STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA Cesta k informační společnosti Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku
Realizace státní informační politiky Říjen 1998 – Rada vlády pro SIP Květen přijetí státní informační politiky Říjen 1999 – přijetí Koncepce informačních systémů veřejné správy Duben 2000 – přijetí Koncepce SIP ve vzdělávání Květen 2000 – přijetí Akčního plánu SIP
Státní informační politika Základní vyjádření politické vůle vlády k uplatnění moderních informačních a komunikačních technologií. Prioritou je prosazení technologií 21. století ve veřejné správě a v celé společnosti a změna společnosti na společnost informační. Schválena v květnu 1999
Prioritní oblasti státní informační politiky Informační gramotnost Informatizovaná demokracie Rozvoj informačních systémů veřejné správy Komunikační infrastruktura Důvěryhodnost a bezpečnost informačních systémů a ochrana osobních dat Elektronický obchod Transparentní ekonomické prostředí Informační společnost: stabilní a bezpečná
Akční plán státní informační politiky Koordinace celostátních projektů Tři základní programy: –Informační gramotnost – 1,7 mld. Kč –Elektronický obchod –Elektronizovaná veřejná správa – 886,5 mil. Kč Schválen v květnu 2000
Právní rámec realizace státní informační politiky Únor 2000 – Zákon o ochraně osobních dat (zřízen Úřad na ochranu osobních údajů, Zákon č. 101/2000 Sb.) Březen Zákon o svobodném přístupu k informacím (Zákon č. 106/2000 Sb.) Červen 2000 – Zákon o elektronickém podpisu (Zákon č. 227/2000 Sb.) Září 2000 – Zákon o informačních systémech veřejné správy (Zákon č. 365/2000 Sb.)
Zákon o elektronickém podpisu Zákon č. 227/2000 Sb. Podmínky, které nezávisí na vládě: Vyhlášky dle zákona připravuje Úřad na ochranu osobních údajů Existence poskytovatelů akreditovaných certifikačních služeb
Zákon o elektronickém podpisu Vládní nařízení k zavádění a využívání elektronického podpisu ve veřejné správě: Úkoly jednotlivých orgánů veřejné správy Koordinace postupu zavádění a využívání elektronického podpisu ve veřejné správě, vč. vytvoření příslušných standardů dle zákona č. 365/2000 Sb.
Zákon o ISVS Základní rámcový zákon vytváří předpoklady pro koordinaci informačních systémů veřejné správy Umožní efektivní a racionální a koordinované využití možností informačních a komunikačních technologií Schválen PS ČR dne 14.září 2000 Podepsán dne jako zákon č. 365/2000 Sb.
Zákon o ISVS Vymezuje otevřenou soustavu ISVS Stanovuje práva a povinnosti správců a provozovatelů informačních systémů Stanovuje základní prvky koordinace soustavy – sdílené bezpečné referenční rozhraní, standardy ISVS a atestace ISVS Vymezuje základní pravidla soustavy ISVS Navazuje na Koncepci ISVS
Zákon o ISVS Vymezuje práva a povinnosti správního úřadu – Úřadu pro veřejné informační systémy ÚVIS nahrazuje zákonem zrušený ÚSIS Na zákon nyní navazuje práce na zákonu o registrech (plán 2001) Zákon je jedním z kroků na vytvoření právního rámce pro e-government
Právní rámec realizace státní informační politiky Zákon o registrech -Aktualizace zákonů ve vztahu k zavádění e-governmentu -Aktualizace zákonů ve vztahu k e- commerce
E-Government Soustava on-line služeb e-governmentu Důvěryhodné a bezpečné transakce Cíl: –Vytvoření odpovídající infrastruktury –Vytvoření základní soustavy dostupných služeb
Služby e-government Sdílené služby komunikační infrastruktury Integrační infrastruktura, referenční rozhraní Důvěryhodnost služeb Spolehlivost služeb Škálovatelnost služeb Dostupnost služeb (zero-latency) Personalizace služeb Koordinace služeb Adaptovatelnost služeb Fungující back-office
Aktuální úkoly Komunikační služby ISVS Informatizace krajských úřadů Změna trendu zpožďování projektů Akčního plánu
SIP a nová ekonomika Informační gramotnost – integrální součást celoživotního vzdělávání Trvalý růst produktivity práce je spojen s uplatněním ICT Role Public Private Partnership
SIP a nová ekonomika Investiční pobídky pro uplatnění zahraničních investic Zákon č. 72/2000 Sb. V roce 2001 pilotní projekty v oblasti moderních služeb, vč. ICT projektů