ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sámova říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Advertisements

Hudba v pravěku Vývoj hudební kultury
Opakování Mezopotámie
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
a vznik záporných čísel
Kultura francké říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Světové obyvatelstvo.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ………………………………………………………………… Číslo a název operačního programu:
Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
PRAVĚK.
Opakování z minulé hodiny:
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
Zpracoval: Michaela Hrdá ZŠ A MŠ,Brno,Horníkova 1
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ a MŠ Pustiměř Číslo a název operačního programu: CZ.1.07 OP.
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Obrázkové písmo – Egypt Bogdan Nogol
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
MEZOPOTÁMIE Sumer.
I Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/
Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 10 Sekunda osmiletého gymnázia Mgr. Bohumila Skrbková Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Prezentace na téma vývoje bydlení člověka.
Mayská početní soustava
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Egypt a Egyptské pyramidy.
Česká románská kultura
MÍSTO,KDE ŽIJI JE VSETÍN
Anotace Prezentace, která se zabývá základními charakteristikou Ameriky Autor Mgr. Petra Vavrušková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci dokáží vyjmenovat.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
VY_32_INOVACE_3D.6.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_07 Obyvatelstvo Ameriky - pracovní list
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
Realizátorem projektu je Střední odborná škola ekologická a potravinářská, Veselí nad Lužnicí, Blatské sídliště 600/I Název projektu: Zkvalitnění vzdělávání.
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/
Amerika obyvatelstvo.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ………………………………………………………………… Číslo a název operačního programu:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Šestnáctková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Amerika Obyvatelstvo a sídla
Mexiko. Dějiny Indiánské kultury Mexiko bylo již od 1. tis. př.n.l. zemí vyspělých civilizací. První vrchol představovala kultura Olméků v období 900.
 Aztécká říše byla významným státním útvarem z dob předkolumbovské Ameriky. Aztécká říše se rozkládala zhruba na území dnešního Mexika. Během vlády této.
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociální fondem a státním rozpočtem ČR. Operační.
PRAMENY K POZNÁVÁNÍ MINULOSTI Zvídavý člověk si jistě položí otázku, jak mohou dějepisci znát o životě lidí v minulosti tolik informací? Odkud je získali,
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Kultura INKŮ.
NÁZEV PROJEKTU: Podpora počátečního vzdělávání zdravotnických oborů, jejich propagace ve vzdělávacím centru pro komunitní práci a rozvoj klíčových kompetencí žáků 
Rozvoj klíčových kompetencí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Před Kolumbem do Latinské Ameriky TÉMATICKÝ.
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Anotace: Seznámení se s životem v pravěku.
VY_32_INOVACE_Z7. 7 Autor: Mgr
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Transkript prezentace:

ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/01.0009 ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ V ODBORNÉM VZDĚLÁVÁNÍ NA SOŠ LUHAČOVICE Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.

Před Kolumbem do Ameriky KULTURA A LITERATURA AMERICKÝCH INDIÁNŮ Panorama Machu Picchu, symbolu incké civilizace

Text a fotodokumentace Text: PaedDr. Karel Milička Foto: Karel Milička Reprodukce: www.wikipedia.com Zpracovala: třída 4. K

Odkud přišli? Teorie migrace z Asie v několika migračních vlnách okolo 15 tisíc let př. n. l. doba ledová = výrazný pokles hladiny oceánů, mezi Sibiří a Severní Amerikou se vytváří tzv. Beringova šíje. Předchůdci Indiánů následují migrující zvěří na nový kontinent.

První stopy Vyspělé městské a zemědělské kultury na území Ameriky už 2000 let př. n. l. v dějinách se špatně orientujeme časové určení epoch se v odborné literatuře liší až o půl tisíciletí. Obsidiánový hrot šípu z Puerta Parada, dnešníGuatemala Somatotypy jednotlivých indiánských národů

Rané civilizace Osídlení území Nejlidnatějším územím předkolumbovské Ameriky s 20 miliony obyvatel její střední část odkud vzešly první městské státy a z nich povstaly mocné říše lovci a sběrači jednoduchá zemědělská společnost komplexně hospodařící společnost Stav americké populace kolem roku 1000 př. n. l.

Olmékové Charakteristika (12. - 1. stol. př. n. l.) zanikla náhle a záhadně živé dědictví po staletí. zemědělci (pěstovali kukuřici) Soška ptáčka. Mapa center náboženského a politického života Olméků

Olmékové Společnost řízená šlechtou a kněžími, kteří zaváděli první krvavé rituály, Velká skulptura – bůh nebo panovník

Olmékové Města společnost stavěla města centra náboženského a politického života. Nádobka, asi z r. 300 př. n. l. Archeologické naleziště města Tres Zapotes

Olmékové Kalendář civilizace zmizela v hlubinách pralesů vytvořila sluneční kalendář a číselnou soustavu Zadní část stély C z města Tres Zapotes s nejstarším záznamem data: čísla odpovídají kalendářnímu záznamu 3. září roku 32 př. n. l. Záznam patří i k nejstaršímu záznamu olméckého písma Stéla La Mojarra: Zárodek hieroglyfického písma a číslic na kalendáři Olméků na stéle (levá část zápisu)

Olmékové Písmo jednoduchý systém symbolických znaků – zárodek hieroglyfického písma. Zárodek hieroglyfického písma Olméků

Písemné prameny Předkolumbovské civilizace 1. jsou literárními národy 2. vyvinuly písmo a ke studiu jsou vděčnější i v případě, že písmo není rozluštěné 3. je tu velká naděje na případné pozdější rozluštění Stránka z kodexu Magliabechiano se symboly prvních čtyř dní středoamerického (zvl. aztéckého) 260 denního kalendáře: (Se = jedna) – Den (pazourkového) nože [tecpatl] (Ome = dva) – Dešťový den [quiahuitl] (Yei = tři) – Květinový den [xochitl] (Nahui = čtyři) – Den kajmana [xipaktl] Symbol pro Dešťový den se nápadně podobá glyfu boha Tlaloca.

Písemné prameny Stránka z kodexu zv. Osuna (z roku 1565, jehož pravděpodobným autorem je misionář Diego Durán) zachytila na str. 93 tři hieroglyfické symboly pro názvy měst Texcoco, Tenochtitlan (Mexico) a Tlacopán. Tři druhy pramenů: 1. vznik před příchodem dobyvatelů a v písmu, které kultura užívala 2. zapsané latinkou (v původním jazyce nebo v jazyce dobyvatelů), a to příslušníkem kultury, nebo podle vyprávění (nejčastěji misionářem) 3. zprávy kněží, mnichů a vojáků či úředníků

Písemné prameny Jaké typy písma středoamerické kultury používali? 1. Hieroglyfické (logografické) - pracuje s ideogramy jednotlivých slov, možno vyluštit jen tehdy, disponujeme-li srovnávacím materiálem, který by odhalil význam některých znaků Aztécký kalendář – hieroglyfy pro Dny vody, zajíce a jelena (starší nahuaské písmo nedokázalo úplně zaznamenat gramatické jevy a kontext věty bylo tedy třeba objasnit pomocí ikonografie, která nápisy obklopovala). Raný aztécký hieroglyf pro mluvící ženu (Florentinský kodex)

Písemné prameny Jaké typy písma středoamerické kultury používali? 2. Fonetické každé písmeno vyjadřuje jediný zvuk (nejjednodušší – k vyjádření velkého množství slov postačí malé množství písmen – systém velice přizpůsobivý a umožňuje nekonečné (dokonale srozumitelné) variace Stránka z pozdně aztéckého kodexu Boturini – kombinace hieroglyfů s fonetickými prvky.

Písemné prameny Jaké typy písma středoamerické kultury používali? 3 . Logosylabické znaky logografické (slova) a sylabické (slabiky) – praktičtější než hieroglyfy, bez variability fonetického systému. Umožňuje zápisy pomocí logogramů, logogramů a sylabických znaků, nebo pouze v sylabické formě. Příkladem je mayský logogram pro slovo Jaguár – BALAM, které může znamenat celé slovo nebo pouze slabiku „ba“. Naopak k logogramu „BALAM“ mohou být připojovány další slabiky umožňující morfologii tohoto slova (BALAM – A).