Rodinný rozpočet www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Advertisements

Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s jednoduchými pojmy z oblasti.
Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Předpisy na ochranu spotřebitele Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 27.července 2012 Název: VY_62_INOVACE_
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Ing. Lucie Kratochvílová
Zdanění odměn z dohod Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_02_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozpočet rodiny. Rozpočet rodiny Co je rozpočet aby rodina předešla problémům s nedostatkem peněz, měla by porovnat své příjmy a své výdaje Rozpočet.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_05 NázevRozpočet domácnosti Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekFinanční.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Nedostatek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Přebytek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Obsah smluv Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Výpočet čisté mzdy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Rozpočet domácnosti Název školy
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Rozpočet domácnosti Název školy
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Rozvaha domácnosti Název školy
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_02 Název materiáluRozpočet.
EU_62_A_sada 1_19_M_Typy rozpočtů_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost Rozpočtová gramotnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EU_62_A_sada 1_16_M_Výdaje_Pol
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Rodinný rozpočet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMRodinný rozpočet Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_05 AutorIng. Jana Starobová Datum Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhHospodaření domácnosti Ročník4. ročník gymnázia

Domácnost Domácnost je socio-ekonomická skupina, která může mít různý počet členů. Členové domácnosti mají své potřeby (pocity nedostatku). Snaží se je odstranit tím, že získávají na trhu různé statky. Někteří členové domácnosti pracují jako zaměstnanci nebo podnikají a za vydělané peníze si kupují statky (aktivní příjem). Ostatní členové (děti, nemocní atd.) jsou závislí buď na rodičích, nebo na státu např. formou důchodu (pasivní příjem).

Rozpočet domácnosti jedná se o uspořádaný souhrn příjmů a výdajů je základnou pro hospodaření domácnosti při sestavování rozpočtů musí být dodrženy zásady: musí být pravdivý a realistický musí být kontrolovaný výdaje se musí přizpůsobit příjmům, ne naopak!

Příjmy s příjmem peněz souvisí vždy riziko (např. ztráta zaměstnání) ovlivnit příjmy bývá dlouhodobou záležitostí (např. studiem) krátkodobě je možné je zvýšit brigádami apod. členění příjmů: pravidelné – mzda, zisk, penze nepravidelné a mimořádné – dědictví, prémie, dividenda příjmy jsou mnohem hůře ovlivnitelné než výdaje

Výdaje výdaje je možné na rozdíl od příjmů měnit hned, zejména některé kategorie členění výdajů: nezbytné (mandatorní) nutné zbytné

nezbytné - obvykle známe předem jejich výši a musíme je zaplatit (nájem, výživné atd.), jinak následuje trest nutné – nejsou povinné, ale je výhodné je zaplatit (nutná výživa, roční permanentky apod.) zbytné – můžeme, ale nemusíme je koupit (velké zásoby jídla, cigarety, alkohol atd.)

Plánování rozpočtu existují tři varianty rozpočtu: vyrovnaný – příjmy se rovnají výdajům; co vyděláme, to utratíme přebytkový – příjmy jsou větší než výdaje, vytváříme si rezervu schodkový – deficitní; výdaje jsou větší než příjmy a museli jsme si půjčit peníze a zadlužili jsme se v rozpočtu uvádíme vždy čisté příjmy, čili od hrubého příjmu odečteme daň a sociální a zdravotní pojištění do rozpočtu nezahrnujeme jednorázové příjmy a jednorázové výdaje

Přebytek a deficit rozpočtu Přebytek: přebytek slouží do budoucna jako rezerva snažíme se jej zhodnotit, tzn., investujeme jej Deficit: deficit kryjeme z rezervy anebo si peníze půjčíme Z čeho je možné financovat jednorázový výdaj? z rezervy ze spoření leasingem z úvěru

Jak ušetřit – co pro to udělat? zapisovat si své výdaje omezit nákupy zboží, bez kterého se obejdeme mít pevnou vůli a ovládnout „chuť nakupovat“ nakupování chápat jako nutnou činnost k přežití, nikoliv jako zábavu snažit se porozumět působení reklamy a marketingovým trikům a nepodlehnout jim přehodnotit své zvyky pozor však, ať nesklouzneme k malichernostem

Majetek a závazky domácnosti s rozpočtem úzce souvisí majetek a závazky domácnosti, které zachycují celkový stav rodinných financí příklady majetku: peníze, dům, šperky, stavební spoření atd. příklady závazků: různé druhy půjček, finanční leasing atd. aktiva = majetek, který přináší příjem, např. cenné papíry, umělecká díla, pronajaté nemovitosti pasiva = majetek, který vytváří výdaje, např. dům, auto, nábytek – to vše k osobní potřebě různá aktiva mají různé vlastnosti, proto při rozhodování, jak s nimi naložit, se rozhodujeme zejména podle roční míry výnosu nebo roční úrokové míry

Životní úroveň Je to míra uspokojení našich potřeb V rámci populace státu do ní zahrnujeme: množství a kvalitu statků nakoupených lidmi množství a kvalitu statků poskytovaných lidem státem (např. sociální dávky) úroveň životních podmínek (např. délka pracovní doby) Tyto kategorie lze měřit a vyčíslit tak životní úroveň.

Úkol č. 1 – Na čem neumíte nebo nechce ušetřit? Kolik vás „to“ stojí za rok? č. 2 – Za letní brigádu obdržíte mzdu, o jakou mzdu se jedná? Napište jednoduchý vztah sestavený z těchto pojmů: hrubá mzda, čistá mzda, daň z příjmu, sociální a zdravotní pojištění. č. 3 – Zjistěte současné hodnoty životního a existenčního minima a do které složky životní úrovně patří.

Řešení č. 1 – Odpověď by byla rozmanitá, proto zvolíme např. cukrovinky, za které utratíte 100,- Kč za týden. Za měsíc jsou to 400,- Kč a za rok 4 800,- Kč. Přemýšlejte, jak by se tyto peníze daly využít lépe? č. 2 – Jedná se o čistou mzdu. hrubá mzda – daň z příjmu – sociální a zdravotní pojištění = čistá mzda č. 3 – Aktuální informace zjistíte na pro rok 2013 je životní minimum jednotlivce 3 410,- Kč/měsíc, existenční minimum 2 200,- Kč/měsíc. Patří to do složky statky poskytované státem.

Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., ISBN