KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Advertisements

Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Konkurence a hospodářská soutěž
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Podoby trhu Dokonalá konkurence – pouhá teorie
Integrace v řízení (fúze, akvizice, holding) Jiří Řezáč.
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: trh,
Božena Genrtová.
Ekonomie, trh Uč. Str Ekonomie Ekonomie je věda, která zkoumá podstatu a fungování hospodářských vztahů.
Cyklické krize z nadvýroby Dějepis a občanská výchova Milan Šimek.
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Tržní kategorie II. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Sdružování organizací
Stát a ekonomika Petr Machala. ekonomie je věda (teorie) ekonomika je praxe 1.Co vyrábět 2.Jak vyrábět 3.Pro koho vyrábět Víte jaký je rozdíl mezi ekonomií.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Soutěžní právo.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Dokonalá konkurence (DK)
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
 Vytvořit vhodné a stabilní prostředí pro podnikání  Omezovat stínovou ekonomiku / nezákonné, nemorální, nezdaněné/  Řešit selhání trhu.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Právo hospodářské soutěže
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Tržní ekonomika, peníze, banky, burzy. Test - učitel
Nedokonalá konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Právo hospodářské soutěže
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
NEDOKONALÉ TRHY Cíle: Vysvětlit co jsou nedokonalé trhy, proč existují, jakou roli má informace.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_08_Trh_Konkurence a ceny TEMA:Finanční.
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
KONKURENCE A REGULACE Cíle: Vysvětlit proč a jak je konkurence na trh omezována.
Sdružování organizací
Podnik a konkurence Ekonomické základy práva
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Konkurence.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Ing. Veronika Dostálková MBA
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Obchod, trh Základy hospodaření.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ NP1 EKONOMIE PODNIKU 2009 EKONOMIE PODNIKŮ EKONOMIE

PODMÍNKY - OBCHOD Obchoduje se se zbožím a nejčastějším prostředkem ke směně jsou peníze. Zboží je statek nebo služba ke směně na trhu. Peníze jsou „zvláštním“ druhem zboží. PODMÍNKY NA TRHU = PODOBY TRHU DOKONALÁ KONKURENCE NEDOKONALÁ KONKURENCE Monopolistická konkurence Oligopol Monopson Monopol

Dokonalá konkurence Dokonalou konkurenci v praxi nenajdeme. Existovala by za daných podmínek: Všichni nabízející zboží na trhu mají rovné podmínky přístupu na trh (neexistuje výsadní postavení) Nerozlišuje se u zboží značka Reklama neplní svou funkci Jediným rozhodujícím faktorem na trhu je cena

Nedokonalá konkurence monopol a monopson narušení fungování zákonů trhu Trh, kde existují monopoly a monopsony je deformovaný, protože monopoly mohou svého postavení zneužívat a diktovat si podmínky, cenové, ale také lhůty dodání, splatnosti, …

NEDOKONALÁ KONKURENCE MONOPOL A MONOPSON Má výsadní postavení na trhu na straně nabídky. Rozlišujeme: Administrativní monopol Jako jediný má například povolení prodávat určitý výrobek: poštovní známky Absolutní monopol Jako jediný zná recept na výrobu určitého výrobku: Becherovka MONOPSON Má výsadní postavení na trhu na straně poptávky. Jedná se o zboží , kde je výhradním nakupujícím stát. Například zbraně hromadného ničení.

Nedokonalá konkurence oligopol Oligopol je taková podoba trhu, kdy na straně nabídky existují dva nebo pouze málo velkých subjektů s dominantním postavením.

NEDOKONALÁ KONKURENCE MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE Monopolistická konkurence je nejčastější podobou trhu, kdy na trhu existují firmy s dominantním postavením, a současně i řada menších konkurenčních firem.

Monopol: kartel, syndikát, trust, koncern Kartel: dohoda mezi konkurenty o cenách, teritoriích. Syndikát: dohoda o společném nákupu nebo prodeji k získání lepších podmínek jako dodavatelé či odběratelé. Trust: vyšší forma propojení konkurentů, kde dochází k propojení i ve výrobní oblasti a bývalé konkurenční firmy se na sobě stávají závislé. Přesto si ponechávají právní subjektivitu. Koncern: nejvyšší forma existence monopolu. Firmy ztrácí právní subjektivitu – spojení dvou rovnocených partnerů – fůze, nebo kdy větší „spolkne“ menší – akvizice.

Ochrana funkčního konkurenčního prostředí Zákon o ochraně hospodářské soutěže = protimonopolní zákon (novelizace v roce 2004) Tímto zákonem je upraveno nedovolené omezování hospodářské soutěže, zákon zakazuje: 1. dohody soutěžitelů omezující hospodářskou soutěž (kartelové dohody) 2. dohody o sloučení soutěžitelů vedoucí k omezení konkurence – sloučení musí být schváleno Úřadem na ochranu hospodářské soutěže v případě, kdy soutěžitelé dosáhly na trhu (českém trhu) čistého obratu více než 1,5 miliardy Kč – týká se velkých firem – telefonní společnosti… 3. dohody monopolního nebo dominantního postavení soutěžitelů