Evropské vládnutí po eurokrizi a role mezivládních institucí Robert Zbíral Instituce EU, 18.11. 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Politický systém. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. „Úvod do institucí EU“ „Předsednictví a Rady…“
Advertisements

Evropa na rozcestí Milena Vicenová ČZU Praha,1. listopad 2013.
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
EU a Česká republika Instituce EU
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Český export a zrychlená bankovní a finanční integrace EU
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
VYJEDNÁNÍ NSRR A OPERAČNÍCH PROGRAMŮ Ing. Ivo MINAŘÍK Odbor regionálního rozvoje KrÚ JMK Hodonín,
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Bankovní unie Jednotný mechanismus dohledu
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Seminář v Evropském domě
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
Historické milníky evropského práva
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Kontrola veřejné správy
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
BOJ PROTI DAŇOVÝM ÚNIKŮM aktuální otázky, květen 2013
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Ekonomika a hospodářská politika Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu za ODS výbor pro ekonomiku a monetární záležitosti výbor pro mezinárodní.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Institucionální rámec/ Rozdělení kompetencí Úvod do evropských studií 3.11.
Struktura a principy Evropského práva
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Evropská Unie.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
Evropská služba pro vnější činnost: možnosti a rizika Tomáš Weiss, Ph
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Institucionální rámec/ Rozdělení kompetencí Úvod do evropských studií
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Rozdělení pravomocí mezi EU a členské státy
EVROPSKÁ UNIE.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Zase přijdou povodně, kdo nám pomůže? Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Klauzule solidarity, koordinace.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
EVROPSKÝ DŮM 27. ÚNORA 2013 MILENA VICENOVÁ KSAP, MINISTERSTVO ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ „Kdo určuje směřování EU?“
Institut ochránce práv dětí
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Evropské vládnutí po eurokrizi a role mezivládních institucí
Přehled orgánů Evropské unie
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Evropské hospodářství
Transkript prezentace:

Evropské vládnutí po eurokrizi a role mezivládních institucí Robert Zbíral Instituce EU,

Ticho před bouří: lisabonská východiska Rada a ER fakticky jen formalizace tehdejšího stavu a drobné změny Rada –osoba stálého předsedy ve FAC –„reforma“ hlasování QMV –další posuny spíše nepřímo (větší vliv EP) ER –získání pozice oficiální instituce –nová funkce stálého předsedy

Střih do bouře: mimořádné události si žádají mimořádné reakce hlavní teze: krize v eurozóně výrazně posílila roli mezivládních institucí v integračním procesu prvky –změny ve struktuře mezivládních orgánů a vztazích mezi nimi –koordinace místo integrace a rozvoj nových oblastí spolupráce –dopady nástupu krizového managementu –dynamika mocenských vztahů mezi státy / politiky –legitimita a kontrola mezivládního rámce

Struktura a vztahy mezivládních institucí v minulosti: Rada a ER jako propojené nádoby nově: vertikální i horizontální roztříštění mezivládního spektra –vertikální Evropská rada jako exekutivní orgán Rada jako legislativní orgán spolupráce (včetně přípravy) nepříliš dobrá (GAC a ER jiné předsednictví) –horizontální základní dělení: eurozóna a ti mimo (mimo na stálo vs mimo na dlouho vs nadšení „přibližovači“) –Evropská rada vs eurosummity »problém „jak se zbavit nechtěných hostů“ –Rada vs euroskupina poté řada dalších projektů s různým počtem států –Fiskální kompakt (25), Pakt euro plus (23), Jednotný mechanismus dohledu (24 či 25), ESM –vystupování nadnárodní institucí se nijak nerozpadá, mezivládních výrazně

Dopady nástupu krizového managementu v ER prudký nárůst frekvence setkávání –kolem 10 summitů ročně –standardní, mimořádné a neformální summity (+od 2012 oficiální eurosummity) negativa: mnohdy živelná a zmatená příprava –Hollande: pravidelně jednou za měsíc? již nenaznačovány obecné vize, ale přijímána konkrétní řešení –Závěry mnohem obsáhlejší, přímo formulují podobu opatření –přebírání legislativní iniciativy buď přímo, nebo pomocí úkolování zvláštních skupin odpovědných ER Komise často jen poslušně provádí Van Rompuy: „v krizi nacházíme limity institucí založených na svěřených pravomocích“ –EFSF jako akciová společnost vlastněná členy eurozóny –Fiskální kompakt jako zvláštní mezinárodní smlouva –dtto ESM (navíc účinný ještě před změnou primárního práva)

Koordinace místo integrace a rozvoj nových oblastí spolupráce ekonomika a finance dominují programu ER –zahraniční věci nebo bývalý „třetí pilíř“ ustupují do pozadí –opatření reaktivní i preventivní jde hlavně o nové oblasti spolupráce –hospodářská a měnová politika (např. čl. 119 SFEU): role jen pro státy –neutlačuje stávající komunitarizované oblasti nové způsoby zásahu –dotčeno jádro suverenity států –politická koordinace upřednostněna před legislativou často chybí jasný cíl opatření, postačuje snaha o „zlepšení“ či „zabránění nejhoršímu“

Ekonomika jako priorita jednání ER ( ) Procentuální podíl „ekonomiky“ v Závěrech ER (summity březen, prosinec)

Slovní rozptyl v prohlášení eurosummitu (březen 2011)

Vrůst vlivu velkých států aneb kdo rozhoduje? prakticky: rozhodují velcí a bohatí –DE jako jasný lídr, FR sekunduje (direktoriát) bilaterální (před)summity a následné potvrzování na ER –UK mimo, jižní křídlo slabé, východ hraje stále druhé housle (snaha Polska?) –stejné podmínky pro malé i velké státy? (Španělsko vs Irsko a Řecko) formálně: posuny v rozhodovacích mechanismech –demontáž práva veta, obrácené většiny (FK) –ESM: hlasy dle finanční síly (pro většinu stačí 5 MS ze 17, DE sama blokace) ale: posun od vůle států k vůli hlav států a vlád –také viděno u upřednostnění neformálního charakteru vyjednávání

Osobnostní vztahy jako klíčový parametr ER hlavy států a vlád –Merkelová: zprvu pasivní přístup, pak aktivní mezivládní linie (BVerfG, FDP, něm. voliči) + Sarkozy: následuje něm. pozici, osobnostně neoblíbený -> Merkozy –kritika ze strany Junckera, únor 2012 a dopis 12 (Merkozy mimo) –po zvolení Hollanda nadšení, větší podpora hosp. růstu (Rajoy, Monti) role stálého předsedy –Corbett: „předseda musí být dobrý honák krav“ –Van Rompuy využil krize jako příležitosti hlavním zdrojem moci čas –pozitiva osobnostní vlohy pro tvorbu kompromisu; administrativně výkonný (dobrý kabinet); získáno také předsednictví eurosummitů –negativa dle některých přílišná obhajoba pozic tandemu; malá šance na skutečnou iniciativu vůči státům –větší manévrovací prostor po odchodu Sarkozyho předseda Komise (Barosso) –v ER slabá pozice (malý stát, špatné vztahy s jinými státníky) –slušně vychází s Van Rompuym, koordinace postupu (pondělní snídaně) předseda EP (Schulz) –drtivá kritika vystupování ER, snaha o získání trvalého místa u stolu

Otázka legitimity a kontroly ER optimistický pohled: největší legitimita z institucí EU –praxe: občané i trhy čekali (a věřili v) pouze na zásahy ER –projednávaná opatření mají přímý dopad na vnitrostátní politiku (pády vlád atd.) pesimistický pohled: netransparentnost, nulová kontrola, nadvláda silných –tlak na jednotu upozaďuje soutěž politických myšlenek –stávají se některé státy protektoráty jiných? přesun autority ne na EU, ale na jiné země kontrola ER –nár. parl. vyžadují informace a diskuzi, nikde neurčován mandát –EP: stálý tlak na zvýšení vlivu, používání proxy nástrojů (rozpočet, jmenování) kontrola ER nepřímo prostřednictvím kontroly nových rolí Komise? –Soudní dvůr: ve své podstatě ER u přímých žalob stále mimo jurisdikci ale C-370/12 Pringle: přezkum rozhodnutí prostřednictvím předběžné otázky

Tlak mezivládního přístupu vs komunitární metoda kritici: –narušení institucionální rovnováhy –oslabuje se obhajoba některých zájmů realisté: –dosah komunitární metody neohrožen –komunitární metoda (diskuze, vyvažování) nevhodná pro krizi postavení Komise –ztráta exkluzivity, ER nabývá exekutivní dominance příklad přípravy six-packu –v řadě záležitostí ale zisk nových pravomocí (FK, semester) její role spíše implementační a kontrolní (strážkyně dohod) důležitá odbornost a neutralita: jaká míra politizace (vůči státům i EP?) postavení EP –často na vedlejší koleji, ale bojuje příklad války o Schengenský hodnotící mechanismus, posun v pojetí jednotného mechanismu dohledu akce a reakce v „konfliktu“ obou přístupů –FK jako budoucí součást primárního práva, předseda Komise jako člen euro summitů

Zhodnocení efektivity mezivládního rámce v krizi vytvoření neuvěřitelně složitého a propleteného systému pro řešení a prevenci krizí optimista –bezprostřední nebezpečí zažehnáno –politici jednají, ukázali vůli zachránit euro řada rozhodnutí šla odvážně za rámec „možného“ pesimista –kvantitativní výzkumy naznačují velmi malý dopad rozhodnutí summitů na trhy (Smeets a Zimmermann 2013) –další odcizení EU od občanů, hrozba tlaků na odchod / rozpad realista –schopnost reagovat pouze při zásadním tlaku z vnějšku –u řady nových nástrojů přetrvává dojem makulatury skutečné ovlivnění (omezení) vnitrostátní politiky všech zemí?

Výhled do budoucna FR-DE tandem možná kritizovaný, ale dostaneme se někam bez něj? jaký bude přechod ER do pokrizové fáze? –Van Rompuy a obracení pozornosti k zahraniční politice, organizace monotématických summitů další rozvoj vícerychlostní integrace nebo konsolidace dělení jádro/periferie? –eurozóna jako pevná koalice při rozhodování? jaké osobnosti ve vedení po roce 2014? –vyvinuly se už zvyklosti u obsazení či nikoli?