Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Příjmy firmy Příjmy firmy představují sumu peněžních prostředků, které firmě plynou z realizace její produkce (příjmy = tržby). Příjmy můžeme rozdělit na celkové, průměrné a mezní. Cíle firmy – maximalizace zisku lze dosáhnout buď minimalizací nákladů nebo maximalizací příjmů
Celkový příjem TR (Total Revenue) Celková peněžní částka, kterou firma získá prodejem svých výrobků. Vypočítat ji můžeme jako součin ceny výrobku a množství prodaného množství: TR = P Q
TR na dokonale konkurenčním trhu Firma nemá možnost ovlivnit výši ceny, křivka TR je pak funkcí pouze prodaného množství. Graficky ji můžeme znázornit jako polopřímku vycházející z počátku a se směrnicí (sklonem) rovnou ceně.
TR v podmínkách nedokonalé konkurence Cena s růstem výstupu klesá a poptávková křivka je proto klesající. Křivka TR může mít různý tvar.
TR v podmínkách nedokonalé konkurence Na konkrétní tvar křivky TR má vliv elasticita poptávky. Když firma sníží cenu podle elasticity poptávky mohou nastat tři situace: poptávka je elastická (ePD < -1) procentní růst prodaného množství je větší než procentní pokles ceny, tzn. celkový příjem TR roste poptávka je jednotkově elastická (ePD = -1) procentní snížení ceny je stejné jako procentní nárůst prodeje, TR se nemění poptávka je neelastická (ePD > -1) procentní snížení ceny je větší než procentní růst prodaného množství, TR klesá
Předpokládáme-li, že poptávková funkce je lineární ( P = a – b Q ) můžeme vyjádřit TR graficky jako negativně skloněnou přímku: TR = P Q po dosazení dostaneme: TR = (a – b Q ) Q neboli TR = a Q – b Q2 Od bodu F do bodu A je elasticita ePD < -1 a TR roste. V bodě A je ePD = -1, TR při velmi malé změně P zůstává shodné. Od bodu A směrem k E je ePD > -1, a TR klesá.
Průměrný příjem AR (Avarage Revenue) Příjem plynoucí z jedné prodané jednotky a vypočítá se: Křivka AR je totožná s křivkou individuální poptávky. V podmínkách dokonalé konkurence je rovnoběžná s osou x ve výši odpovídající ceně (AR = P).V nedokonalé konkurenci je klesající (AR = P = a – b Q).
Mezní příjem MR (Marginal Revenue) Je definován jako změna celkového příjmu (TR) v důsledku změny prodaného množství (Q) o jednotku. (první derivace TR podle Q) lze upravit na a dále , kde je směrnice křivky poptávky
MR v dokonalé konkurenci Všechny firmy v odvětví jsou identické a žádná z nich nemůže ovlivnit cenu, je individuální poptávková křivka (d) rovnoběžná s osou x , tzn. její sklon (směrnice) je roven 0. Platí MR = P
MR v nedokonalé konkurenci Poptávková křivka je klesající Aby firma prodala dodatečnou jednotku výstupu, snižuje jeho cenu. Takže platí: MR < P Křivka MR klesá dvakrát rychleji než křivka poptávky.
MR v nedokonalé konkurenci - elasticita poptávky eCD Z toho plyne: 1) je-li poptávka elastická (ePD < -1) MR je kladný 2) je-li poptávka neelastická (ePD > -1) MR je záporný 3) je-li poptávka jednotkově elastická (ePD = -1) MR je roven nule