Obecná a vývojová psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Podnikat je když....? Realita Ivan PilnýHradec Králové prosinec 2011.
Základy sportovního tréninku mládeže
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Presenium - do 70 let. Senium - nad 70 let.
STRUKTURA OBYVATELSTVA
Obecná a vývojová psychologie dne
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Důchodové pojištění invalidní důchod Sociální zabezpečení.
Koncepce péče o staré občany
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychohygiena seniora
Psychologie test.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Období dospělosti.
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
OSOBNOST.
Vývojová stádia člověka
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Žena a sport.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Schopnosti, nadání a talent
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
DOSPĚLOST.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
(Presenium) Jiří Vítovec
Stáří.
Didaktická část diplomové práce
Základy sociální psychologie
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Jonatán Müller, Matěj Hužvár, Tomáš Urban
Základní charakteristika
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Kateřina Janovská.  Populace stárne  Rodí se málo dětí  Staří lidé žijí déle  Muži umírají dřív  „ Musím déle pracovat“  „Nebude na důchody“  „Bude.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Rané stáří – presenium (cca let)  Pravé stáří (od 75 let výše)
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
VZDĚLÁVÁNÍ SENIORŮ Základní pojmy
Mgr.Michal Vičar Emoce.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociální práce s rodinou 4
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Rodičovství biologické a pěstounské
Pedagog.
Transkript prezentace:

Obecná a vývojová psychologie Stáří

Stáří Stárnutí-souhrn změn ve struktuře a fci organismu, které podmiňují zranitelnost organismu a pokles schopnosti a výkonnosti. Tento proces je ukončen smrtí. Biologické projevy stárnutí příklady: Nižší odolnost k infekci Pomalé hojení Sklon k nádorovým onemocněním Snížení pružnosti vaziva …….

Stáří Proces stárnutí zakódován geneticky u každého druhu Hranice maximální délky života cca 125 let u člověka Otázka: Odkdy může být jedinec považován za „starého“?

Stáří Odpověď-projevy stárnutí se projevují u někoho poměrně brzy, u někoho zůstává zachována svěžest duševní i tělesná velice dlouho. Rok 1800-40 letý člověk považován za starého 1890-50 letý člověk Nyní-cca 65 letý člověk, hranice se posunuje stále výše

Stáří Otázka k diskuzi - stáří a důchodová reforma, důchodové zabezpečení, zvyšování věku odchodu do důchodu.

Stáří Hlaví změny ve stáří obecně: Smyslové vnímání (90% výrazné zhoršení zraku po 60. roce věku, 30% sluchu) Paměť-zhoršení paměti pro nové události Kognitivní (rozumové schopnosti)-krystalická inteligence roste celoživotně, fluidní inteligence klesá po 30. roce věku.. Není vhodné srovnávat IQ (globálním i. kvocientem) v různých věkových skupinách

Stáří Krystalická inteligence-výsledek vrozených vloh a všech životních zkušeností Fluidní inteligence-schopnost pružně myslet-schopnost učit se novým věcem, řešit problémy,

Stáří Emoce-méně bezprostřední, vyrovnanější (velké interindividuální rozdíly) Tvořivost-maximum 25-40 rok věku, ale např. Michelangelo (tvořil do 90 let), Goethe (do 83), Komenský ( na konci života psal Všenápravu do 78 let) Osobnost-různé strategie vyrovnání se se stářím

Stáří Osobnost- strategie vyrovnání se se stářím (Reichardová S., 1962) Konstruktivní strategie-rozvíjí zájmy, přijímá věk, humor, mívají šťastnou anamnézu Strategie závislosti-pasivita, závislost, odpovědnost mladším, muži předávají odpovědnost ženě (vzorec, který se opakuje) Strategie obranná-nadměrná kontrola, pedantičnost, přehnaná aktivita, emoční kontrola

Stáří Strategie hostility-agresivita podezřívání, přisuzování viny druhým Strategie sebenenávisti-agresivita vůči sobě, život jako selhání. V anamnéze ambivalence k rodičům, nešťastné manželství, stálý pocit osamělosti a neužitečnosti.

Stáří Optimální adaptace na stáří-5 P Perspektiva Pružnost Prozíravost Porozumění por druhé Potěšení

Stáří Vztahy-potřeba stejná, riziko sociální izolace, role prarodiče Otázka V čem je významná role prarodiče ?

Stáří Role prarodiče-reaktivita vůči malým dětem Styl hry Předávání rodinné historie Předávání hodnot a postojů, včetně postoje k vlastní smrtelnosti asmrti

Stáří Sociální zařazení - není důležitá pouze délka života, ale hlavně kvalita života! Problematice stáří se věnuje pozornost i mezinárodně (např. dokumenty vydané OSN). Sociální role-Teorie neangažovanosti -v dětství role budujeme, ve středním věku se v nich plně angažujeme, ve stáří je pozbýváme (starší teorie).

Stáří Bonnská studie sledování lidí ve věku 60-65 let nebo 70-75 let po dobu 20 let.Potvrdila se velká interindividuální variabilita ve stáří (kognitivní schopnosti, vyrovnání se se zátěží). Menší občanská angažovanost, větší angažovanost v blízkých vztazích. Z výzkumu vyplynulo, že staří lidé těžko snášejí představu vlastní závislosti na druhých.

Stáří Aktivizační programy-i krátkodobé mají velký vliv (trénink paměti, univerzity třetího věku, kurz kreativního myšlení), dobrovolnictví