Automobily 2.ročník autoelektrikář „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ Automobily 2.ročník autoelektrikář Mgr.Bc. František Fliegel, č.58
Kapalinové (hydraulické brzdy) Téma : Kapalinové (hydraulické brzdy)
Opakování Brzdy vozidel
Charakteristika - brzdy Slouží ke zpomalení nebo zastavení vozidla; patří mezi základní bezpečnostní konstrukční prvky vozidel; vysoké požadavky na účinnost a provozní spolehlivost; u většiny osobních a dodávkových vozidel brzdy kapalinové.
Princip Kapalinových brzd Sešlápnutím brzdového pedálu se vytvoří tlak; tlak působí na píst v hlavním brzdovém válci; tlak přenese pomocí brzdové soustavy do brzdových válečků; brzdová kapalina přenáší tlak v celé soustavě.
bubnové - kotoučové brzdy; nádobka na brzdovou kapalinu; konstrukce Hlavní brzdový válec; posilovač brzd; rozvodné trubičky; bubnové - kotoučové brzdy; nádobka na brzdovou kapalinu; brzdový pedál.
Hlavní brzdový válec
Hlavní brzdový válec Účel: Vytvořit tlak v každém brzdovém okruhu; změnit objem kapaliny v závislosti na změně teploty; umožnit rychlé snížení tlaku v systému při uvolnění brzdového pedálu.
Klidová poloha; brzdění; rychlé odbrzdění. Hlavní brzdový válec Činnost: Brzdový válec může pracovat ve tří režimech: Klidová poloha; brzdění; rychlé odbrzdění.
Posilovače brzd Vyrovnávací nádobka Hlavní brzdový válec Posilovač brzd
Podtlakový posilovač Konstrukce: Z podtlakové a pracovní komory; podtlaková komora je připojena k sacímu porubí; pracovní komora je střídavě propojena s atmosférou, nebo podtlakovou komorou; ventil je ovládán posuvem tlačné tyčky pedálem brzdy.
Elektronicky řízený podtlakový posilovač brzd Zařízení se skládá z elektronické řízené jednotky; jednotka zajišťující stav nouze pomocí snímače polohy pístu posilovače brzd; elektronická jednotka v případě vyhodnocení kritické situace řídící jednotka aktivuje; elektromagnetický ventil zavzdušní pracovní komoru posilovače (zablokování kol zabrání ABS); po odbrzděni je přerušen přívod proudu do elektromagnetického ventilu a systém se okamžitě vypne.
Hydraulický posilovač brzd Využití tlaku oleje k posílení brzdného účinku; při poruše motoru stačí tlak oleje v zásobníku; při poklesu tlaku v zásobníku zůstávají brzdy v činnosti, ale bez posilovacího účinku.
Kotoučové brzdy S vnitřním chlazením Náboj kola Brzdové destičky Bez vnitřního chlazení Brzdový segment
Kotoučové brzdy Použití hlavně na přední nápravě, v mnoha případech také na nápravě zadní; brzdy jsou účinnější než brzdy bubnové; s pevným třmenem; s plovoucím třmenem.
Kotoučové brzdy se provádějí ve dvou provedení S pevným třmenem - při brzdění přitlačují pístky brzdové destičky na brzdový kotouč z obou stran. S plovoucím třmenem - jeden váleček, ve kterém se pohybuje píst, který přitlačuje brzdové destičky na kotouč pouze z jedné strany (moderní automobily).
Vlastnosti kotoučové brzdy Brzdy jsou málo citlivé na teplo; seřízení vůle mezi kotoučem a obložením je samočinné (automatické); brzdové obložení se rychleji opotřebovává; kontrola a výměna obložení je jednoduší; vzniká nebezpečí vytvářená parných bublin v brzdové kapalině.
Bubnové brzdy Kolový brzdový váleček Brzdový buben Brzdové čelisti
Bubnové brzdy Nejsou tak účinné jako brzdy kotoučové; brzdový buben bývá vyroben z šedé litiny (lupínkový grafit); brzdový buben se otáčí spolu s kolem.
Nejdůležitější části bubnových brzd Brzdový buben; brzdové čelisti; rozpěrné zařízení; vratné pružiny; štít brzdy.
Jednonáběžná (simplex); dvojnáběžná (duplex); Druhy bubnových brzd Podle ovládání a uložení brzdových čelistí rozlišujeme brzdy: Jednonáběžná (simplex); dvojnáběžná (duplex); dvojnáběžné obousměrné (duoduplex); brzda se spřaženými čelistmi (servo).
Brzdové obložení
Třecí materiál vytváří velké tření; Brzdové obložení Třecí materiál vytváří velké tření; u bubnových brzd je obložení nalisované, nebo nalepené na čelistech; u kotoučových brzd je obložení slepené s ocelovým nosičem.
Požadavky na materiál brdových obložení Velká odolnost proti vysokým teplotám; velká mechanická odolnost; necitlivost proti vodě a nečistotám.
Brzdová kapalina
Brzdová kapalina Přenáší tlak v celé soustavě; vysoký bod varu; odolnost proti stárnutí; nesmí způsobovat korozi; mazivost – vizkozita; chemickou stálost proti oxidaci; minimální odpařivost.
tématu-kontrolní test Dotazy žáků Úkol na příští hodinu Závěr: Shrnutí probraného tématu-kontrolní test Dotazy žáků Úkol na příští hodinu
Kontrolní test: Jaké dva druhy kotoučových brzd známe? S pevným třmenem S plovoucím třmenem Hlavní části bubnové brzdy? brzdový buben brzdové čelisti rozpěrné zařízení vratné pružiny štít brzdy
Kontrolní test: K čemu slouží brzdy? Slouží ke zpomalení nebo zastavení vozidla. Z jakých komor se skládá posilovač? Podtlaková komora Pracovní komora Jaké jsou požadavky na materiál brzdových obložení? Velká odolnost proti vysokým teplotám. Velká mechanická odolnost. Necitlivost proti vodě a nečistotám.
Seznam použité literatury Pabst.J., Pilárik M. : Automobily, Praha 2002, Informatorium, ISBN 9788073330354. Posta J.: Opravárenství a diagnostika, Praha 2002, Informatorium, ISBN 80- 86073-88-2. http://www.tuning-centrum.cz/ http://chopper-cruiser.cz/ http://www.asd.cz/