Marketingová komunikace
Podstata komunikace Přenos sdělení mezi zdrojem a příjemcem Zdroj zakódování sdělení přenos dekodování příjemce Šum Zpětná vazba
Sdělení závisí na: Příjemci Charakteru sdělení Formě komunikace Model AIDA AWARENESS – upoutání pozornosti INTEREST – vzbuzení zájmu DESIRE – vyvolání přání ACTION – dosažení akce
REKLAMA Placená forma neosobní, masové komunikace Cílem je informovat spotřebitele a záměrně ovlivnit jejich chování Šířena prostřednictvím médií
Funkce reklamy Informační Přesvědčovací Připomínací .
Cíle reklamy Zvýšení poptávky Tvorba silné značky Posílení finanční pozice Motivace vlastních pracovníků Vytvoření pozitivního image
Sdělení Uvádějící Informativní Přesvědčující Připomínací
Styly sdělení Nálada a image Fantazie Běžný život Hudební styl Doporučující posudek Odborný, vědecký posudek
Výběr médií Jaká média budou využita? Jací nositelé reklamy budou nejúčinnější? Jaký počet reklam zařadit? Volba médií je dána: charakterem inzerovaného výrobku charakterem cílového publika
Kritéria výběru Selektiva Proniknutí reklamy Pokrytí trhu Pružnost média Náklady Úroveň média Frekvence
Média Televize Rozhlas Noviny Časopisy Internet Bilbordy Plošné reklamy ………
Podpora prodeje Nemediální reklamní kampaň Cílem je stimulace prodeje výrobků a služeb prostřednictvím dodatečných podnětů
Hlavní cíle Stimulace k zakoupení většího množství výrobků Zvýšení prodeje Stimulace k vyzkoušení výrobku Stimulace opětovného nákupu Stimulace zákazníků citlivých na cenu
Nástroje podpory prodeje
Vztahy s veřejností-Public relations Cílem je vytváření příznivých představ o firmě, dobrého jména Nástroje:
Přímý marketing Přímá, adresná komunikace se zákazníky, zaměřená na prodej zboží a založená na reklamě Média: pošta, telefon, televize, rozhlas, časopisy
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky Cílem je dosažení prodeje výrobku nebo služby Kroky: Segmentace zákazníků, jejich průzkum Kontakt Prezentace Řešení připomínek Uzavření prodeje Další kontakt
Event marketing………………. Virální marketing…………….. Product placement……………..
Dosah Oblast Náklady Silné stránky Slabé stránky Reklama Masový Spotř.trh Služby Platíme prostor,čas Široká veřejnost Vysoké N Osobní prodej Individ. Prům.trh Provize prodej-cům Přesvědči-vost, komplex.inf Nejvyšší N Public relations Univer-zální Malé N Velký vliv na Z Obtížné získávání médií pro spolupráci Podpora prodeje Iniver- zální Značné N Pružně lze měnit situace Konku-renční boj