VÝZKUMNÝ PROJEKT ZIPOVÁNÍ
MÍSTO, KDE ŽIJEME Žijeme spolu s vámi na planetě Zemi. V srdci Evropy, sice v malé, ale krásné České republice, v největším městě Severomoravského kraje - Olomouci.
Kousek historie Olomouc byla kupeckou cestou již od dávna. Už v 10. století zde byla tržní osada u Dómského návrší, byla spojována s Jantarovou stezkou.
OLOMOUC A DOPRAVA Spousta lidí sem jezdí za prací, do škol, ale i turisté z celého světa. K přenosu informací zde slouží hlavně internet a Česká pošta. Věci se dopravují nákladními auty, vlaky a i přes kurýry.
Kruhový objezd My jsme se zaměřili na automobilovou dopravu. Kruhový objezd u nákupního centra Globus ulice Pražská. olomouc křelov globus dálnic e
VLASTNÍ VÝZKUM Napočítali jsme, že z města ke kruhovému objezdu v pátek přijede za jednu hodinu přes tisíc aut. Z toho rovně na Křelov pokračuje zhruba čtyři sta osmdesát. Do Globusu jich odjede čtyři sta, zbytek zamíří na dálnici.
Příčiny kolon Kolony se nejvíce tvoří v odpoledních hodinách, v době dopravní špičky na výjezdu z Olomouce, kdy se většina lidí vrací domů. Většina řidičů nedodržuje zipování (střídavé řazení), nevyužívají druhý jízdní pruh.
Anketa - Co je to zipování? Zeptali jsme se 62 řidičů na to, jestli ví, co je to zipování. Potvrdilo se, že více než 1/3 řidičů neví, co to je. Potvrdilo se, že více než 1/3 řidičů neví, co to je.
Něco o zipování V praxi by mělo zipování vypadat tak, že každý v tom pruhu který není uzavřen má před sebe pustit jednoho z toho pruhu, který zde končí. V praxi by mělo zipování vypadat tak, že každý v tom pruhu který není uzavřen má před sebe pustit jednoho z toho pruhu, který zde končí. (361/2000 Sb, paragraf 12 odst. 5.) (361/2000 Sb, paragraf 12 odst. 5.) IP29 Střídavé řazení
Napadlo nás Umístit na výjezdu z Olomouce dopravní značku střídavé řazení. Oddělit by-passy travnatými ostrůvky. DÁLNICE olomouc křelov globus dálnice By-passy
Návštěva na dopravním inspektorátu Střídavé řazení je součástí zákona 361 o pravidlech silničního provozu. Řidiči se musí sami vzdělávat. Dnešní bodový systém nenutí řidiče jít po určitém počtu přestupků na přezkoušení, tak jako tomu bylo dříve (řidičské průkazy s kupónem). Značka by informovanost zlepšila, ale z finančních důvodů by tento návrh u dopravních inženýrů asi neprošel.
Poděkování Na závěr bychom chtěli poděkovat všem, kteří se nějakým způsobem podíleli na našem projektu. Majoru Ing. Oldřichu Novotnému z Dopravního inspektorátu PČR. RNDr. Jiřímu Diamantovi za počítačové zpracování návrhu triček. Firmě MICOS za tisk triček. Všem, kteří byli ochotni odpovídat na naši anketu.