Autor: Mgr. Libor Sovadina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝPRAVA DO VESMÍRU Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Advertisements

DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda – Slunce
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Hana Krajčová
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Autor: Mgr. Helena Nováková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
PČ_140_Technické zobrazování_Postup kreslení technického výkresu
Fy_102_Elektrické jevy_Elektromotor
Kosterní stavba těla savců
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Neživá příroda - vzduch
Savci – řád hlodavci (úvod)
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Litva, Lotyšsko a Estonsko
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
FY_098_ Elektrický proud v kovech_Reostat
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
FY_069_Vesmír_Souhvězdí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
PČ_015_Práce s papírem – korálky
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Hana Krajčová
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
FY_074_Síla, Skládání sil_Skládání sil
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Rovnovážná poloha tělesa
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
FY_077_Elektrický proud v kovech_ Elektrické napětí
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Magnetické vlastnosti látek
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zdroje elektrického napětí
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
FY_080_ Elektrický proud v kovech_Stejnosměrný a střídavý el. proud
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
Autor: Mgr. Libor Sovadina
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
PČ_135_Dřevo_Spojování dřeva hřebíky
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Skládání sil, rovnováha sil
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Libor Sovadina Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Skládání sil FY_074_Síla, Skládání sil_Skládání sil Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky Je určen pro předmět Fyzika a ročník 7.

Skládání sil Skládání sil je postup, kterým se z jednotlivých sil působících na těleso určí výsledná síla (tzv. výslednice sil). Účinek všech sil je pak stejný jako účinek výslednice. Příkladem ze života, kdy dochází ke skládání sil může být třeba pohádka o veliké řepě

Skládání sil stejného směru Pokud na těleso (sáně) působí více sil (táhne 6 psů) určíme výslednici sil tak, že jednotlivé síly sečteme. Matematicky lze skládání sil stejného směru zapsat : Fv = F1 +F2 +F3 +F4 +F5 +F6 Podobné příklady : Více osob roztláčí auto Dva koně táhnou vůz Jedna lokomotiva vlak táhne, druhá jej zezadu tlačí

Skládání sil opačného směru Pokud na těleso (lano) působí síly opačným směrem určíme výslednici sil tak, že od větší síly odečteme menší sílu. Směr výslednice je ve směru největší síly. Matematicky lze skládání sil opačného směru zapsat : Fv = F2 –F1 Pokud na těleso působí síly opačného směru o stejné velikosti je výslednice rovna nule a těleso je v klidu. Podobné příklady : Přetláčení rukou Trhání papíru Tahání se se psem o hračku

Skládání sil různého směru Pokud na těleso působí síly různého směru, zjistíme výslednici sil tak, že síly doplníme na rovnoběžník sil F1 Fv Podobné příklady : Boční vítr na jedoucí auto Pouštění draka na podzim Letící letadlo F2

Rovnováha sil Rovnováha sil je stav, kdy na těleso působí více sil, ale jejich výslednice je nulová. Jestliže na těleso působí v jednom bodě dvě síly, nastane rovnováha v případě, že síly jsou stejně velké opačného směru. Těleso, u kterého jsou síly v rovnováze a které se nepohybuje (je v klidu), musí být v některé z rovnovážných poloh. Fv = 0 N Rovnováha sil působících na kovový kroužek

Otázky k opakování Vysvětli, co rozumíme výslednicí dvou sil F1 a F2, které působí současně na totéž těleso ? Uveď příklady skládání dvou sil stejného směru. Jaký má směr výslednice dvou sil působících na těleso ve stejném směru ? Jaký směr má výslednice dvou sil působících na těleso v opačném směru ? Kdy je výslednice dvou sil působících na těleso v opačném směru rovna nule ? Uveď příklady ze života, kdy na těleso působí dvě síly opačného směru. Kdy můžeme řící o silách působících na těleso, že jsou v rovnováze ?

Příklady ze života Nákladní auto musí přejet most, na kterém je značka zákazu vjezdu vozidel o hmotnosti větší než je 8 t. Bez nákladu působí auto na most silou 5 kN. Rozhodni jak těžký náklad může auto naložit, aby bezpečně přejelo most. Jakou silou tlačí Jana o hmotnosti 45 kg na podlahu když má na zádech batoh o hmotnosti 5 kg ? Chlapec o hmotnosti 42 kg sedí na houpačce. Lana houpačky mohou být napínána nejvýše silou 500 N. Může vzít chlapec na klín svoji mladší sestru o hmotnosti 12 kg ? Pozn. : Ke každému příkladu nakresli obrázek se znázorněním působících sil.

Použité zdroje: www.wikipedie.org B81846fea0_76997592_o2.jpg. In: [online]. 17.6.2011 [cit. 2012-11-26]. Dostupné z: http://nd04.jxs.cz/977/425/b81846fea0_76997592_o2.jpg White huskies dog sledding.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 19.1.2007 [cit. 2012-11-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:White_huskies_dog_sledding.jpg Tug of war 2.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 22.6.2009 [cit. 2012-11-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tug_of_war_2.jpg Fyzika pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN Praha, 1991. ISBN 80-04-26252-X.