  MR je roven nule