Informatika I, II e-Commerce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stránka 1, © Vema, a. s.. Stránka 2, © Vema, a. s. Podnikové aplikace  Integrovaný podnikový systém (Integrated Business System):  komplex aplikací.
Advertisements

MSN vs. Skype MSN vs. Skype souboj IM. MSN vs. Skype MSN vs. Skype IM souboj Instant Messaging • zasílání textových, okamžitě zobrazovaných zpráv mezi.
Úvod Roviny bezpečnosti Softwarová bezpečnost AntiviryFirewall Bezpečnost na internetu PhishingSpam Datová komunikace Soutěž Bezpečně na netu 2014.
Elektronické bankovnictví České spořitelny 2007
Platební karty Podstata Embosované a čipové karty Debetní karty
Ekonomická gramotnost
Webové nástroje, komunikace
Podnikové informační systémy úvod
Internet Definice Historie Použití Programy pro práci s internetem
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
Global network of innovation e-government – Užití IT v sociálním pojištění E-government Užití informačních technologií v sociálním pojištění.
PLATEBNÍ STYK - příkaz k úhradě, složenka, platební karta
Informatika 4_ –
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ukládání dat, a spam INTERNET Ukládání dat, a spam.
Aplikace VT v hospodářské praxi internetové technologie Ing. Roman Danel, Ph.D. VŠB – TU Ostrava.
Platební karty a přímé bankovnictví Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres.
Platební systém eBanky 2 Co je to Platební systém eBanky? Po platbě dobírkou nejrozšířenější platební systém na českém internetu Doposud jej aktivovalo.
ICQ. Co je ICQ? ICQ je nejpoužívanější a nejpopulárnější komunikační program. ICQ je zkratka slangového výrazu „I seek you“ (hledám tě). Slouží ke komunikaci.
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Podnikání na Internetu - mnohostranná komunikace Letní semestr 2005 Jana Holá V.
Internet.
Internet.
Typy elektronické komunikace
Internetové služby Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miloš Nygrýn.
6. července 2013VY_32_INOVACE_100302_Bankovnictvi_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
VY_32_INOVACE_FG.9.18 Finanční gramotnost – 9.ročník Téma- Platební karty Období zpracování – duben 2013 Metodické poznámky – prezentaci je možné použít.
11. SLUŽBY INTERNETU.
Podnikání na Internetu letní semestr 2004 Jana Holá VIII.
Internetový prohlížeč
WWW – hypertextový informační systém
Služby internetu internet nabízí několik standardních služeb, jejichž prostřednictvím fungují jednotlivé uživatelské aplikace k používání jednotlivých.
NEBOLI. Pojem elektronické bankovnictví Podstatou je elektronické jednání mezi klientem a finanční institucí. Podstatou je elektronické jednání mezi klientem.
Platit se dá i jinak než penězi
INTERNET – struktura, fungování a přehled využití
Služby internetu obr.: 1. WEB  WWW – (World Wide Web), také pouze zkráceně web v doslovném překladu "světová rozsáhlá síť“, neboli celosvětová síť 
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Základy informatiky část 6
Zálohování a posílání fotografií Hrušková Markéta.
Podnikání na Internetu internet - zdroj informací Letní semestr 2005 Jana Holá III.
OBCHODNÍ BANKY – PLATEBNÍ KARTY Ing. Renata Slaná
Bankovnictví.
1 Základy marketingového výzkumu Online marketing.
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro komunikaci Číslo DUM: III/2/VT/2/2/35 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_62_INOVACE_73 8 _ Přímé bankovnictví II. AutorIng. Renata Wagnerová Průřezové téma Člověk a svět.
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0201 Název vzdělávacího materiálu: Bankovní účty Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
Elektronická pošta, zkráceně (zkráceně také mail) je způsob odesílání, doručování a přijímání zpráv přes elektronické komunikační systémy.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation 9. ICT Forum, Praha Elektronická daňová správa Klientský přístup k daňovým subjektům.
Bankovní služby Úvěry Obchodní banky vykonávají : pasivní úvěrové operace (banka přijímá peníze) a aktivní ú.o. (banka poskytuje úvěry) Druhy úvěrů:
Další služby internetu Šablona 32 VY_32_INOVACE_7_10_Další služby internetu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Internet. je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí („síť sítí“), ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů.
 = jedná se o vzájemné propojení lokálních počítačových sítí pomocí vysokorychlostních datových spojů  vznikl spojením mnoha menších sítí  v každé.
Internet (služby Internetu, WWW) Služby Internetu WWW (World Wide Web) – dnes nejrozšířenější služba; spoustě lidí splývá s Internetem jako takovým WWW.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_14 Název materiáluPřímé bankovnictví.
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0205 Název vzdělávacího materiálu: Platební karty Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_15_Bezhotovostní placení TEMA:Finanční.
Občanská výchova Formy placení. Platby a platební styk  Za zakoupené zboží nebo službu je vždy nutné zaplatit.  Mezi plátcem a příjemcem peněžní částky.
Transportní vrstva v TCP/IP Dvořáčková, Kudelásková, Kozlová.
VY_62_INOVACE_ – Přímé bankovnictví Autor Ing. Hana Sůvová
Elektronické bankovnictví
TICKET RESTAURANT® CARD
Inf Elektronická komunikace
ELEKTRONICKÁ KOMUNIKACE
Moderní platební nástroje
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro komunikaci
Informatika I, II e-Commerce
Transkript prezentace:

Informatika I, II e-Commerce Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Osnova e-Business Členění e-Business Čím je e-Commerce umožněna? Nové trendy budování IS Nákup zboží v internetových obchodech Jak poznáte bezpečný internetový obchod? Možnosti plateb na Internetu Platební karty použitelné na Internetu Elektronické tržiště, e-Marketplace Internetová aukce Internetové bankovnictví a Homebanking Bezpečnost internetového bankovnictví Datová schránka a certifikát Přenos a bezpečnost dat FTP, Instant Messaging Jakými způsoby lze financovat provoz internetového serveru? Vyhledávání na Internetu Kam směřuje vývoj Internetu? Válka webových prohlížečů Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

e-Business Podnikový proces řízený automatizovaným informačním systémem e-Commerce je podmnožina e-Business. styk se zákazníky a dodavateli Účinkují: Podnik (Business) Spotřebitel (Consumer) Stát (Government) Umožňuje sběr dat, ze kterých je možné získat užitečné marketingové informace. Vyžaduje zabezpečený přenos dat. Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Členění e-Business [str. 186] Consumer Government B2B Transakce mezi podniky, B2(B2B) B2C Internetové obchody B2G Komunikace se státní správou C2B Reklamy, crowdsourcing C2C Internetové aukce, například eBay C2G Daňová přiznání, volby, sčítání lidu G2B Veřejné zakázky, granty, dotace G2C Státní nekomerční portály G2G Mezinárodní spolupráce, SIS Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Čím je e-Commerce umožněna? Počítačové sítě a standardizace EDI [str. 190] (Electronic Data Interchange) elektronická výměna strukturovaných dat mezi IS jednotlivých obchodních partnerů např. objednávky, faktury, platební příkazy, … prostřednictvím speciálních sítí (VAN) XML [str. 77, 193, 365] (eXtensible Markup Language) Jazyk umožňuje popsat strukturu dokumentu z hlediska věcného obsahu jednotlivých částí. Je to otevřený formát zdarma přístupný všem. Dokument je ve formě textového souboru. Umožňuje výměnu strukturovaných informací mezi různými platformami a informačními systémy. Nahrazuje klasickou EDI. prostřednictvím Internetu Webová služba [str. 359] (Web service) SW komponenta zajišťující komunikaci počítačů s různými operačními systémy na Internetu. Webové služby spolu komunikují většinou v jazyce XML. Umožňuje interaktivitu Internetu viz Web 2.0. Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Nové trendy budování IS Integrace aplikací [str. 353] sdílení dat a funkcí mezi aplikacemi jednotné rozhraní mezi uživateli a aplikacemi Internet Jeho uživatelé pracují v různých operačních systémech, ale chceme, aby mohli využívat stejnou aplikaci, která je například součástí IS podniku. Typicky je to internetový obchod. IS podniku by tedy měly být budovány tak, aby se daly používat prostřednictvím Internetu. Zaměstnanci mohou využívat vlastní mobilní zařízení – BYOD. Zaměstnavatel potom využívá pro správu těchto zařízení nástroje patřící do Mobile Device Management (MDM) a Enterprise Mobility Management (EMM). Architektura orientovaná na služby [str. 359], SOA integrace částí IS pomocí tzv. webové služby [str. 365] Webové služby jsou v registrech, ve kterých se dají vyhledat. Webových služeb je velké množství a části IS se z nich staví. Využití standardů a hotových SW snižuje náklady. zpřístupnění aplikací přes web (Internet) Příklad Aplikace pro mapy, rezervační systémy, aukce, e-mail, weblog, počasí někdo vytvoří a někdo jiný je integruje do svého portálu. Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Nákup zboží v internetových obchodech Výhody pro prodejce Není nutné mít kamenný obchod. možnost sběru dat o nákupním chování zákazníků, která se dají marketingově využít například pro optimalizaci funkcí internetového obchodu pro kupující možnost porovnání cen a parametrů zboží Možnost vrátit zboží do 14 dnů je dána Občanským zákoníkem. Nevýhody hacking a další obecně negativní jevy na Internetu Zboží nelze osobně před zakoupením vyzkoušet. náklady na přepravu (poštovné, balné) Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Jak poznáte bezpečný internetový obchod? www.apek.cz - registr bezpečných obchodů, ale zdaleka tam nejsou všechny bezpečné obchody. www.justice.cz - Obchodní rejstřík www.rzp.cz - Živnostenský rejstřík existence fyzické adresy a IČO. zabezpečená komunikace při registraci a hlavně při zadávání údajů o platební kartě. (protokol https//…) možnost sledování zásilky systémem Track & Trace dobré reference, delší doba existence obchodu. obchodní podmínky, nákupní a reklamační řád, pravdivé informace o cenách, informace o ochraně osobních údajů. komunikace se zákazníky (odpovídá na e-maily, telefonáty, ap.) charakter nabízeného zboží, podezřele nízké ceny. Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Možnosti plateb na Internetu Hotovost dobírka při převzetí zboží na České poště Je to drahé (poštové + dobírečné) a nemusí být dodáno až do domu. kurýrní služba Bankovní převod z účtu příkazem k úhradě Převod trvá 2 až 3 pracovní dny. možnost chybného zadání variabilního symbolu Platební tlačítko v internetovém obchodu jako první eBanka a později i další banky Platební karta Virtuální účty neboli elektronické peněženky PayPal, MoneyBookers, PaySec Nemusím ukazovat číslo platební karty. Virtuální účet je spárován s embosovanou platební kartou. Ve chvíli, kdy odsouhlasíte obchodníkovi platbu, se peníze strhnou z vašeho virtuálního účtu. Pokud zůstatek na platbu nedostačuje, je provedeno inkaso z platební karty. Mobilním telefonem (smartbanking) SMS platby, Bezkontaktní platby, kryptoměna Bitcoin Internetové obchody mohou využít agregátory plateb neboli platební brány. Jak vytvořit a jak poznat falešnou platební bránu? Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Platební karty použitelné na Internetu Všechny karty může banka dle dohody blokovat pro platby na Internetu a výši jednotlivých plateb lze omezit. Embosovaná platební karta Je univerzální, dá se s ní platit na Internetu mezinárodně. Kreditní Může jít do mínusu. Při jejím zakládání je dohodnut úvěrový rámec. Debetní Je standardní, většinová. Nedá se vyčerpat do mínusu. Je dobré ji pojistit. VISA Elektron, Maestro různé podmínky dle vydávající banky a obchodu, kde nakupujeme Verified by Visa a MasterCard SecureCode – protokol 3-D Secure Vznikl roku 2001 v USA, ale například Amazon ho nepodporuje. Držitel karty musí svou banku o tuto službu požádat a dostane heslo. Při platbě se posílá informace o čísle platební karty pouze této bance. Virtuální platební karta Vypadá jako průkazka s číslem. Má možnost znovunaplnění. Na rozdíl od embosované karty nepodporuje standard 3-D Secure. Ve světě existuje a vzniká spousta dalších druhů karet. Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Elektronické tržiště (e-Marketplace) e-Business typu B2B, B2C nebo B2G Poskytovatel HW a SW pro realizaci e-Marketplace je typicky ASP (Application Service Provider). Formy elektronicky řešený velkoobchod on-line výběrová řízení komoditní burzy Může být integrováno se SCM (Supply Chain Management). Typické obchodované zboží kancelářské potřeby, přebytečné zásoby a pohledávky hutní, kovodělný a chemický materiál, autodíly léky a zdravotnické potřeby pro nemocnice Výhody přístup k obchodním a technickým informacím z daného odvětví sdílení informací mezi partnery bez použití telefonu, faxu a poštovného aktualizace katalogů bez nutnosti jejich tisku a rozesílání absence fyzického prodejního místa, žádný pronájem a investice možnost styku s celým světem monitoring konkurence a potenciálních zákazníků dosažení objektivních cen transparentnost Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Internetová aukce e-Business typu C2C Systém za dražitele (kupující) automaticky přihazuje. Kontrola kvality účastníků (feedback) eBay je nejznámější. Jeho součástí je platební systém PayPal. Od června 2006 dostupný v ČR. Od září 2006 umožňuje v ČR i příjem plateb. http://www.lupa.cz/clanky/paypal-v-praxi-zadny-velky-zazrak/ Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Internetové bankovnictví Stačí k němu připojení na Internet a prohlížeč. Výhody pro banky Není nutné mít síť poboček. možnost sběru dat o zákaznících a klientech a jejich využití pro cílenou reklamu pro klienty možnost porovnání podmínek (úroků, poplatků…) finanční zvýhodnění služeb Nevýhody vyšší fluktuace zákazníků a klientů riziko vykradení účtu díky spywaru a phishingu Je nutné vzdělávat klienty o bezpečném vedení účtu. Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Homebanking (přímé bankovnictví) Vyžaduje SW banky, který je licenčně vázaný na počítač. Spojení s bankou internetové nebo přes speciální modem Vhodné pro subjekty s velkým objemem plateb Uživatel musí mít svůj certifikát. Je to dražší služba než internetové bankovnictví. Poskytuje přístup do databáze banky. kurzovní lístky, úrokové sazby, nabídky služeb Možnost integrace s podnikovým IS platební příkazy a výpisy z účtu Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Bezpečnost internetového bankovnictví Uživatelské jméno a heslo Certifikát na disku v počítači na čipové kartě, která má čtečku na zařízení zvaném USB iKey token Mobilní telefon Klient při vstupu do internetové stránky banky zadá své klientské číslo a banka mu obratem zašle speciální přístupový kód na jeho mobilní telefon. PIN kalkulátor neboli osobní elektronický klíč Klient zadá své klientské číslo a PIN kód, bezpečnostní klíč vygeneruje autentizační kód, který je vždy a pro každého uživatele jiný a platí řádově jen několik minut. Je vhodný pro použití v internetových kavárnách, protože odchycený autentizační kód nelze znovu použít. TAN kódy Banka pošle poštou seznam tzv. TAN kódů (unikátních čísel), kterými se potvrdí bankovní operace. Po potvrzení je TAN kód neplatný a je potřeba příště použít jiný. zablokování při několika špatných zadáních hesla virtuální (grafická) klávesnice automatické odhlášení při nečinnosti maximální denní limit transakcí Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Datová schránka a certifikát Obojí slouží k prokázání totožnosti svého majitele. Datová schránka Je vydávána napořád, ale lze ji na žádost majitele znepřístupnit. Její zřízení je bezplatné, ale v roce 2015 byla zavedena povinnost elektronické komunikace s finanční správou pro všechny, kteří mají datovou schránku zpřístupněnou, jejíž nedodržení bude pokutováno. Dokumenty zaslané do datové schránky se po 10 dnech považují za doručené. Certifikát k vytváření elektronického podpisu Má omezenou platnost (nejčastěji 1 rok). Je vydáván certifikační autoritou za poplatek. Může mít mezinárodní platnost. Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Přenos a bezpečnost dat E-mail FTP Elektronické úschovny Cloud computing – Cloud storage Zálohování možnost šifrované komunikace záruka neomezeně dlouhého trvání účtu a uložených souborů klientské aplikace automatizující pravidelné zálohování Sdílení záruka počtu stažení souboru P2P Bezpečnost Elektronický podpis, digitální certifikát Šifrování souborů Zaheslování komprimovaných archivů Ověření integrity ověření, že soubor dostaneme nepozměněný kontrolní součty neboli hash MD5, CRC Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

File Transfer Protocol (FTP) služba Internetu předcházející službě WWW Slouží k přenosu libovolných souborů (text, obraz, zvuk, videosekvence) mezi různými počítači prostřednictvím sítě Program Archie vytvářel seznamy souborů na jednotlivých serverech a vyhledával jejich umístění podle jejich názvu. Soubory musely být pojmenovány dle svého obsahu. Soubor se musel nejprve stáhnout ze serveru a po stažení otevřít ve vhodném programu. Na rozdíl od toho webový prohlížeč soubor zároveň stahuje i zobrazuje. FTP server program umožňující část počítače zpřístupnit pro uživatele internetu pomocí FTP klientů Přístup je buďto anonymní nebo na uživatelské jméno a heslo. FTP klient program pro přístup na FTP server. Webové prohlížeče dovedou do jisté míry plnit roli FTP klienta. Potřebujete-li stahovat více souborů jeden po druhém (počet současných stahování přes FTP je značně omezen) nebo stahovat soubor s přerušením (resume), nebo se zabezpečeným přenosem (SSL, TSL, SSH), budete potřebovat FTP klient jako samostatný program (utilitu). Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Instant Messaging Internetová služba pro komunikaci v reálném čase Stejně jako e-mail pochází z 60. let 20. století. Tyto služby existovaly už před vznikem Internetu na víceuživatelských počítačích (mainframe s terminály) s operačním systémem se sdílením času. Užití otázky a okamžité odpovědi informování se o okamžité dostupnosti kolegů Další funkce posílání souborů, hlas, VoIP, video, konference Problémy spojené s užitím v podnikové informatice spam, viry, sociální inženýrství (stejné jako u e-mailu) nutnost integrovat do systému ECM zveřejnit pravidla pro užívání Instant Messaging zabránit úniku podnikového duševního vlastnictví Některé typy instant messaging, například ICQ a Skype nechrání obsah komunikace, viz licence pro koncového uživatele SW. Z toho důvodu existují i podniková řešení zvaná Enterprise Instant Messaging (EIM) narozdíl od Consumer IM (CIM). Příklady Jabber, Skype, Windows Live Messenger, Yahoo! Messenger … Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Jakými způsoby lze financovat provoz internetového serveru? Spolupráce s Googlem a jinými partnery Kontextová reklama http://en.wikipedia.org/wiki/AdWords Google zobrazí reklamu na vaši internetovou stránku. ve výsledcích relevantních dotazů na stránkách s relevantním obsahem ve výsledcích dotazů na Google Maps s místem vašeho podniku Platíte za kliknutí na vaši reklamu. Je to hlavní příjem společnosti Google. http://en.wikipedia.org/wiki/AdSense Google zobrazí reklamu na vaší internetové stránce. Dostáváte peníze za kliknutí na reklamu. Sledování vývoje reklamních technologií Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Vyhledávání na Internetu Neplacené služby Google je v současnosti nejvýznamnější vyhledávací službou silně konkurující národním službám, jako je např. Seznam.cz. Všechny internetové stránky jsou denně navštěvovány programy zvanými Web crawlers, které stahují jejich obsah, který je dále automaticky indexován. Výsledkem je databáze dostupných adres (URL) webových stránek a jejich obsahu. Dotaz do databáze je ve formě slov zadaných do internetového vyhledávače. Algoritmy vyhledávácích služeb pro zobrazení odkazů na stránky vyhovující dotazu jsou velmi sofistikované a stále se vyvíjejí. SEO (Search Engine Optimization – optimalizace pro vyhledávače) metodika, jejímž cílem je zařídit, aby odkaz na danou internetovou stránku (např. internetový obchod) se zobrazoval na předních místech výsledků populárních vyhledávačů, zadáme-li do nich relevantní slova (například určitý výrobek) Její úspěšnost lze vyhodnotit pomocí webové služby Google Analytics. Placené služby databáze akademických prací a novin (např. ProQuest) noviny a časopisy, které se tak rozhodnou Alternativou je poskytovat obsah zadarmo a vydělávat reklamou. Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Kam směřuje vývoj Internetu? Web 2.0 Napomáhá tvořivosti uživatelů. Příklady: Google, Amazon, Flickr, YouTube, P2P sítě. Blog (deník) Consumer-generated media (zákaznické recenze) Mashups (integrace více datových zdrojů, např. Google Maps) Social bookmarking (oblíbené stránky a jejich popis) Wiki (SW pro tvorbu kolaborativních stránek umožňujících knowledge management) Marketing 2.0 Prodejci přispívají svým obsahem do sociálních sítí na Internetu. Web 3.0 Internet se stává databází. (cloud computing) využití kolektivní inteligence (crowdsourcing) Social computing podpora sociálního chování pomocí ICT Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL

Válka webových prohlížečů Již několik let probíhá takzvaná válka webových prohlížečů. Uživatelé jsou přesvědčováni, že by měli používat určitý prohlížeč, protože je nejrychlejší, nejbezpečnější, nejstabilnější, atd. Rozdíly mezi prohlížeči nejsou příliš veliké a spíše se určité z nich hodí na určité úkoly, než aby existoval jediný nejlepší. Webové prohlížeče jsou většinou zadarmo. Proč mají tedy výrobci prohlížečů zájem na tom, aby byl právě jejich prohlížeč ten nejpoužívanější? Nejpopulárnější prohlížeče mohou dostávat peníze od hlavních poskytovatelů internetového obsahu, jako je například Google, Amazon, eBay, Facebook… Prohlížeče mohou obsahovat nástrojové lišty s odkazy na tyto stránky, stránky si tak zvyšují návštěvnost a tím i příjem z reklam. Kontrola nad webovými technologiemi Nejvýznamnější výrobci prohlížečů vyvíjejí i nové technologie pro prezentaci internetového obsahu. Jejich prohlížeče mají potom náskok v podpoře těchto technologií. Například Microsoft vyvinul technologii Silverlight. Nejvýznamnější výrobci prohlížečů určují standardy pro tvorbu webových stránek. Tvůrci stránek se snaží, aby jejich stránky byly správně zobrazované v populárních prohlížečích. Informace v technologii Flash a Silverlight (patřící do tzv. RIAs) zatím nejsou fulltextově indexovány, což není v zájmu Google, který propaguje tradiční indexovatelné technologie HTML, Javascript, AJAX. Technologie Flash a Silverlight jsou navíc proprietární. Microsoft bojuje s Googlem o to, jakým způsobem budou informace přicházet k uživatelům. Google motivuje uživatele, aby k informacích přistupovali prostřednictvím vyhledávače, protože jsou potom vystaveni internetové reklamě, na které Google vydělává nejvíc. Microsoft preferuje to, aby informace samy přicházely k uživatelům do jejich počítače, viz například miniaplikace (Microsoft Gadgets) systému Windows Vista. Je možné, že operační systém bude nahrazen webovým prohlížečem. Je to patrné zvláště u mobilních telefonů. Zdroje: There's More Than a Browser War Google celebrates birthday with plan to sink Microsoft Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL