Svět algoritmizace a programování na českých školách (ZŠ a SŠ) Jde o tradiční oblast, která by měla být vyučována na středních školách (řešení problémů a principy algoritmizace – téma zařazeno povinně ve všech rámcových vzdělávacích programech středních škol, i učebních oborů) Na základních školách sice není součástí povinných dokumentů, tradicí je ale systém neformálního vzdělávání, soutěží i propagace nástrojů k výuce „dětského programování“ (Baltík, Petr, Logo, Karel a další). COMPUTATIONAL THINKING – informatické myšlení – nadřazený pojem, cesta k tvořivému myšlení a získávání dovedností pro řešení problémů i v běžném životě (systematizace, práce se schématy, forma/obsah, …). Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
Co potřebují české školy k výuce „algoritmizace“ a „programování“ Kvalifikované a nadšené učitele, finanční podpora pořizování software a licencí, doporučené online zdroje, systémy pro řízení výuky, dobré učební texty, sbírky příkladů, nalezení komunikace s rodiči, podpora kreativního využívání ICT od útlého věku dětí, propojování s robotikou, vhodné pomůcky a stavebnice, podpora mezipředmětových vazeb, průřezová témata, propojení s výukou cizích jazyků, větší podpora sdílení zkušeností s cizinou, metodika výuky (např. i téma bezpečnosti při programování a tvorbě nových aplikací).
Dobrý lektor/učitel programování (k diskusi) má v první řadě promyšleno, čeho chce výukou prg dosáhnout dává dostatečný prostor inovacím svých žáků, není možné ustrnout na jednom jazyce a jedné metodice, předává žákům dostatek kvalitních zdrojů k samostudiu, ví, kde se může zeptat, má se koho zeptat, se snaží o individualizaci výuky (společné jádro, úkoly a výzvy i pro nadané žáky), má dobrý odhad limitu žáků, vhodně kombinuje změny obsahu (multimédia, data, …) a samotnou formu „kódování“, vede žáky k tvorbě digitální stopy, portfolia, ke sdílení, komunikuje s žáky, je kvalifikovaný.
Příklady dobré praxe celostátní soutěž NIDM „vyšší programovací jazyky“ „programování“ v maturitě SŠ – profilové maturitní zkoušky (praktická zkouška, obhajoba dlouhodobé maturitní práce, individuální nebo týmové) CODEX – systém MFF UK, nad kterým běžela soutěž PROSO, online hodnocení efektivity programů (podobný systém používá Baltík) korespondenční semináře VŠ Bobřík informatiky, JUNIORINTERNET/JUNIORERB Letní školy učitelů informatiky a další
Jak se zapojit Nabídněte své kapacity pro ZŠ/SŠ či DDM ve svém okolí, kroužky robotiky a programování! Nabídněte své know-how při profesním růstu učitelů informatiky i neinformatických předmětů (např. pedagogové 1. stupně ZŠ)! Diskutujte o nastavení rámcových vzdělávacích programů (nyní např. na RVP.CZ, standardy ICT pro ZŠ)! Podpořte soutěže, přehlídky (finančně, dobrovolnou pomocí)! Propagujte s citem, téma „computer science“ není „hitem“ – „žáci jsou přece u počítačů ažaž“; je potřeba ukazovat zajímavé případy a oslovovat primárně samotné žáky zajímavou formou! Připravte MINILEKCI k tématu!
Závěrem Ví naši žáci (všichni), jak vzniká SW (duševní vlastnictví). Programování není nutně pro každého, ale každý by si měl (při výuce na ZŠ i SŠ) „pohrát“ s příslušnými nástroji a zažít radost z (i třeba malého) úspěchu. Říkejme žákům pravdu – práce v IT vyžaduje matematické myšlení a důslednosti, pečlivost a zdravou sebereflexi (zejména při delším době trávené s ICT). Nebojme se omylů – možná se budeme učit společně se žáky, ale díky zkušenostem a znalosti souvislostí umíme nabídnout příběhy a kontexty, které mohou být pro žáky inspirativní.
Petr Naske učitel IT na ZŠ a MŠ Červený vrch, Praha 6 (od roku 2002) předseda Jednoty školských informatiků (spolek učitelů, ICT metodiků a správců školních sítí) codeweek.jsi.cz ambassadorem CODEWEEK v ČR je Daniel Lessner člen JSI autor připravované učebnice informatiky editor blogu o výuce informatiky