Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_21_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška
Název vzdělávacího materiáluInformace Číslo vzdělávacího materiáluVY_12_INOVACE_21_6TR_INF Číslo šablonyI/2 AutorRyška David, Mgr. Ročník6. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPInformatika TémaInformace Očekávaný výstupŽák dovede objasnit pojem informace Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s informacemi Datum vytvořeníZáří 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaInformace, historie informací Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeViz poslední snímek CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU
zprávu základní stavební kámen civilizace Informací myslíme nějakou zprávu, kterou se dovím nebo ji získám či mi ji někdo předá = je to základní stavební kámen civilizace. Již odedávna, kdy žili lidé v tlupách, jedli jen syrové jídlo a spali v jeskyních. Bez ohně, který měli, by umřeli zimou a hlady. Museli se pořád o něj starat, protože kdyby vyhasl, byl by konec s kmenem.
Jednou přišel někdo úplnou náhodou na to, že když budou o sebe tlouci dvěma křemeny blízko suché trávy, oheň od jiskry se rozhoří sám. ZÁZRAK! INFORMACE ZÁZRAK! Představte si, co tato INFORMACE znamenala pro celou civilizaci. Mnoho kmenů by bez této informace vymřelo, protože by nedokázali vyrobit teplo (různé nástroje, zbraně, aj.)
Takové informace se pak předávaly dál. Z generace na generaci je přijímali jako fakt, něco samozřejmého. třením dřívek síra Postupem času přišel někdo s tím, že se oheň dá vyrobit i jinak – třením dřívek, později přišla na řadu i síra… aj. SPRÁVNOU INFORMACI. Bohužel kdysi umíralo spoustu lidí jen proto, že neměli k dispozici tu SPRÁVNOU INFORMACI.
Představte si, že bychom si informace navzájem nepředávali. Každý z nás by si vše musel objevit sám… „bez předávání informací by lidé nebyli zdaleka tak vyspělí, jako jsou dnes. Možná bychom byli na úrovni šimpanzů, lezli bychom po stromech a jedli syrové maso.“ Jasně řečeno: „bez předávání informací by lidé nebyli zdaleka tak vyspělí, jako jsou dnes. Možná bychom byli na úrovni šimpanzů, lezli bychom po stromech a jedli syrové maso.“
s informacemi se „roztrhl pytel“ – setkáváme se s nimi na každém kroku = billboardy reklamní letáky rádia televize, aj. komunikace. Předávání informací se nazývá komunikace.
podstatné (důležité), nepodstatné Existují informace podstatné (důležité), které nám sdělí pro nás velmi přínosnou zprávu a pak jsou i ty nepodstatné, naprosto nepotřebné. Posuďme a odlišme tedy podstatné informace od nepodstatných či lživé od pravdivých.
Kvalitní informace přijímáme z kvalitních zdrojů. Ať už z knížky, z webových stránek, na doporučení kamaráda… ENCYKLOPEDIE Bezednou studnicí informací je ENCYKLOPEDIE
1. Co je to informace? 2. Co je to komunikace? 3. Odkud čerpáme informace? 4. Kde se setkáváme s informacemi? Informací myslíme nějakou zprávu. Předávání informací. Informace čerpáme z kvalitních zdrojů. Knížky, doporučení kamaráda, webové stránky…
KOVÁŘOVÁ, Libuše. Informatika pro základní školy – 1. díl. Kralice na Hané, druhé vydání: Computer Media, ISBN: S. 8., 12.