ZPŽP ZS 2013/14 - ř íjen 2013 Nástroje ochrany životního prostředí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“  Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
 Stát je institucí, která má moc vládnout, soudit a vytvá ř et zákony spole č nosti. Stát je vymezen Státní moc (výkonnou, zákonodárnou a soudní Stálým.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
Předmět: Občanská nauka Ročník: 2. Téma: Člověk a právo
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Zákon č. 334/1992 Sb. o ochraně zemědělského půdního fondu
Organizace Státní správy
PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.
Hlavním cílem DZ je možnost aktivního zapojení d ě tí a mládeže do zlepšování života ve m ě st ě Litom ěř ice a okolí. Dalšími p ř ínosy jsou: ZZázemí.
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská nauka Ročník:
Ing. Silvia Aguilar Bobadilla Nástroje ekologické politiky.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Č eská republika: Chrán ě ná území Hospodá ř ský zem ě pis Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka,
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Právní úprava ochrany lesa
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Mgr. Magdaléna Peterková
Nástroje ochrany životního prostředí
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Ochrana životního prostředí při vybraných činnostech.
Státní správa.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Veřejná správa v oblasti životního prostředí prostředí teze
PŽP- KS-přehled konzultací PŽP-KS-I (30.9.) Právo životního prostředí – historické a společenské souvislosti vývoje právní regulace ve světě.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Institucionální, informační, koncepční a další vybrané nástroje ochrany ŽP 25. března 2009.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Jana Dudová Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
Organizace veřejné správy
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Vybrané otázky práva životního prostředí
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
OBCE A KRAJE VE FINANČNÍ SPRÁVĚ. DECENTRALIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY 1990 – obnovení ve ř ejné samosprávy; obecní z ř ízení 1990 – obnovení ve ř ejné samosprávy;
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
JUDr. Jana Tká č iková, Ph.D. Prevence v právu životního prostředí a prostředky jejího uplatňování.
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
o ochraně přírody a krajiny
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
Organizace veřejné správy
I. Subjekty práva životního prostředí II
Odbor životního prostředí MHMP
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Ochrana vody, půdy a lesa
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Stavební právo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

ZPŽP ZS 2013/14 - ř íjen 2013 Nástroje ochrany životního prostředí

Osnova přednášky - nástroje 2 Nástroje ochrany ŽP - p ř ehled Administrativní nástroje (I.) Dobrovolné nástroje (II.) Institucionální nástroje (III.) Sank č ní nástroje (IV.)

Nástroje - definice podle SPŽP prost ř edky a metody, kterými stát dosahuje cíl ů státní politiky ŽP nástroje ochrany ŽP metody ovliv ň ování chování lidí ve vztahu k ŽP prost ř edky ochrany ŽP, které v sob ě zahrnují právní, v ě cné i technické aspekty nástroje p ř ímého p ů sobení na stav ŽP nástroje nep ř ímého p ů sobení na stav ŽP

Nástroje dle SPŽP Environmentální výchova a osv ě ta Právní nástroje Ekonomické nástroje Dobrovolné nástroje Informa č ní nástroje Nástroje strategického plánování Nástroje zapojování ve ř ejnosti Výzkum a vývoj Mezinárodní spolupráce Institucionální nástroje

Nástroje dle MŽP Environmentální výchova, vzd ě lávání a osv ě ta Ekonomika životního prost ř edí Financování životního prost ř edí Spolupráce s neziskovými organizacemi Politika a vývoj EIA/SEA IPPC Dobrovolné nástroje Udržitelný rozvoj Místní agenda 21

Nástroje – pro účely výuky Nástroje p ř ímého p ů sobení Administrativní (správn ě -právní) Institucionální Sank č ní Dobrovolné Koncep č ní Nástroje nep ř ímého p ů sobení Ekonomické

I. Administrativní nástroje Z hlediska právní formy: právní p ř edpisy opat ř ení obecné povahy správní akty faktické pokyny donucovací opat ř ení jiné úkony Z hlediska efektu: pozitivní negativní Z hlediska obsahu: ukládání povinností (zákazy, p ř íkazy, omezení) správní akty (povolení, souhlasy, stanoviska, vyjád ř ení) standardy kvality (limity, meze) kategorizace objekt ů ochrany kontrola, dozor právní odpov ě dnost (odpov ě dnostní/sank č ní nástroje) výkon rozhodnutí

I. Administrativní nástroje a) ukládání povinností forma - zákazy, p ř íkazy, omezení povinnost v zájmu ochrany ŽP: n ě co konat (nap ř. oznamovací povinnost, povinnost provést PO/NO) n ěč eho se zdržet n ě co strp ě t stanoveny: zákonem individuálním aktem orgánu ve ř ejné správy (pln ě ní podmínek – nap ř. souhlas s vyn ě tím pozemku ze ZPF, povolení k vypoušt ě ní odpadních vod) následek protiprávního chování – nap ř. povinnost splnit uložené nápravné opat ř ení spo č ívající v odstran ě ní odpadu z nelegální skládky povinnost p ř edcházet vzniku odpadu nebo zne č iš ť ování ovzduší – morální (ne právní), nelze vynutit (nepln ě ní není sankcionováno)

I. Administrativní nástroje b) správní akty - povolení, souhlasy, stanoviska, vyjádření vydávají orgány VS (viz. institucionální nástroje) p ř edpoklad zákonem ozna č ené č innosti s podmínkami pro její uskute čň ování (povolení), podmínka pro vydání povolení (souhlas, stanovisko) nebo požadovaný podklad pro vydání rozhodnutí (vyjád ř ení) povinné vyhodnocování stavu ŽP – p ř edpoklad pro povolení č innosti (p ř. povinnost provést biologický pr ů zkum), povolování výjimek z n ě kterých zákaz ů stanovených zákonem závaznost, forma správního rozhodnutí (povolení, souhlas) č i jiná (stanovisko, vyjád ř ení) – správní ř ád funkce – zajiš ť ování prevence v ochran ě ŽP (neud ě lení povolení v p ř ípad ě rozporu se zájmy ochrany ŽP, podmínky – vylou č ení nep ř íznivých dopad ů na ŽP)

I. Administrativní nástroje c) standardy kvality ŽP (limity, meze) vyjad ř ují r ů zné druhy požadavk ů na zachování ur č itého (nezbytného/únosného/dosažitelného) stavu ŽP právo EU - Environmental Quality Standards (EQS) emisní a imisní limity v ochran ě ovzduší p ř ípustné stupn ě zne č išt ě ní vod a p ů dy technické parametry staveb a za ř ízení jiné ukazatele (nap ř. ur č ení doby obnovy a výchovy lesních porost ů )

I. Administrativní nástroje d) kategorizace objektů ochrany objekty ochrany + zdroje zne č išt ě ní odstup ň ování ochrany – význam a stupe ň ohrožení objektu, závažnost zdroje ohrožení kategorizace ohrožených druh ů živo č ich ů a rostlin (ZOPK) kategorizace územní ochrany p ř írody – NP, CHKO, NPR, PR, NPP, PP (ZOPK) kategorizace les ů (LesZ) kategorizace zdroj ů zne č iš ť ování ovzduší kategorizace odpad ů

I. Administrativní nástroje e) kontrola a dozor prosazování právního režimu ochrany ŽP Parlament Č R Č IŽP + p ř íslušné orgány VS soudy (správní soudnictví) neformální kontrola - ve ř ejnost (NGO) Obecný p ř edpis (ZoSK) + zvláštní povinnosti ve složkových p ř edpisech (nap ř. umožnit vstup do objekt ů, oznamovací povinnost, vedení evidence, poskytování informací)

I. Administrativní nástroje f) právní odpovědnost 13 Odpov ě dnost za zp ů sobené ztráty na ŽP náhrada škody (Ob č Z) náprava ekologické újmy – ukládání NO Deliktní odpov ě dnost odpov ě dnost za správní delikty (p ř estupky, jiné správní delikty) odpov ě dnost za trestné č iny

I. Administrativní nástroje g) výkon rozhodnutí vynucování práva – rozhodnutí není pln ě no dobrovoln ě vymáhání uložených NO vymáhání sank č ních rozhodnutí – uložených pokut nebezpe č í z prodlení – hrozba dalších škod na ŽP

II. Dobrovolné nástroje 15 Ve ř ejnoprávní (administrativní) smlouvy dohody o ochranných podmínkách (§ 39 ZOPK) – OOP a vlastník pozemku, z ř ízení EVL, PR, PP, PS a jejich ochranných pásem Registrace v programu EMAS systém ř ízení podniku z hlediska ochrany ŽP na ř ízení (ES) č. 1221/2009 Provozování ekologického zem ě d ě lství na ř ízení (ES) č. 834/ zákon č. 242/2000 Sb. registrace MZe – povinnosti a práva (ozna č ování BIO výrobk ů )

III. Institucionální nástroje Evropská unie Evropská komise Evropský parlament Evropská rada Hospodá ř ský a sociální výbor/Výbor region ů Soudní dv ů r EU Č eská republika ministerstva úst ř ední orgány státní správy specializované správní ú ř ady s celostátní p ů sobností ve ř ejné stráže obce/kraje

III. Institucionální nástroje a) ministerstva Financí Zahrani č ních v ě cí Školství, mládeže a t ě lovýchovy Kultury státní památková pé č e Práce a sociálních v ě cí Zdravotnictví Ochrana lidského zdraví (v č. hluk, vibrace, neionizující zá ř ení), láze ň ství, lé č ivé zdroje, hygiena Spravedlnosti Vnitra Pr ů myslu a obchodu surovinová a energetická politika, využívání nerostného bohatství Pro místní rozvoj Územní plánování a stavební ř ízení, cestovní ruch Zem ě d ě lství Vodní hospodá ř ství, ekologické zem ě d ě lství, lesy, rybá ř ství a myslivost (mimo NP), veterinární pé č e, ochrana zví ř at proti týrání, rostlinoléka ř ská pé č e Obrany Dopravy Životního prost ř edí

III. Institucionální nástroje Ministerstvo životního prostředí - kompetence Ochrana ovzduší Ochrana p ř írody a krajiny Ochrana ZPF Ochrana p ř irozené akumulace vod, vodních zdroj ů a jakosti povrchových a podzemních vod Ochrana horninového prost ř edí (v č. ochrany nerostných zdroj ů ) Výkon státní geologické služby, geologické práce Ekologický dohled nad t ě žbou Odpadové a obalové hospodá ř ství Posuzování vliv ů č inností a jejich d ů sledk ů na ŽP (EIA/SEA) Myslivost, rybá ř ství a lesní hospodá ř ství v národních parcích Státní ekologická politika Systém zna č ení ekologicky šetrných výrobk ů a služeb Program podporující dobrovolnou ú č ast podnik ů v systému ř ízení a auditu z hlediska ochrany ŽP (Program EMAS) Provozování ZOO/Antarktida/GMO

III. Institucionální nástroje b) Ústřední orgány státní správy Č eský bá ň ský ú ř ad H Č / Č PHZ, výbušniny, t ě žební odpady, ukládání CO2 do p ř írodních horninových struktur Č eský ú ř ad zem ě m ěř ický a katastrální Státní ú ř ad pro jadernou bezpe č nost jaderná energie, ionizující zá ř ení Energetický regula č ní ú ř ad využití zdroj ů energie (OZE)

III. Institucionální nástroje c) Specializované správní úřady s celostátní působností Č eská inspekce životního prost ř edí Státní rostlinoléka ř ská správa Státní veterinární správa Státní zem ě d ě lská a potraviná ř ská inspekce Úst ř ední kontrolní a zkušební ústav zem ě d ě lský Č eská plemená ř ská inspekce Č eský inspektorát lázní a z ř ídel Č eská energetická inspekce Č eská obchodní inspekce Státní plavební správa Ú ř ad civilního letectví Drážní ú ř ad

III. Institucionální nástroje Česká inspekce životního prostředí z ř ízena zákonem č. 282/1991 Sb. pod ř ízena MŽP ( ř editele jmenuje ministr ŽP) úst ř edí a oblastní inspektoráty funkce – kontrolní, sank č ní, nápravné p ů sobnost – ovzduší, vody, odpady, p ř íroda a krajina, lesy, IPPC, chemické látky, GMO, prevence havárií, ekologická újma

III. Institucionální nástroje Státní rostlinolékařská správa zákon č. 147/1996 Sb., o rostlinoléka ř ské pé č i organiza č ní složka státu – pod ř ízená MZe ochrana rostlin a rostlinných produkt ů opat ř ení proti zavlékání a rozši ř ování škodlivých organism ů rostlinoléka ř ský dozor ř ízení ve v ě cech rostlinoléka ř ské pé č e (v č. na ř izování mimo ř ádných opat ř ení, ř ešení krizových situací, ukládání pokut) sleduje výskyt škodlivých organism ů vyhodnocuje informace o nežádoucích ú č incích registrovaných p ř ípravk ů vydává odborné posudky a stanoviska

III. Institucionální nástroje Státní veterinární správa orgán státní správy v rezortu MZe z ř ízena podle zákona č. 166/1999 Sb. jejím úkolem je: ochrana spot ř ebitel ů p ř ed p ř ípadnými zdravotn ě závadnými produkty živo č išného p ů vodu monitorování a udržování p ř íznivé nákazové situace zví ř at veterinární ochrana státního území Č R ochrana pohody zví ř at ochrana zví ř at p ř ed jejich týráním

III. Institucionální nástroje d) Veřejné stráže lesní stráž myslivecká stráž rybá ř ská stráž stráž p ř írody Podmínky: V ě k nejmén ě 21 let Trvalý pobyt na území Č R Bezúhonnost Zp ů sobilost k právním úkon ů m Prokázání znalosti práv a povinností stráže a znalost právních p ř edpis ů na daném úseku Složení slibu Písemný souhlas s ustanovením do funkce

III. Institucionální nástroje Práva a povinnosti veřejné stráže Práva Požadovat prokázání totožnosti Zadržet osobu, u níž nelze zjistit totožnost, a p ř edvolat Policii Č R Požadovat pomoc nebo sou č innost orgán ů Policie, pop ř. obecní policie, pokud nem ů že pln ě ní povinností zajistit svými vlastními silami a prost ř edky Ukládat a vybírat pokuty v blokovém ř ízení za p ř estupky Vstupovat na pozemky vlastník ů v obvodu své územní p ů sobnosti Povinnosti Prokázat se pr ů kazem stráže a nosit služební odznak (stejnokroj) Dohlížet na dodržování právních p ř edpis ů v dané oblasti Oznamovat zjišt ě né závady, nedostatky a škody podle jejich povahy vlastníkovi pozemku nebo orgánu, který stráž do funkce ustanovil, v neodkladných p ř ípadech i orgán ů m policie nebo p ř íslušným orgán ů m státní správy

III. Institucionální nástroje e) obce/kraje obecní ú ř ady I., II. a III. zákon o obcích ( č. 128/2000 Sb.) p ř enesená p ů sobnost (složkové p ř edpisy) samostatná p ů sobnost (ochrana zdraví a ve ř ejného po ř ádku) krajské ú ř ady zákon o krajích ( č. 129/2000 Sb.) p ř enesená/samostatná p ů sobnost újezdní ú ř ady vojenské újezdy (Boletice, Brdy, B ř ezina, Hradišt ě, Libavá)

Místní agenda 21 program obcí, m ě st a region ů zavádí princip trvale udržitelného rozvoje do praxe p ř i zohled ň ování místních problém ů 1992, Rio de Janeiro, Summit Zem ě P ř ínosy V ě tší spokojenost obyvatel Lepší spole č enská atmosféra Zlepšení kvality života obyvatel Zachování a zlepšení kvality ŽP Aktivní zapojení ve ř ejnosti do ř ešení lokálních problém ů Zachování místních hodnot (kulturních, spole č enských, p ř írodních) Posílení pocitu sounáležitosti s obcí nebo regionem

IV. Sankční nástroje Pokuty Ochranná opat ř ení (nap ř. zabrání v ě ci) Opat ř ení k náprav ě

Internetové prameny – institucionální nástroje