Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz
Vzdělávací obor :Přírodopis Třída :6.C Vyučující :Mohylová Iva Datum : Téma vyučovací hodiny : „Rostliny nahosemenné“ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook dataprojektor
Zdroje informací „Ekologický přírodopis“ pro 6.ročník ZŠ – Kvasničková D., Jeník J., Pecina P., Cais J.; nakladatelství FORTUNA Praha 2002
Opakování: Nakresli a popiš houbu (např. muchomůrku červenou). Vyjmenuj části, ze kterých se skládá lišejník. Vyjmenuj dva lišejníky. Nakresli a popiš mechovou rostlinku. Vyjmenuj dva mechy. Vyjmenuj dvě kapradiny. Které rostliny příbuzné kapradinám znáš? Popiš proces tvorby uhlí.
Rostliny nahosemenné
Borovice lesní Jehličnatý strom Podle počtu pater lze usuzovat na jeho stáří Ze zkrácených větviček vyrůstají na větvích ve svazečku 2 tuhé úzké listy – jehlice – vydrží na stromě 3 až 6 let
Hlavní kořen je nejtlustší, prorůstá do velké hloubky a větví se v postranní kořeny = kořenová soustava
Květen: Na konci některých mladých větví se vytvářejí žluté samčí šištice složené z mnoha šupinovitých tyčinek, ve kterých se tvoří pylová zrnka se samčími pohlavními buňkami Na vrcholcích jiných větviček vyrůstají fialově červené samičí šištice, v nichž jsou vajíčka se samičími pohlavními buňkami
Opylení = děj, při němž jsou pylová zrnka větrem přenášena na povrch vajíček; pylové zrno klíčí, a tím se dostává samčí pohlavní buňka do vajíčka; tento proces trvá u borovice celý rok Oplození = splynutí samčí pohlavní buňky s pohlavní buňkou samičí
Z oplozených vajíček se vyvíjejí semena; samičí šištice se mnění v šišku Pohlavní rozmnožování = splynutí pohlavních buněk Nepohlavní rozmnožování = nový jedinec vzniká z jedné buňky (z výtrusu) nebo z části jedné rostliny
Samčí šištice se mění v dřevnatou šišku a zrají v ní semena; u borovice lesní tento proces trvá 2 roky U borovice jsou na jedné větvi dvojí šišky (jednoleté zelené, uzavřené; hnědé a dřevnaté šupiny, které se za teplých dnů rozevírají a semena vypadávají) Na každé šupině jsou 2 semena; každé semeno má blanité křidélko (pro unášení semena větrem) Semena jsou na šupině nekrytá, nahá = rostlina je nahosemenná
Semeno v půdě za příhodných podmínek vyklíčí a postupně z něj vyrůstá malý semenáček Většina semen, která v šišce uzrají, nevyklíčí (nedostanou se do vhodných podmínek, chybí jim voda) Všechny semenáčky nevyrostou, nemají dost světla, živin, zničí je mráz, sníh nebo je sežerou různí živočichové
Jehličnaté stromy – listy rostlin patřících do této skupiny mají podobu jehlic; stálezelené dřeviny; výměna jehlic je postupná po několika letech (např. u borovice po 3 a 6 letech)
Borovice vejmutovka – má dlouhé měkké jehlice ve svazku po pěti; šišky jsou válcovité s hojností pryskyřice Borovice černá – velmi tuhé jehlice ve svazečku po dvou; šišky vejčité Borovice lesní – ploché, ostře špičaté jehlice po dvou; borka (povrch kmene) se odlupuje ve vrstvách; horní část kmene je oranžová; šišky jsou malé a nerozpadavé Tis červený – strom nebo keř; špičaté jehlice (na svrchní straně jsou tmavě zelené a na spodní straně světle zelené); semena jsou v červeném míšku (míšek je jedinou nejedovatou částí rostliny); je chráněný
Jedle bělokorá – strom; jehlice ve dvou řadách (na rubu má dva bělavé proužky); kmen stromu je hladký a šedobílý; šišky se rozpadají ještě na stromě a rostou vzpřímeně Modřín opadavý – strom; jehlice má měkké a krátké, ve svazečcích po 15 – 40; na podzim opadává; šišky jsou malé a vejčité Jalovec obecný – keř i strom; jehlice má ostře pichlavé, ve svazcích po třech; semena jsou v modročerných zdužnatělých šišticích (připomínají bobule); je chráněný Smrk ztepilý - strom; má hranaté, špičaté a na větvích všestranně rozestavěné jehlice; šišky jsou visící, protáhlé a nerozpadavé
Není dovoleno odnášet lesní půdu z lesa! Nečistoty z ovzduší působí na jehlice a poškozují je, jehlice hnědnou a opadávají, strom ztrácí možnost výživy a hyne → velmi citlivé jsou jedle a smrky V přírodě vytvářejí rozsáhlé porosty – jehličnaté lesy; např. bory nebo smrčiny
Ve školkách se pěstují semenáčky Lesní monokultura = les vysázený z jednoho druhu stromů; např. v Beskydech smrkové monokultury; jsou snadno zranitelné při vichřicích → polomy a vývraty Oslabené a nemocné stromy jsou napadány hmyzem Význam v hospodářství: dřevo
Rostliny nahosemenné Zápis: Borovice lesní Jehličnatý strom Jehlice = tuhé listy, které vydrží na stromě 3 až 6 let Kořen – hlavní kořen + postranní kořeny tvoří kořenovou soustavu Samčí šištice – jsou žluté a složené z tyčinek, ve kterých se tvoří pylová zrnka se samčími pohlavními buňkami Samičí šištice – jsou fialově červené; obsahují vajíčka se samičími pohlavními buňkami Opylení = pylová zrnka jsou větrem přenášena na povrch vajíček; pylové zrnko klíčí, a tím se dostává samčí pohlavní buňka do vajíčka
Oplození = samčí pohlavní buňka splyne s pohlavní buňkou samičí → pohlavní rozmnožování Z oplozených vajíček se vyvíjejí semena a samčí šištice se mění v šišku Nepohlavní rozmnožování = nový jedinec vzniká jen z jedné buňky (z výtrusu) nebo z části jedné rostliny Rostlina nahosemenná = semena jsou na šupině nekrytá (tj. nahá) Jehličnaté stromy: borovice vejmutovka, borovice černá, borovice černá, tis červený, smrk ztepilý, jedle bělokorá, modřín opadavý, jalovec obecný V lesních školkách se pěstují semenáčky, které se vysazují na místa budoucích lesů.
Lesní monokultura = les vysázený z jednoho druhu stromů; vznikají v nich polomy a vývraty; škodí jim znečištěné ovzduší a přemnožený hmyz Hospodářský význam: dřevo
Opakování: Které jehličnaté stromy znáš? Vyjmenuj alespoň čtyři jehličnaté stromy. Co tvoří kořenovou soustavu? Co je jehlice? Jak probíhá proces opylení? Jak probíhá proces oplození? Proč řadíme jehličnany do skupiny rostlin nahosemenných? Co se pěstuje v lesních školkách? Co je lesní monokultura? Jaký význam mají stromy pro člověka?
Hodnocení vyučovací hodiny Klady Zápory Usnadnění práce učiteli při výkladu.