Nukleární katastrofy … a jejich dopad na člověka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Test z radiační ochrany v nukleární medicíně
Advertisements

Sled katastrof v Japonsku.
Konference nejen Rezidencích 07. Potřeba vlastnit vs. výhoda nájmu Podpora vlastnického bydlení (americký sen) Rodinné kořeny 45 let, 2x stěhování, 60.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Solární systémy pro aktivní topení
Fyzika 9. ročník Anotace Prezentace, která se zabývá jadernou energetikou Autor Ing. Zdeněk Fišer Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci se seznámí s klady.
Jaderná energie.
Fyzika jinak Aneb Škola hrou
Zpracovaly:Klára Hamplová Barbora Šťastná
Solární systémy pro aktivní topení Ing. Tomáš Kopecký 10:30.
Jaderná energie Objevitelé Jaderné elektrárny Jaderné zbraně
Jaderná energie Výroba paliv a energie.
Zápis čísla v desítkové soustavě
Kdo chce být milionářem ?
Fetální období.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Vytvořil: Stanovský Michal, 9. A Zdroj: Wikipedie
Mapa zájmu - plány.
Události v JE Fukushima a otázky související
Jaderná energie.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
RYBOLOV Jan Chytil, OA.
Příčiny nemocí, fyzikálně podmíněné nemoci
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Jaderné elektrárny.
Jaderná elektrárna Černobyl – dopady havárie na ŽP v oblasti
VY_32_INOVACE_ 18 Jaderné katastrofy
Jana Nachtigalová Martin Šmídek Pavlína Dvořáková Pavel Linhart
Jedna ze dvou jaderných elektráren v ČR - Temelín
REFERÁT na ZÁŘENÍ Kristina Kuboková 4.C.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Jaderná energie Atomová jádra Jaderné reakce Radioaktivita
Jaderné elektrárny Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Černobyl Jiří Ludačka.
Jaderné elektrárny.
Jaderná energie Martin Balouch, Adam Vajdík.
HAVÁRIE JADERNÝCH ELEKTRÁREN
Válka V Tichomoří a důsledky 2. sv. války
Ekologické důsledky války
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (XV. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
ZDRAVOTNÍ POŠKOZENÍ Z HLUKU
Jaderný reaktor Jedná se o tlakovou nádobu ve které probíhá řízená štěpná reakce. Nejběžnější je tlakovodní reaktor označovaný PWR. Palivem je UO2 obohacený.
Atomové elektrárny.
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
Jaderná energie Jaderné zbraně.
Jaderné elektrárny Vypracoval: Matěj Kolář Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2014/15 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
Jedna ze dvou jaderných elektráren v ČR - Temelín
Jaderné reakce Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , duben.
Záření alfa a beta Vznikají při radioaktivním rozpadu některých jader.
II. světová válka 1945 (II.) Petr Machala.
ČERNOBYL
Ionizujíc í z á řen í MUDr. Rastislav Maďar, PhD..
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník.
VY_32_INOVACE_B3 – 11 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Jaderné zbrojení. Země, které se vzdaly vývoje jaderných zbraní Austrálie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Irsko, Itálie, Japonsko, Jižní Korea, Kanada,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_31_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Škodlivé účinky.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_32_ HAVÁRIE V JADERNÉ ELEKTRÁRNĚ ČERNOBYL.
Černobyl Richard Horký.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
k diagnostice některých jaderné elektrárny jako
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Vliv radiace na člověka
Černobyl.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
JADERNÉ ŠTĚPEnÍ JADERNÁ BOMBA
Transkript prezentace:

Nukleární katastrofy … a jejich dopad na člověka

I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. Albert Einstein

Využití štěpné reakce ve vojenství Balistické mezikontinentální střely, dělostřelecké projektily, bomby, miny, fugary, rakety středního a dlouhého doletu, hlubinné nálože, speciální projektily, torpéda: nukleární termonukleární neutronové

Projekt Manhattan Příkazy na spuštění projektu: 6.12.1941 Testováno v Alamogordo (Nové Mexiko, USA), 16.7.1945 31.7.1945 připravena na první misi [Jeden z pokusů ze série Trinity, součásti projektu Manhattan]

Poprvé použito: Po úspěšnom otestování vytipovány japonské města Kyoto, Hirošima, Kokura, Niigata. Nakonec zvoleny Hirošima (6.8.1945, 8:15, „Little Boy“) a Nagasaki (9.8.1945, 11:02, „Fat Man“). (obě o síle řádově desítky kT TNT) [ukázka výbuchů bomb o síle řádově tisíce kT]

Hirošima a Nagasaki v číslech I. Hirošima Nagasaki Před náletem: 420 000 obyvatel cca 200 000 obyvatel Po náletu mrtvých: 78 150 obyvatel 23 735 obyvatel zraněno/postiženo: 200 000 obyvatel 90 000 obyvatel Úmrtí spůsobena popálením/uhořením: 60% 95% padajícimi troskami: 30% }5% jiné: 10% } Budov před náletem: 90 000 52 000 zničeno: 67% 37%

Hirošima a Nagasaki v číslech II. Fatální dosah tlakové vlny a přímého tepelného záření: 1 – 2 km od místa exploze Fatální dosah padajícich trosek v kombinaci s tepel. zář.: 2 – 4 km od místa exploze Zraňující dosah padajícich trosek: 4 – 8 km od místa exploze Železobetonové budovy (hroubka stěn do 25 cm) zničeny: 600 m o.m.e. Podzemní úkryty protivzdušné ochrany zničeny: 800 m o.m.e. Budovy se stěnami těhlovými, tloušťka 45 cm: 1000 m o.m.e. Budovy se stěnami těhlovými, tloušťka 30 cm: 1500 m o.m.e. Roztaveny plechový střechy: Hirošima 1200 m o.m.e. Nagasaki 2000 m o.m.e. Budovy s ocelovou konstrukcí zničeny: Hirošima 1250 m o.m.e. Nagasaki 1450 m o.m.e. Budovy s ocelovou konstrukcí vážně poškozeny: Hirošima 1700 m o.m.e. Nagasaki 1800 m o.m.e. Těhlové poschodové budovy zničeny: Hirošima 1350 m o.m.e. Nagasaki 1600 m o.m.e. Menší železobetonové budovy zničeny: 1400 m o.m.e. Speciálně navrhované budovy (proti zemětřesení) zničeny: 1600 m o.m.e. Zničeno/poškozeno elektřické a trolejové vedení: 1650 m / 3150 m o.m.e. Těžcestřednělehce poškozeny ostatní budovy: 2700 m / 3600 m / 4500 m o.m.e.

Jaderné zkoušky pozemní podzemní vzdušní (stovky až desetitisíce metrů nad povrchem) námořní (na i pod hladinou) Zkoušky prováděly nebo stále provádějí: U.S.A, Rusko, Francie, Velká Británie, Pákistán, Indie, Čína. Nejčastěji využívaními lokacemi byly nebo jsou: Bikini (US), Eniwetok (US), Rongelop (US), Marshallovy ostrovy (US), Atol Muroroua (FR), Poušť Gobi (CHINA), Sibiř (RU)

Zkouška jaderné bomby BRAVO-4H, 10 400 kT, 1952

Ruské závody Fabriky na výrobu plutonia: Tomsk-7 (Seversk, Sibiř) duben 1993, 500 g Pu, kontaminováno 120 km2 území Čeljabinsk-40 (Čeljabinsk, Jižní Ural) řeka Teča, 1945 – 1951, 24 kontaminovaných vesnic Karačské jezero, 1967, naakumulováno 120 mil Ci, kontaminováno 1800 km2, zasaženo 450 000 obyvatel, dnes nejradioaktivnější místo na Zemi exploze zásobního tanku s odpadem, 29.9.1957, zasaženo 270 000 obyvatel, 217 měst a obcí, 20 000 km2 půdy zasaženo továrna, 1949, 5 – 80x překročen limit ozáření Továrna na energii: Černobyl (Ukrajina) reaktor, 25.4.1986, únik 50 mil Ci,kontaminováno 25 000 km2, zasaženo 160 000 km2, zasaženo 9 mil lidí

Černobyl v grafech I. [rozptyl aktivních částic, dva dny po havárii]

Černobyl v grafech II. [rozptyl akrivních částic šest dnů po havárii]

Černobyl III. [no comment]

Černobyl IV. [betonový sarkofág, chránící poškozený reaktor]

Jaslovské Bohunice Spuštěny 25.12.1972 5.1.1976 – unikl radioaktivní CO2 – 2 oběti na životech 22.2.1977 – částečné roztavení reaktoru, kontaminace řeky Dudváh a spodních vod [Jaslovské Bohunice]

Budoucnost? 4.8.1963 byla v Moskvě podepsána Smlouva o zákazu atomových pokusů ve vzduchu, v kosmickém prostoru a pod vodou. Smlouvu podepsalo Rusko, USA, Velká Británie a desítky dalších států.

Biologické účinky ionizačního záření na lidský organizmus Účinky záření na buňku a tkáně: smrt buňky změna cytogenetické informace [chromozómy lidské DNK]

Lidské orgány a tkáně, nejlépe pohlcující záření ^ lymfoidní orgány, aktivní kostní dřeň, pohlavní žlázy, střevo ^ jemné cévy, rostoucí chrupavka, rostoucí kosti ^ kůže a epiteliální výstelky ( hltan, jícen, žaludek, močový měchýř), oční čočka ^ zralá chrupavka a kosti, dýchací ústrojí, žlázy zažívacího systému, žlázy endokrinné ^ svaly, nervový systém [orgány jsou uspořádany podle citlivosti od nejodolnějších naspodu až po nejcitlivější nahoru)]

Vztah dávky a účinku determ. účinky (nestochastické) stochastické účinky

Účinky záření na lidský organismus Časné | pozdné somatické | genetické akutní nemoc z ozáření - nenádorová pozdní poškození - zhoubné -poško- akutní lokální změny - chronické radiodermitis nádory zení u akutní radiodermatitis - zákal oční čočky potomků poškození fertility poškození vývoje plodu Nestochastické | stochastické

Závěr Today's problems cannot be solved by thinking the way we thought when we created them. Albert Einstein