Původ a vývoj člověka II Autor: Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 17
Vývoj člověka Australopithecus Homo habilis Homo erectus Homo sapiens
KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Soustava opěrná – lebka
Stavba kostry člověka II
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Stavba kostry člověka l
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Prezentace k tématu fylogeneze člověka, obsahuje otázky
Kostra 2.
Opěrná soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci opěrné.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kosterní stavba těla savců
Kosterní soustava POHYBOVÁ SOUSTAVA Mgr. Jan Marek
Biologie člověka Kostra.
Opěrná soustava kostra.
Opěrná soustava Úvod.
Kosterní soustava Přírodopis Autor : Mgr. Irena Hudcová
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Kostra.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Čeleď bobovité Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Opěrná soustava – procvičování VY_52_INOVACE_08 Sada 1
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Trávící soustava - úvod
Mužská pohlavní soustava
Opěrná (kosterní) soustava
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
VY_III/2_INOVACE_105_Kostra člověka
Původ a vývoj člověka III
Fylogeneze dolní končetiny
Ženská pohlavní soustava
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Čeleď brukvovité Přídopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Znaky dvouděložných a jednoděložných rostlin
Čeleď hvězdnicovité Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Nejdůležitější předchůdci člověka
Původ a vývoj člověka.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Opěrná soustava Kostra hlavy a trupu.
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Převody jednotek objemu
Převody jednotek délky
Původ a vývoj člověka.
Čeleď lilkovité Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
VY_32_INOVACE_04-06 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Biologie člověka Téma: Soustava opěrná.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava I. (úvod a dutina ústní) Název sady:Přírodopis.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Kosterní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_1_Kosterní soustava Téma: Přírodověda.
Lidské tělo - kostra.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Lebka - Cranium Funkce: chrání mozek, smysly (zraku, sluchu…)
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola, Hradec Králové
Tvar a pohyb těla Lebka a kosti.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_29_Kloub, lebka, páteř
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
HOMINIZACE.
Původ a vývoj člověka Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Původ a vývoj člověka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
Transkript prezentace:

Původ a vývoj člověka II Autor: Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/

 Současný člověk se odlišuje od předchozích druhů následujícími znaky. Vývoj těchto znaků souvisí se změnou způsobu života.  Se vzpřimováním postavy došlo k uvolnění ruky pro práci a s tím souvisejícím rozvojem rozumových schopností

 Předchůdce  Současný člověk Obrázek: Předchůdce člověka Obrázek: Současný člověk

Změny na lebce  Větší mozková část, menší obličejová část  Obsah mozkovny 1420 cm 3  Klenuté kolmé čelo  Zmenšení vystupujících nadočnicových oblouků  Vznik bradového výběžku na dolní čelisti  Zkrácení nosních dutin  Změna zubního oblouku z písmene U na parabolický  Špičák nevyniká, stoličky se zmenšují  Široká ústní sliznice, vytvářející rty

Změny na trupu  Vzpřímená postava  Páteř dvojesovitě prohnutá  Týlní otvor posunut pod lebku  Rozšíření a oploštění hrudníku  Změna stavby pánve  Ztráta ochlupení

Změny na horní končetině  Velmi pohyblivý ramenní kloub  Uvolnění horní končetiny pro práci  Palec v opozici oproti ostatním prstům  Zjemnění a zvýšení zručnosti ruky  Přeměna drápů v nehty  Vznik papilárních linií

Změny na dolní končetině  Dlouhá stehenní kost  Vznik „kráčivé“ nohy  Chůze po dvou = bipedie  Vznik podélné a příčné klenby nožní  Palec přimknutý k ostatním prstům

Použitá literatura Mgr. Vaněčková I., RNDr. Skýbová J., Mgr. Markvartová D., Mgr. Hejda T. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. ISBN Nakladatelství Fraus, Plzeň 2006, 1. vydání Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.