Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_ L
Rozhodování zákazníka – vjem potřeby Jméno autora (vč. titulu): Škola – adresa: Ročník: Předmět: Anotace: 3. ročník Management a marketing Ing. Iva Kučerová OA a VOŠE Tábor, Jiráskova 1615 Objasnění rozhodovacího procesu zákazníka, výklad fáze vjemu potřeby zákazníka, na praktickém příkladu z vlastních zkušeností žáků posouzení vlivu vnějších a vnitřních podnětů při kupním rozhodování Tematická oblast: Marketingový výzkum a analýza zákazníka
Rozhodování zákazníka při koupi produktu rozsah rozhodování je různý u různých druhů produktu (u produktu drahého a důležitého obsahuje všechny fáze, u produktu levného a méně důležitého – např. svačina – zákazník neprochází všemi fázemi
Fáze rozhodovacího procesu vjem potřeby shromažďování informací hodnocení alternativ rozhodnutí o koupi chování po koupi
Fáze rozhodovacího procesu – vjem potřeby vnitřní podnět – např. mám hlad, chci mít stejný produkt jako ostatní, starý produkt se mi rozbil…. vnější podnět – tento můžeme ovlivnit marketingovými nástroji – např. vůně pečiva v supermarketu, atraktivní obal, aktivní působení prodavače, působení reklamy… obvykle působí současně vnitřní i vnější podněty, jejich působení ovlivňují naše potřeby
Fáze rozhodovacího procesu – vjem potřeby – úkol Uvědomte si každý své pocity při posledním nákupu dále uvedených produktů a podle následující obrazovky poté přiřaďte ten nejdůležitější podnět. Pokud daný produkt kupujete pravidelně, vzpomeňte si na první nákup produktu dané značky. V diskuzi pak odhadněte, zda některé podněty jsou častější pro různé typy produktů. sušenky, čokoláda jogurt čistící prostředek pro domácnost (či prací prášek apod.) počítač mobil tričko
Fáze rozhodovacího procesu – vjem potřeby – řešení sušenky, čokoláda jogurt čistící prostředek pro domácnost (či prací prášek apod.) počítač mobil tričko mám chuť/hlad (chci vyzkoušet, potřebuji..) zaujal mě obal (či produkt) při nákupu v obchodě chci ochutnat (vyzkoušet, používat) na základě předchozí shlédnuté reklamy kupuji na základě doporučení kamaráda, známého..
Zdroje Kotler, P. Marketing management. Praha : Grada Publishing, Horáková, H. Marketing v současné světové praxi. Praha : Grada, 1992 obrázky – kliparty sady Microsoft Office