TEPLO, MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA, TEPELNÁ VODIVOST

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA 2. VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Advertisements

Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Projekt teplo Na fyziku.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
KALORIMETR.
Vnitřní energie, práce, teplo
Kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 11
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Já vím, že je něco horké, ale proč?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 17.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 14.
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Roztok, hmotnostní zlomek
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
Tabulka otázek Rozstřel
Molekulová fyzika a termika
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
CHEMIE ROZTOKY.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vytvořil: Mgr. Miloslav Došek - ZŠ a MŠ Jablonec nad Nisou, Kamenná 404/4, příspěvková organizace.
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
Chráněná území v České republice
Teplo Ing. Radek Pavela.
Teplo.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK TÁNÍ A TUHNUTÍ
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Tepelné jevy.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Vnitřní energie II. část
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
ZMĚNY SPOJENÉ SE ZMĚNOU SKUPENSTVÍ – SUBLIMACE
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Měření fyzikálních veličin – Měření hmotnosti
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTeplené jevy.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Měření fyzikálních veličin – Měření času
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Příklad tepelně izolované soustavy:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 12.
Vnitřní energie tělesa. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Vnitřní energie, teplo, teplota. Celková energie soustavy Kinetická energie – makroskopický pohyb Potenciální energie – vzájemné působení těles (makroskopicky)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TEPLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Interaktivní test ze znalostí vnitřní energie a tepla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Transkript prezentace:

TEPLO, MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA, TEPELNÁ VODIVOST Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II

OTÁZKA NA ÚVOD otázka: Co se stane, když smícháme teplou a studenou vodu? 2013 Příroda II

TEPELNÁ VÝMĚNA při smíchání probíhá tepelná výměna teplo odevzdané teplou vodou = teplo přijaté studenou vodou dosažení rovnovážného stavu (stejná teplota) úbytek vnitřní energie studenější látky = přírůstek vnitřní energie teplejší látky celková vnitřní energie soustavy konstantní 2013 Příroda II 3

ÚKOL 1 Do 200 ml vody o teplotě 20°C (pokojová teplota) přilijeme 150 ml vody o teplotě 80°C (horká voda). Odhadni teplotu výsledné teplé vody. 2013 Příroda II 4

KALORIMETRICKÁ ROVNICE teplejší těleso odevzdá teplo: studenější těleso přijme teplo: platí kalorimetrická rovnice: 2013 Příroda II 5

ÚKOL 2 Rozhodni, která z hmotností m1, m2 patří v kalorimetrické rovnici látce s vyšší teplotou. 2013 Příroda II 6

ÚKOL 3 Kolik studeného čaje o teplotě 20 °C musíme nalít do 0,25 l horkého čaje o teplotě 80 °C, abychom získali snesitelně teplý nápoj o teplotě 45°C? 2013 Příroda II 7

ÚKOL 4 Jakou teplotu musí mít 2 kg vody, aby po smíchání s 3 kg ethanolu o teplotě 40 °C vytvořila směs o teplotě 30 °C? 2013 Příroda II 8

KALORIMETR kalorimetr – nádoba zabraňující únikům tepla tepelně izolovaná nádoba s míchačkou a teploměrem v kalorimetrické rovnici nutno počítat s tepelnou kapacitou kalorimetru: 2013 Příroda II 9

ÚKOL 5 Kalorimetr o tepelné kapacitě 63 J/K obsahuje 250 g oleje o teplotě 12 °C. Do oleje v kalorimetru vložíme měděné závaží o teplotě 100 °C a hmotnosti 500 g. Po ustálení má vše teplotu 33 °C. Urči měrnou tepelnou kapacitu oleje. 2013 Příroda II 10

ÚKOL 6 Máme dva stejné kousky ledu. Jeden položíme volně na talířek, druhý zabalíme do teplého svetru. Který z obou kousků ledu roztaje dříve a proč? 2013 Příroda II 11

TEPELNÁ VÝMĚNA způsoby přenosu vnitřní energie a tepelné výměny: a) vedením, b) zářením, c) prouděním. 2013 Příroda II 12

TEPELNÁ VÝMĚNA VEDENÍM částice s větší kinetickou energií ji předávají okolním částicím rychlost přenosu závisí na vazbách mezi částicemi 2013 Příroda II 13

ÚKOL 7 Seřaď látky podle tepelné vodivosti od látky nejméně vodivé k látce nejvodivější: dřevo, voda, kámen, železo, vzduch 2013 Příroda II 14

TEPELNÁ VÝMĚNA VEDENÍM různé látky – různá tepelná vodivost největší tepelná vodivost – kovy velmi špatný vodič – voda nejmenší tepelná vodivost – plyny 2013 Příroda II 15

TEPELNÁ VÝMĚNA PROUDĚNÍM přenos vnitřní energie prouděním probíhá pouze u tekutin (kapaliny a plyny) závisí na rozdílu teplot a viskozitě (tekutosti) tekutiny 2013 Příroda II 16

ÚKOL 8 Vysvětli funkci komínu. Kdy je těžší zatopit – v létě, nebo v zimě? 2013 Příroda II 17

TEPELNÁ VÝMĚNA ZÁŘENÍM záření vyzařováno všemi tělesy (i „studenými“) dopad záření na těleso (část se odrazí, část tělesem projde, část pohlcena) množství a druh záření závisí na teplotě míra pohlcení souvisí s barvou a typem povrchu tělesa 2013 Příroda II 18

ÚKOL 9 Proč je během jasné noci větší zima? 2013 Příroda II 19

SHRNUTÍ Teplo odevzdané se rovná teplu přijatému. Vnitřní energii a teplo lze přenést třemi způsoby: a) vedením, b) zářením, c) prouděním. 2013 Příroda II 20

POUŽITÉ ZDROJE INFORMACÍ www.realisticky.cz: Měrná tepelná kapacita I. [online]. [cit. 2014-08-20]. Dostupné z: http://www.realisticky.cz/ucebnice/02%20Fyzika%20S%C5%A0/02%20Molekulov%C3%A1%20fyzika%20a%20termika/02%20Vnit%C5%99n%C3%AD%20energie,%20pr%C3%A1ce,%20teplo/02%20M%C4%9Brn%C3%A1%20tepeln%C3%A1%20kapacita%20I.pdf www.realisticky.cz: Měrná tepelná kapacita II. [online]. [cit. 2014-08-20]. Dostupné z: http://www.realisticky.cz/ucebnice/02%20Fyzika%20S%C5%A0/02%20Molekulov%C3%A1%20fyzika%20a%20termika/02%20Vnit%C5%99n%C3%AD%20energie,%20pr%C3%A1ce,%20teplo/03%20M%C4%9Brn%C3%A1%20tepeln%C3%A1%20kapacita%20II.pdf 2014 Příroda II 21

POUŽITÉ ZDROJE INFORMACÍ www.realisticky.cz: Kalorimetrická rovnice. [online]. [cit. 2014-08-20]. Dostupné z: http://www.realisticky.cz/ucebnice/02%20Fyzika%20S%C5%A0/02%20Molekulov%C3%A1%20fyzika%20a%20termika/02%20Vnit%C5%99n%C3%AD%20energie,%20pr%C3%A1ce,%20teplo/04%20Kalorimetrick%C3%A1%20rovnice.pdf www.realisticky.cz: Přenos vnitřní energie. [online]. [cit. 2014-08-20]. Dostupné z: http://www.realisticky.cz/ucebnice/02%20Fyzika%20S%C5%A0/02%20Molekulov%C3%A1%20fyzika%20a%20termika/02%20Vnit%C5%99n%C3%AD%20energie,%20pr%C3%A1ce,%20teplo/05%20P%C5%99enos%20vnit%C5%99n%C3%AD%20energie.pdf 2014 Příroda II 22

POUŽITÉ OBRÁZKY veškeré použité zdroje obrázků [cit. 2014-08-20]. dostupné pod licencí Creative Commons na www: <http://pixabay.com/cs/koupelna-chr%C3%B3m-%C4%8Dist%C3%BD-kohoutek-2193/> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Element_water.PNG> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mint_tea_-_Petr_Kratochvil.jpg> <http://sk.wikipedia.org/wiki/Etanol> <https://www.flickr.com/photos/foodista/3543531750/> 2014 Příroda II 23

POUŽITÉ OBRÁZKY veškeré použité zdroje obrázků [cit. 2014-08-20]. dostupné pod licencí Creative Commons na www: <http://ppdigital.deviantart.com/art/Pill-Bottle-70538465> <http://arenahanna.wordpress.com/> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cup_for_Heat_Conduction_2010-08-17.png> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:D%C5%99evo_7312.jpg> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Krupicov%C3%A1_ka%C5%A1e> 2014 Příroda II 24

POUŽITÉ OBRÁZKY veškeré použité zdroje obrázků [cit. 2014-08-20]. dostupné pod licencí Creative Commons na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%A0t%C4%9Brboholy,_kom%C3%ADn_male%C5%A1ick%C3%A9_spalovny.jpg> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Ohe%C5%88> <http://en.wikipedia.org/wiki/Constellation> 2014 Příroda II 25

DĚKUJI ZA POZORNOST A PŘEJI VŠEM HEZKÝ DEN 2013 Příroda II