Povrch Země jako důsledek přírodních činitelů Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Anotace: Materiál obsahuje základní informace o povrchu Země Anotace: Materiál obsahuje základní informace o povrchu Země. Dále obsahuje kontrolní otázky pro žáky. Autor: Bc. Jana Kloučková Datum vytvoření: Září 2013 Jazyk: Čeština Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Obor: Zeměpis Tematický okruh: Přírodní obraz Země Učivo: Povrch Země jako důsledek přírodních činitelů Očekávaný výstup: Rozlišuje a porovnává složky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: rovina, pahorkatina, vrchovina Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák II. stupně – 6. ročník Stupeň a typ vzdělávání: Základní vzdělání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 13 let
Výsledek dlouhodobého působení přírodních činitelů. Povrch Země
Přírodní činitelé Vnitřní – vrásnění, sopečná činnost Vnější – tekoucí voda, vítr, rostliny Vrásněním vznikají pohoří, údolí. Přírodní činitelé
Pohoří se narušuje a zarovnává vlivem působení vody, větru. Zvětrávání
VÝŠKOVÉ ROZDÍLY V KRAJINĚ Rozdíly mezi nejvyšším a nejnižším místem v krajině. VÝŠKOVÉ ROZDÍLY V KRAJINĚ
Výškové rozdíly Podle výškových rozdílů v krajině rozlišujeme: Roviny – plochý povrch, výškové rozdíly do 30 m. Pahorkatiny – zvlněná krajina, do 150 m. Vrchoviny – příkré svahy, do 300 m.
Výškové rozdíly Podle nadmořské výšky: Hornatiny – strmé svahy, do 600 m. Velehory – strmé a skalnaté svahy, více než 600m. Podle nadmořské výšky: Nížiny – nadmořská výška do 200 m. Vysočiny – nad 200 m.
Otázky a úkoly 1. Jak rozlišujeme krajiny podle nadmořské výšky? 2. Jak rozlišujeme krajiny podle výškových rozdílů? 3. Polabí patří do jakých tvarů zemského povrchu? 4. Uveď alespoň jeden příklad nížiny, vysočiny a velehor.
Použité zdroje: Vypracovala, pokud není uvedeno jinak, Bc. Jana Kloučková V Obříství, září 2013