Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
3. Dlouhé období.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Předpoklady dokonalé konkurence
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
Příjmy a zisk.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Optimum (rovnováha) dokonale konkurenční firmy Nejdůležitějším rysem dokonalé konkurence je nezávislost ceny na objemu produkce firmy a tedy dokonale elastická poptávka po jejích výrobcích. P Křivka poptávky po produkci firmy P Tržní křivka poptávky d P1 P1 D Q Q

Optimum (rovnováha) dokonale konkurenční firmy Pokud je cena konstantou, jsou celkové příjmy závislé pouze na objemu vyrobené produkce a jsou mu přímo úměrné. V dokonalé konkurenci je konstantní cena a tedy i průměrné příjmy. A protože průměrné příjmy jsou konstantní, mezní příjmy se jim rovnají. Křivka MR je proto totožná s křivkou AR.

Graf – Příjmy v dokonalé konkurenci Celkové příjmy Průměrné a mezní příjmy Kč P TR MR = AR = P Q Q

Optimum (rovnováha) dokonale konkurenční firmy Podmínkou optima firmy MR = MC můžeme tedy pro dokonalou konkurenci napsat i takto : Bod v němž se mezní příjmy rovnají mezním nákladům představuje situaci, v níž firma dosahuje maximálního zisku. Tehdy je nejvyšší rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady. MC = P

Graf – Optimum (rovnováha) dokonale konkurenční firmy MC E P =MR = AR PE QE Q

Křivka nabídky Pro každou úroveň ceny existuje rovnovážný objem produkce daný průsečíkem křivek MR a MC. Křivka mezních nákladů (resp. její rostoucí část – od určitého bodu) je tedy současně křivkou nabídky firmy v podmínkách dokonalé konkurence. Jestliže tvar křivky MC je určen působením zákona klesajících výnosů, rostoucí křivka nabídky tedy rovněž plyne ze zákona klesajících výnosů.

Odvození křivky nabídky firmy Odvození křivky nabídky firmy Křivka nabídky Odvození křivky nabídky firmy Odvození křivky nabídky firmy P P MC MR3=AR3 E3 E3 P3 P3 MR1=AR1 E1 E1 P1 P1 MR2=AR2 E2 E2 P2 P2 Q2 Q1 Q3 Q Q2 Q1 Q3 Q

Bod uzavření firmy Krátkodobě bude firma vyrábět i v případě, že TC > TR a to až do bodu, kdy : Jsou-li TR>VC je ztráta menší, pokud firma vyrábí, než když výrobu zastaví. Pokud však TR<VC je ztráta menší, pokud firma zastaví výrobu, než když bude vyrábět objem výroby, pro nějž platí MR=MC. TR = VC

Bod uzavření firmy Bod uzavření firmy MC AC s AVC P1 ZTRÁTA AR = MR PM QM Q

Bod uzavření firmy TR = VC TR VC = Q Q AR = AVC P = AVC P = AVC = MC Potom platí: TR VC = Q Q AR = AVC P = AVC Ze vztahu mezních a průměrných variabilních nákladů plyne, že pouze v tomto bodě může platit: P = AVC = MC Bod, v němž tato podmínka vyhovuje nazýváme bodem uzavření firmy. Křivka nabídky firmy je totožná s křivkou mezních nákladů od bodu, kdy se mezní náklady (a tedy i cena) rovnají průměrným variabilním nákladům.

Bod zvratu V dlouhém období je možný pohyb firem mezi odvětvími, proto musíme uvažovat nejen rovnováhu firmy, ale i odvětví. V dlouhém období je situace, kdy celkové náklady jsou vyšší než celkové příjmy (cena je nižší než průměrné náklady), nepřijatelná. Firmy reagují tak, že z odvětví odejdou. To znamená, že poklesne nabídka. Pokles nabídky vyvolá růst ceny až do bodu, kdy se vyrovná s průměrnými náklady.

Bod zvratu Nestačí, aby platila podmínka TR > VC, neboli P > AVC, ale musí platit TR = TC neboli P = AC. Dlouhodobě není ani možné, aby TR > TC, neboli AR > AC. V tomto případě firmy dosahují kladný čistý ekonomický zisk, který přiláká další výrobce ke vstupu do tohoto odvětví. Důsledkem bude růst nabízeného množství a tedy i pokles ceny, opět na úroveň průměrných nákladů.

Bod zvratu Podmínka rovnováhy firmy i odvětví v podmínkách dokonalé konkurence je : Bod, který představuje rovnovážnou situaci, se nazývá bod zvratu (Breakeven Point), resp. bod vyrovnání nákladů s výnosy. MR = MC = AC = AR = P MC = AC = P

Graf bodu zvratu P>AC P = AC P P MC MC AC AC E MR = AR ZISK MR = AR PE MR = AR ZISK MR = AR PA A QE Q QA Q

Cenová elasticita nabídky Koeficient cenové elasticity nabídky ES Q1 je nabízené množství před změnou, Q2 po změně, P1 cena před změnou, P2 cena po změně. % změna nabízeného množství Elasticita nabídky = % změna ceny Q2 – Q1 P2 – P1 ES = : (Q2 + Q1) : 2 (P2 + P1) : 2

Cenová elasticita nabídky Hlavní faktory, které ovlivňují elasticitu nabídky : Možnosti a náklady skladování – čím je skladování nesnadnější a nákladnější, tím je elasticita nižší. Charakter technologie a výrobního procesu – čím obtížnější je vyrábět s daným výrobním zařízením (technologií), tím je nabídka méně elastická. Elasticita se zvyšuje s prodlužováním časového horizontu. Velmi krátké období – neelastická. S prodlužováním časového horizontu se elasticita nabídky zvyšuje.

Tržní nabídka Tržní nabídka – je součtem objemů určitého zboží, které jsou ochotni při různých úrovních ceny nabízet všichni výrobci tohoto zboží. Tržní nabídková křivka je grafickým součtem (horizontálním součtem) individuálních nabídkových křivek.

Agregátní nabídka Agregátní nabídka - je suma veškerého zboží v ekonomice, které jsou výrobci ochotni nabízet při různých úrovních cen. Agregátní nabídka je součtem (agregací) tržních nabídek na všech trzích.