DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
To je Tvůj dům 1. Přicházíme dnes Ti chválu vzdát.
Advertisements

Vztahy ve dvojici – láska, partnerství
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje stručný přehled literárních žánrů lyrických. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor:
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Literární druhy a žánry
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
1. Vezmi, Pane, život můj, | k své jej službě zasvěcuj
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literatura Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_51_Epika, lyrika Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
JAN NERUDA ( 1834 – 1891 ) - český básník, prozaik, novinář.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Literární pojmy Literatura.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_293_ČJ9
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Dělení literatury.
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Práce s uměleckým textem Téma Teorie literatury Označení DUMU VY_12_INOVACE_04 Jméno autora Mgr. Marcela Rašková Datum vytvoření 24. 1. 2013 Anotace Prezentace teoretického úvodu do literární teorie

TEORIE LITERATURY OBSAH: Literární druhy Literární žánry Struktura literárního díla: Tematický plán Kompoziční plán Jazykový plán

LITERÁRNÍ DRUHY Próza – text realizován ve větách Poesie – text realizován ve verších Drama - text realizován v replikách REPLIKA = promluva 1 postavy , např.: VALERIUS Co to, má drahá Eliško ? Jste po všech těch ujištěních, která jste mi laskavě dala o své věrnosti, najednou zasmušilá. Sám šťasten, slyším vás bohužel smutně vzdychat. Litujete, že jste mě učinila šťastným, a želíte již svého slibu, ke kterému vás možná přiměla jenom moje veliká láska ? ELIŠKA Nikoliv, Valerie, z toho, co činím pro vás, nemohu nikdy ničeho želet. Jsem jímána neskonale sladkou mocí a nemám dokonce ani sil si přát, aby tomu tak nebylo. Ale mám-li k vám být upřímná, trápí mě starosti, jak to všechno skončí, a já se velmi bojím, že vás miluji více, než bych vlastně měla. (1) Lyrika - zachycuje pocity, nálady, úvahy lyrického subjektu Epika – zachycuje děj

Určete literární druh ukázek (užijte obojí členění): Ukázka 1: Byl pozdní večer - první máj -večerní máj - byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; květoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech. (2) Ukázka 2: KLEANTES Odpusť mi, milý otče, tu mou prchlivost, kterou jsem se dal strhnout. HARPAGON I to nic nebylo. KLEANTES Ujišťuji tě svou nejupřímnější lítostí. HARPAGON A já, já tebe nejupřímnější radostí, že tě vidím přicházet k rozumu. KLEANTES Jak jsi hodný, když na mé provinění obratem zapomínáš! (1) Ukázka 3: Pan Bennet šel mezi prvními složit poklonu panu Bingleymu. Od prvopočátku se s ním hodlal seznámit, ačkoli manželku nepřestával ujišťovat, že nikam nepůjde; však se o tom dozvěděla až večer po vykonané návštěvě. A pak jí to sdělil takto: Všiml si, že jeho druhorozená dcera pilně vylepšuje nějaký klobouk, a zničehonic poznamenal: "Doufám, že se bude panu Bingleymu líbit, Lízinko." "Jak můžeme vědět, co se panu Bingleymu líbí nebo nelíbí," odvětila matka nahněvaně, "když ho nesmíme navštívit.„ (3)

POESIE Základní pojmy: - verš: základní jednotka básně (1 řádek) - strofa = sloka - rým – zvuková shoda na koncích veršů - druhy rýmových schémat: spojte název a záznam rýmového schématu střídavý abca sdružený abba obkročný abab přerývaný aabb

rytmus: zákonité opakování zvukových jevů metrum: norma, podle které se řídí rytmus základní metrické stopy: TROCHEJ: –U DAKTYL: -UU JAMB: U- volný verš: nestejná délka veršů, chybí rým

LYRIKA Nedějová zachycuje pocity, nálady, úvahy lyrického subjektu (většinou autora) Většinou psaná v ich-formě (1. os. sg.) často veršovaná

DRUHY LYRIKY - přírodní - milostná - reflexivní (přemýšlení, uvažování) - meditativní (rozjímání, hloubání) - vlastenecká - náboženská - …

EPIKA Dějová je přítomné pásmo postav Nejčastější realizována prózou psaná v ich-formě i er-formě (3. os. sg.)

DRAMA Dějové Určené pro realizaci na jevišti Základní jednotka: replika = postavy vedou dialogy, monology může mít různou formu: lyrickou i epickou psáno prózou i poesií

LITERÁRNÍ ŽÁNRY Lyrické žánry: PÍSEŇ ÓDA – rozsáhlá báseň, oslavuje např. boha, hrdinu, morální vlastnosti ELEGIE (ŽALOZPĚV) – teskný, smutný charakter téma: ztráta něčeho, někoho, co je člověku drahé EPITAF – nápis na hrob, mnozí slavní básníci psali epitafy sami sobě SONET VILLONSKÁ BALADA ......

SONET Rýmové schéma: 4 + 4 + 3 + 3 1. sloka – teze: prvotní tvrzení 2. sloka – antiteze: popírá předchozí tvrzení 3. + 4. sloka – synteze: shrnutí předchozích slok

VILLONSKÁ BALADA 4 sloky: počet veršů: 4 + 4 + 3 + 3 1. sloka – teze: výchozí tvrzení 2. sloka – antiteze: popírá předchozí tvrzení 3. + 4. sloka – synteze: shrnutí předchozích slok

O jaký literární žánr se jedná? 1. Až jednou oblehne čtyřicet zim tvé skráně a tvoji hladkou tvář zbrázdí jak rádlo zemi, až jednou v bědný cár se změní nečekaně skvělý šat mládí, teď obdivovaný všemi, a někdo zeptá se, co je z těch vzácných darů, z těch vzácných pokladů tvých mladých šťastných dnů, bylo by sžíravou hanbou a chválou zmaru říci, že zapadly jako tvé oči v tmu. Oč větší získala by si tvá krása vděk, kdybys mohl odvětit: "Mé dítě vyrovná můj účet života a omluví můj věk, vždyť jeho krása je zděděná krása má." Tak bys byl mladý zas, ač stár a v konci sil, a zas bys viděl vřít chladnoucí krev svých žil. (4) 2. Divochu větře, dechu Jeseně, ty, před kterým se spadlé listí žene jak před kouzlem houf duchů zděšeně, pestré i zčernalé, jak zasažené skvrnitým morem: ty, co nosíš rád semínka rostlin, nažky okřídlené, do zimních lůžek, kde je necháš spát, jak mrtvé v hrobě, až tvá sestra zase - blankytná Vesna - začne vyhrávat (vyžene poupata, ať vzduch je pase!) a zem hned zelná se výš a výš a stero vůní krajem rozlévá se: ty vichře, který všude doletíš, ty ochránče i škůdče, slyš mě, slyš! (5)

O jaký literární žánr se jedná? 5. Kdykoli přesmutný obraz té noci mi na mysl přijde, kdykoli jsem poslední chvíle prožívat ve Městě směl, kdykoli vzpomenu na noc, v níž tolik jsem drahého nechal, kanou mi z očí i teď bohaté krůpěje slz. Již se blížilo ráno, kdy Caesar mi rozkazem určil. Neměl jsem dostatek času ni chuti k přípravě vhodné, neboť na dlouhou dobu otupěl zcela můj duch, o své sluhy jsem nedbal a nemyslil na volbu druhů, na věci potřebné k cestě, také ne na vhodný šat. Stejně jsem úžasem ztuhl jak ten, kdo zasažen bleskem, jenž je na živu sice, ztratí však vědomí své. Bolest když zahnala sama ty pocity omráčenosti a když konečně mysl zase již nabyla sil, naposled nedávno bylo, zbyli však jeden neb dva. Pláču, a oddaná choť mě objímá, prudčeji plačíc, její nevinné líce smáčely přívaly slz. … (10) 3. Zde leží Jiří Wolker, básník jenž miloval svět a pro spravedlnost jeho šel se bít. Dřív než mohl srdce své k boji vytasit, zemřel mlád dvaceti čtyř let. (6)

O jaký literární žánr se jedná? 5. Ať falešně znáš v kostky hráti či odpustky-li prodáváš, znej lhát a křivě přísahati, v šejdířů oleji se smaž, padělej minci, špatně važ či lupičem bud sakramentským - kam děje se, co vyděláš? Všechno jen do putyk a ženským! Frašky a kouzla zdáš se znáti, v kuželky hřej a mariáš, hrej na cimbál, uč rýmovati, na flétnu pískej, dardu maž; snad vandrovati s kumštem znáš, ať laickým či náboženským - tak se jen přiznej, kam to dáš? Všechno jen do putyk a ženským! Těm svinstvům chceš se vyhýbati? Tak půdu vzdělávat se snaž a koně uč se zapřahati, ač studovat-li nehodláš. Však ti to stačí, uhlídáš. Ale kam dáváš groše - ven s tím! -, co v konopí si naděláš? Všechno jen do putyk a ženským! Co parády a botek máš, co šatů s švihem cizozemským, jdi promazat, ať nastrkáš všechno jen do putyk a ženským! (7)

Řešení Sonet Óda Epitaf Elegie Villonská balada

EPICKÉ ŽÁNRY MÝTUS (BÁJE) - jeden z pokusů o výklad světa hrdiny jsou bohové soustava mýtů = mytologie – základ náboženství starých národů EPOS - rozsáhlá veršovaná skladba jádrem bývá jedna významná událost, kolem které se vrší řada epizod námětem jsou hrdinské činy hrdinové jsou výjimeční typy: hrdinský, historický,rytířský,…. BAJKA - příběh ze života zvířat nebo zosobněných věcí, zvířata jednají jako lidé, má mravoučný význam LEGENDA – vyprávění ze života světců, zachycuje jejich mučednickou smrt POVÍDKA - jednoduchý děj a možné odbočky NOVELA - nečekané zakončení = pointa - neobsahuje rozsáhlé popisy, s dějem seznamuje stručně, děj bez odboček ROMÁN - rozsáhlé prozaické dílo, nejčastěji využívá epické zobrazení, ale může být i lyrický a dramatický

LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Balada: skladba pochmurného rázu s tragickým koncem Romance: optimistická skladba, nevážná, s dobrým vyústěním Poema (byronovská povídka): dějová veršovaná skladba doplněná o rozsáhlé lyrické popisy Epigram: krátká satirická, útočná báseň; 2 části – expozici a pointu

Určete literární žánr i druh Král Karel s Buškem z Vilhartic teď zasedli si k dubovému stolu ti dva už pili mnohou číši spolu a zapěli si z plných plic. … »Zde po tom víně, Bušku, slyš, domácí slunce naše v loni hrálo toť první víno, které v Čechách zrálo — aj tedy vzhůru, pijme již!«  A pili — král však náhle prsknul »To že je víno? tenhle kvas? vždyť ústa křiví, láme vaz! «  a zlostně rukou mrsknul. … Však jaká země — taký lid! vás kdyby učit chtěli všichni svatí, zda všimnou si jich Češi paličatí buď svatý rád, když není bit! … Víš — zkoumat třeba, Bušku milý! to víno má svůj zvláštní ráz, zprv trpké, ale milé zas my, myslím, už se vpili!« »»Nu vidíš, králi: tak náš lid! Má duši zvláštní — trochu drsná zdá se — však květe po svém, v osobité kráse —««  teď přerušil svůj náhle klid hned rozveselen Vilhartice — »»ach přibliž k tomu lidu hled a přitiskneš svůj k němu ret a neodtrhneš více!««  (9) Odkud vzalo - zkouším žáky - jméno Rakous počátek? Od raků, neb oni taky chodí pořád nazpátek. (8)

DRAMATICKÉ ŽÁNRY Komedie: veselá zápletka, dobrý konec Tragédie: vážný obsah, tragický konec KLASICKÉ SCHÉMA: expozice (seznámení s postavami, zárodek konfliktu) kolize (rozvoj konfliktu) krize (vyvrcholení konfliktu) peripetie (náhlý obrat v ději) katastrofa (rozuzlení; v tragedii tragické vyústění, většina postav umírá)

Zdroje: MOLIÉRE, J. B. Lakomec. Dostupné z www: http://www.mvk.cz/archiv/eknihy/10416.pdf MÁCHA, K. H. Máj. Dostupné z www: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/karel-hynek-macha/maj.html#ixzz2ItjZgAa6 AUSTENOVÁ, J. Pýcha a předsudek. Dostupné z www: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/jane-austenova/pycha-a-predsudek.html#ixzz2ItksREc3 SHAKESPEARE, W. Sonety. Dostupné z www: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/william-shakespeare/sonety.html SHELLEY, P. B. Óda na západní vítr. Dostupné z www: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/percy-bysshe-shelley/oda-na-zapadni-vitr.html WOLKER, J. Epitaf. Dostupné z www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Epitaf VILLON, F. Balada mravoučná. Dostupné z www: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/francois-villon/balada-mravoucna.html#ixzz2Iu70klLF BOROVSKÝ, K. H. Epigramy. Dostupné z www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Epigramy NERUDA, J. Balady a romance: Romance o Karlu IV. Dostupné z www: http://cs.wikisource.org/wiki/Balady_a_romance/Romance_o_Karlu_IV. OVIDIUS, P. N. Proměny. Dostupné z www: http://www.eridanus.cz/Zeme(2/mapa/Evropa/Jiz(2ni(1_Evropa/Ita(1lie/Kultura/Literatura/Ovidius/Promeny.htm