Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Struktura oddílu Tržní rovnováha a tržní selhání
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Mikroekonomie I Cvičení 18 – Všeobecná (celková) rovnováha
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Alternativní cíle firmy
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy Mikroekonomie i
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Trh kapitálu a kapitálových statků
Mikroekonomie I Teorie výroby, produkční funkce
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Mikroekonomie I Úvod do studia ekonomické teorie
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Trh práce a politika zaměstnanosti
Technologie a náklady Čtvrtý seminář.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MIEK1 – Příklady Zamyslete se nad všemi předpoklady pro existenci dokonalé konkurence. Vysvětlete proč dokonale konkurenční firma může prodat veškerý svůj výstup za tržní cenu. Proč je poptávková křivka celého dokonale konkurenčního odvětví negativně skloněná?

MIEK1 – Příklady Jaký mají průběh příjmové a nákladové křivky v podmínkách dokonale konkurenčního trhu? Proč? Vypočtěte maximální zisk (resp. minimální ztrátu) pro firmu maximalizující zisk, jestliže víte, že: TR = 40Q – 2Q2 a AC = Q + 10

MIEK1 – Příklady Odvoďte, že individuální nabídková křivka firmy na dokonale konkurenční trhu je totožná s částí křivky MC firmy. S jakou její částí? Co vyjadřuje bod uzavření firmy? V jakém období se pohybujeme? Kabelový průmysl se udržuje v rovnováze, pokud v něm působí 1000 firem, z nichž každá vyrábí 100 000 kusů kabelů ročně. Poptávka po kabelech se však snížila. Jaký bude konečný efekt snížení poptávky na cenu kabelů, počet firem v odvětví a výstup jedné firmy?

MIEK1 – Příklady Funkce celkových nákladů dokonale konkurenční firmy v odvětví výroby nábytku může být popsána rovnicí TC = 2000 + 0,005 q3 + 0,1 q2 + 2q (měsíční náklady). Každá firma v odvětví maximalizuje zisk a vyrábí 100 kusů nábytku měsíčně. Jaká je tržní cena nábytku vyráběného firmami? Předpokládejte, že právě zvažujete sklizeň a prodej palivového dříví v určitém časovém horizontu. Pohybujete se na dokonale konkurenčním trhu. Běžná cena palivového dříví je 70 Kč za sáh, krátkodobá TC je popsána funkcí: TC = 800 + 16q + q2, kde q značí množství sáhů za měsíc. Při jakém výstupu dochází k maximalizaci zisku? Vypočítejte krátkodobé zisky (nebo ztráty) Splňuje tato firma pravidlo vyrábět jen tehdy, když uhrazuje VC? Měla by tedy vyrábět?

MIEK1 – Příklady Vaše nová firma vstoupila na dokonale konkurenční trh. Vysvětlete, proč můžete očekávat kladné ekonomické zisky pouze v krátkém období. Co rozumíme „paradoxem zisku“? Vysvětlete, jakým kritériem se dokonale konkurenční firmy řídí, pokud zvažují možnost odchodu ze stávajícího odvětví podnikání? Může dokonale konkurenční firma dlouhodobě vykazovat „mimořádný“ zisk (tj. zisk větší než normální) ? K čemu tato situace povede?

MIEK1 – Příklady Firma vyrábějící v podmínkách dokonalé konkurence má celkový denní příjem ve výši 10 000 Kč. Na této úrovni produkce firma maximalizuje zisk; průměrné náklady jsou 20 Kč, mezní náklady pak 40 Kč a průměrné variabilní náklady 15 Kč. Určete tuto úroveň produkce (ve fyzických jednotkách). Dále určete velikost celkového zisku, pokud firma nějaký realizuje.

MIEK1 – Příklady Za jakých podmínek bude celé dokonale konkurenční odvětví v rovnováze v dlouhém období? Proč je požadavek volného vstupu do odvětví a volného výstupu z odvětví nezbytný pro mechanismus zajišťující rovnováhu dokonale konkurenčního trhu (odvětví)? Vysvětlete, proč se vůbec modelem dokonalé konkurence zabýváme, když je pouhou nereálnou abstrakcí ekonomické teorie?