FY_085_Světelné jevy_ Měření světla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Elektromagnetické záření
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Barva těles.
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Autor: Mgr. Helena Nováková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Autor: Mgr. Libor Sovadina
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Fy_102_Elektrické jevy_Elektromotor
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Neživá příroda - vzduch
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Chráněná území v České republice
FY_087_ Světelné jevy_Optický klam Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_069_Vesmír_Souhvězdí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Měření světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
FY_074_Síla, Skládání sil_Skládání sil
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Rovnovážná poloha tělesa
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
FY_077_Elektrický proud v kovech_ Elektrické napětí
FY_088_ Světelné jevy_Světelné zdroje
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Magnetické vlastnosti látek
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zdroje elektrického napětí
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
FY_080_ Elektrický proud v kovech_Stejnosměrný a střídavý el. proud
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
Autor: Mgr. Libor Sovadina
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
FOTOMETRICKÉ VELIČINY
Transkript prezentace:

FY_085_Světelné jevy_ Měření světla Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. FY_085_Světelné jevy_ Měření světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky Je určen pro předmět Fyzika a ročník 9.

Světlo popisujeme následujícími fyzikálními veličinami jas (nebo teplota) osvětlení (jednotka SI: lux) světelný tok (jednotka SI: lumen) svítivost (jednotka SI: kandela) barva (nebo frekvence)

Jas Jas je jedna z fotometrických veličin. Označuje se L a udává se v cd/m2 (kandelách na m²) Jednotkami, které se pro měření jasu užívaly dříve a je možné se s nimi setkat jsou: stilb (sb) - candela na centimetr čtvereční (CGS) nit (nt) - candela na metr čtvereční (SI) apostilb lambert candela na čtvereční stopu candela na čtvereční palec Svíčka = anglicky candel

Světelný tok Světelný tok vyjadřuje množství světelné energie, kterou přenese záření nebo zdroj vyzáří za časovou jednotku. Světelný tok je fotometrická veličina popisující světelný výkon záření či jeho zdroje. Značka a jednotka světelného toku : Symbol veličiny: Ф Jednotka SI: lumen, značka jednotky: lm

Svítivost „Kandelábr“ Svítivost udává prostorovou hustotu bodového zdroje v různých směrech. Bodový zdroj je zdroj světla, jehož rozměry jsou zanedbatelné v porovnání se vzdáleností zdroje od kontrolního bodu. Značka a jednotka světelného toku : Symbol veličiny: I (velké i) Základní jednotka: kandela, značka jednotky: cd „Kandelábr“

Barva světla Barva světla je vjem, který vytváří viditelné světlo dopadající na sítnici lidského oka. Barevné vidění lidského oka zprostředkují receptory zvané čípky. Čípky jsou trojího druhu – citlivé na tři základní barvy: červenou, zelenou a modrou

Barvy světla v závislosti na vlnové délce a frekvenci Barva Rozsah vlnových délek Rozsah frekvencí červená ~ 625–800 nm ~ 480–375 THz oranžová ~ 590–625 nm ~ 510–480 THz žlutá ~ 565–590 nm ~ 530–510 THz zelená ~ 520–565 nm ~ 580–530 THz tyrkysová (azurová) ~ 500–520 nm ~ 600–580 THz modrá ~ 430–500 nm ~ 700–600 THz Fialová ~ 400–430 nm ~ 750–700 THz

Barvy těles a objektů Barva objektu záleží na jeho fyzikálních vlastnostech a na subjektivním vnímání pozorovatele. Z hlediska fyzikálního můžeme říci, že povrch tělesa má barvu světla, které odráží nebo vyzařuje. V případě odrazu závisí na složení spektra dopadajícího světla a na tom které složky spektra tohoto světla povrch odráží a které pohlcuje a s jakou intenzitou. Stejně tak záleží na úhlu pozorování objektu. Pokud tedy chceme dosáhnout (obarvit) povrchu tělesa, provádíme úpravu povrchu tak, aby těleso odráželo požadovanou barvu.

Aditivní míchání barev Aditivní míchání barev je takový způsob míchání barev, kdy se jednotlivé složky barev mísí a vytváří světlo větší intenzity. Výsledná intenzita se rovná součtu intenzit jednotlivých složek. Pracuje se se třemi základními barvami: červená, zelená a modrá.

Míchání barev modrá + zelená = azurová zelená + červená = žlutá modrá + červená = fialová červená + zelená + modrá = bílá. Toto míchání barev používají běžně malíři na dosažení požadovaného odstínu. Je možní toto využít také ve výtvarné výchově.

Otázky k opakování Jakými fyzikálními veličinami popisujeme světlo ? Ke kterým fyzikálním veličinám patří jednotky : candela, lumen a candela na metr čtvereční ? Které české slovo odpovídá anglickému výrazu candel ? Které orgány lidského oka způsobují že vidíme barevně ? Která spektrální barva má největší a která nejmenší frekvenci ? Proč mají tělesa kolem nás barvu ? Jaká barva vznikne smícháním modré a žluté barvy ?

Použité zdroje: www.wikipedie.org Soubor:Candle-calendar.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 12.12.2004 [cit. 2013-02-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Candle-calendar.jpg Soubor:Sadové sloupy VO.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 28.2.2009 [cit. 2013-02-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sadov%C3%A9_sloupy_VO.jpg Soubor:AdditiveColorMixiing.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 16.9.2008 [cit. 2013-02-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AdditiveColorMixiing.svg