VYBRANÉ ASPEKTY ZDVOŘILOSTI V MEDIÁLNÍM DIALOGU Ondřej Dufek, 3. roč. ČJL FF UK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Politický systém. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. „Úvod do institucí EU“ „Předsednictví a Rady…“
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Mediální produkt.
Ústav pedagogických věd FF MU
A5M33IZS – Informační a znalostní systémy Datová analýza I.
Jak reformulovat disertační teze. Anotace vystoupení Ve svých doktorandských tezích se pohybuji na pomezí politické sociologie, politologie a mediálních.
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
Textová média v DV AR 2013/2014.
DIREKT MARKETING - ÚVOD - Marek Matějka. Struktura čtyř P.
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Proč je důležité studovat Principy
Citace, citování Plagiátorství
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Strategie vývoje České ženské lobby (ČŽL) Selma Muhič Dizdarevič Katedra studií občanské společnosti Fakulta humanitních studií UK pro Fórum 50%
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Kurz: Asistentka v předškolní péči … reflexe aneb jak bylo a co bude Zdravotnické zařízení MČ Praha 4, Kotorská 1590/40, Praha 4, IČO:
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
STRANA 1RWE Transgas ENERGIE BUDOUCNOSTI MÁ JEN JEDNO JMÉNO V Praze
POSTOJE ZÁSTUPCŮ MSP K PROBLEMATICE INSOLVENCE MSP V ČESKÉ REPUBLICE Ředinová Hana Paseková Marie.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
O povaze právní interpretace
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Úvodní informace k předmětu. Teorie firmy.
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
Seminární práce Mgr. Bc. Radka Burketová N_TiM/pMPH
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Seminární práce N_TiM/pMPH.
Úvod do teorie a praxe překladu
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Média a role čtenáře: kulturální studia
Studentská PARDUBICE
Praktické aspekty příprav českého předsednictví 2009 Odbor komunikace Webový portál CZ PRES České Budějovice,
Struktura a principy Evropského práva
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – hydrosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.7.
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
1 Řízení změn Modely systémového řízení. 2 Řešení jednotlivostí (cílené) Systémové řízení podnikání (institucí) Změny v „technikách“ řízení.
Hlediska, podle nichž učitelé vybírají učebnice češtiny pro cizince
Selekční jazyky Současné trendy Přednáška č. 6 ( ) Filozofická fakulta Masarykova Univerzity, Kabinet knihovnictví - Ústav české literatury a knihovnictví.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Jak napsat zprávu z praxe
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_ÚVOD- ETIKETA_PREZENTACE_01 Název školyStřední škola.
9. Stát, politický systém, demokracie 10. Nástroje veřejné politiky Prameny: Dvořáková, Vladimíra – Kunc, Jiří Demokracie a ústavnost. Praha: Karolinum.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v ZS 2015
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Veřejná volba Měření volební síly Logrolling
Projekt LABEL LABE-ELBE – Adaptace na povodňové riziko v povodí Labe
Společenská výchova – verbální komunikace
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Test silných stránek (Scio)
Transkript prezentace:

VYBRANÉ ASPEKTY ZDVOŘILOSTI V MEDIÁLNÍM DIALOGU Ondřej Dufek, 3. roč. ČJL FF UK

Zdvořilost v mediálním dialogu Struktura referátu  představení modelu komunikace v OVM  analýza jeho částí z hlediska zdvořilosti  explikativní možnosti teoretických koncepcí  dva typy nezdvořilosti s ohledem na dvojí intenci

(ČMEJRKOVÁ, 1999, s ) Model mediálního dialogu

Nezdvořilost ve studiu  Skákání do řeči  Udělování „slova“  Kritika  Urážky 1) moderátor2) host

1) Nezdvořilost moderátora  JP: … zkrátka je to nekonzistentní politika a vy byste měl vlastně říct, kam chcete tu republiku směřovat? Máte prostě naprosto...  MT: To je dobrá otázka.  JP:...naprosto nedůvěryhodný postoj.  VM: Dovolíte-li, dovolíte-li...  JP: Máte naprosto nedůvěryhodný postoj.  VM: Můžeme, můžeme, pane předsedo, jenom, jenom...  JP: Kam jste ji směřoval, kam ji chcete směřovat svojí politikou vy. Pokud jde o pana Camerona, jen tak mimochodem...  VM: Dovolíte, jenom vteřinku, pane předsedo.  JP:...to je člověk, který říká ne Lisabonské smlouvě.  VM: Pane předsedo, záhy uslyšíte odpověď. (OVM , kráceno)

2) Nezdvořilost hosta  „Já mluvím s naprostou znalostí věci ještě donedávna předsedy Evropské rady. Ta hra se bude odehrávat v nejvyšších patrech politiky. Pokud o tom teď Jiří Paroubek tak rádoby důvěryhodně hovoří, tak ta otázka, na kterou nechci odpověď, je, proč když toto všechno ví, tak poškodil Českou republiku pro to vyjednávání právě tím krokem, který udělal. “ (M. T., OVM )

Brownová a Levinson (1987)  akt ohrožující negativní tvář  s nápravou pomocí negativní zdvořilosti  akt ohrožující pozitivní tvář  přímo, bez nápravy  nepostihuje sebechválu 1)2)

Leech (1983) – princip zdvořilosti  porušení 5. maximy (agreement)  nepostihuje snahu o zmírnění nezdvořilosti  porušení všech šesti maxim  naprostá kooperativnost  postihuje sebechválu (porušení 4 maximy skromnosti) 1)2)

Jary (1998) – teorie relevance  adresátovo rozhodnutí o relevanci  zhodnocení ne/zdvořilosti  ne/připsání intence  2) relevantní – nezdvořilé – intencionální  1) nerelevantní?

Watts (2003) – diskurzivní přístup  přebírá teorii relevance  důraz na kontext:  hodnocení zdvořilosti z hlediska očekávání aktérů, adekvátnosti  možná posun hranice ne/zdvořilosti

Dvojí intence  Vše, co se v mediálním dialogu říká, je určeno jak adresátům ve studiu, tak i divákům  primární × sekundární intence  Vztah adresovanosti a intence

Souběžost adresovanosti a intence  Adresát nezdvořilosti = cíl intence Moderátor Host

Štěpení adresovanosti a intence  Nezdvořilost – formálně vůči partnerovi ve studiu  Záměr – zapůsobit na publikum Host 1 Host 2Divák

Literatura  BROWNOVÁ, Penelope – LEVINSON, Stephen C. Politeness. Some universals in language usage. Cambridge : CUP,  ČMEJRKOVÁ, Světla. Televizní interview a jiné duely. Mediální dialog jako žánr veřejného projevu. Slovo a slovesnost 60, 1999, 247–268.  JARY, Mark. Relevance theory and the communication of politeness. Journal of Pragmatics, 30, 1998, 1–19.  LEECH, Geoffrey. Principles of Pragmatics. London : Longman,  WATTS, Richard J. Politeness. Cambridge : CUP, 2003.