Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník 1 Moře a oceány.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POLOVODIČE SVĚT ELEKTRONIKY.
Advertisements

Vernier LabQuestVernier LabQuest a barometr BAR-BTAbarometr BAR-BTA.
HYDROSFÉRA.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Pica pica Straka obecná.
Zemní ochrana v sítí s izolovaným uzlem Jan Č iviš Tomáš Ř íha.
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
Název šablony: Inovace v p ř írodopisu 52/P18/ , Vrtišková Vzd ě lávací oblast: Č lov ě k a p ř íroda Název výukového materiálu: Geologické d ě.
HVOZDÍKOVITÉ Caryophyllaceae.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
IRSKO.
Skokan hn ě dý Rana temporaria. Popis Skokan hn ě dý má velký areál rozší ř ení, ž ije v Evrop ě od Pyrenejí a ž k Uralu v č etn ě Č R. Je rozší ř en.
ˇ (H2O).  Voda je velmi č astým nám ě tem v um ě ní. Vyskytuje se tém ěř ve všech um ě leckých sférách….a ť u ž se jedná o fotografii, obrazy, hudbu.
Vytvořila Šárka Houdková
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
HYDROSFÉRA - Vodní obal.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
Velké planety Plynní obři
Světový oceán.
VODA NA ZEMI Hydrosféra – vodní obal země.
Hydrosféra oceánská voda
Č eská republika: Chrán ě ná území Hospodá ř ský zem ě pis Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka,
Un mare monument natural Nejv ě tší solná pouš ť Salina de Uyuni tvo ř í v Bolívii jedno obrovské p ř irozené zrcadlo. V období deš ťů tu voda.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typy moří, světovým oceánem a.
Světový oceán Mgr. Petr Králík.
Atmosféra planety Země
EU OPVK – III/2 – A3 – 7/22 – Rak Petr Předmět Zeměpis, 8.ročník ZŠP. Vytvořeno 2011/2012.
1. Vznik asi před 3,8 miliardami let kondenzací vodní páry 2. Pohybem litosférických desek dochází ke změně jejich rozložení 3. V současnosti se některé.
VESMÍR Štěpán Rakovič 5.A. SLUNEČNÍ SOUSTAVA Sluneční soustava se skládá z 8 planet, 5 trpasličích planet a přes 150 měsíců hlavně u Jupitera, Saturnu,
Moře Juli K.. Co se dozvíme o moři? ● Co je to a kde se nachází ● Moře na našem území ● Statistika moře ● Příklady moří ● Výjimky ● Mimozemská moře ●
-Slune č ní soustava je pojmenována podle SLUNCE -Soustavu tvo ř í 8 planet, více ne ž 3 trpasli č í planety, p ř es 150 m ě síc ů a další menší t ě lesa.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0801_ŽIVOTNÍ Ú. Téma: Pojem _ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ Číslo projektu:
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra.
Oceány, moře, zálivy, průlivy, průplavy
DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_20_Disk slo ž ka Šablona č íslo: VII.Sada č íslo: 3.Po ř adové č íslo DUM: 20. Autor:Mgr. Milan Ž i ž ka.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Název Světový ekologický problém: oceán
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
VY_32_INOVACE_Vac_I_16 Hydrosféra
HYDROSFÉRA vodstvo na zemi, oceány
TINKA VILIMKOVÁ 5.A ZŠ KLÁNOVICE
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Šablona III/2 Život v oceánech
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Neživá příroda vzduch a voda.
Biosféra sféra s vhodnými podmínkami pro život na Zemi
9. OCEÁNY A MOŘE VY_32_INOVACE_11_Z4
SLUNEČNÍ SOUSTAVA = planetární systém kolem Slunce.
SVĚTOVÝ OCEÁN, KONTINENTY a OSTROVY
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Země a život, vývoj života
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Země ve vesmíru.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Moře a oceány 26. ledna 2006.
HYDROSFÉRA Mgr. Jana Nováková.
Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“
Oceány.
Hydrosféra – vodní obal země.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
ATMOSFÉRA Plynný obal Země
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Rezervy x rezervní fond
Život v oceánech a mořích.
Transkript prezentace:

Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník 1 Moře a oceány

Mo ř e je velká plocha slané č i brakické vody, spojená se sv ě tovým oceánem. Mo ř e na okrajích oceán ů, č áste č n ě ohrani č ené pevninou (nap ř íklad ostrovy, souostrovími č i poloostrovy), se nazývají okrajová mo ř e (nap ř. Severní mo ř e, Karibské mo ř e). Mo ř e

Okrajová mo ř e se svými systémy proud ů, slaností vody č i usazeninami p ř íliš neliší od zbytku oceánu. Obklopuje-li pevnina mo ř e tém ěř zcela, pou ž ívá se pro n ě ozna č ení vnit ř ní mo ř e (St ř edozemní mo ř e, Baltské mo ř e, Rudé mo ř e). Vnit ř ní mo ř e mívají kv ů li nadm ě rnému vypa ř ování a malému p ř ítoku ř í č ní vody, nebo naopak, výrazn ě vyšší (Rudé mo ř e) č i ni ž ší (Baltské mo ř e) slanost ne ž je obvyklých 35 ‰ a i v mnoha dalších ohledech se od okrajových mo ř í odlišují. Mo ř e

Slanost (salinitu) mo ř ské vody sledují oceánologové velice bedliv ě, jeliko ž p ř ípadné rychlé výkyvy mno ž ství soli ve sledovaných oblastech signalizují potenciální významné zm ě ny v mo ř ských biotopech. Pro ú č ely sledování a vyhodnocování slanosti se pou ž ívají salinitní mapy generované p ř ístroji zvanými solnografy, jejich ž rozborem lze pom ě rn ě p ř esn ě predikovat zm ě ny mo ř ské fauny a flóry Slanost mo ř e

Takzvaná m ě sí č ní mo ř e jsou rozsáhlé č edi č ové plán ě, pokrývající asi 16 % povrchu M ě síce, zejména na jeho p ř ivrácené stran ě. Temné plochy, vytvo ř ené kdysi rozsáhlými výlevy magmatu po dopadech meteorit ů, pova ž ovali toti ž první astronomové za skute č ná mo ř e, podobná t ě m pozemským. Dnes u ž na tuto p ř edstavu upomínají jen tradi č ní latinská pojmenování m ě sí č ních „mo ř í“, „oceán ů “ a „záliv ů “. Kup ř íkladu oblast, kde 20. č ervence 1969 p ř istála výprava Apolla 11 nese název Mare Tranquillitatis – „Mo ř e Klidu“. Analogicky se jako mo ř e ozna č ují podobné temn ě jší oblasti na povrchu Merkuru a Marsu. Mimozemská mo ř e

je velká masa vody ( č i jiné kapaliny) nalézající se na povrchu vesmírného t ě lesa, č i pod n ě kterou z jeho vrstev (nap ř íklad ledem). Na Zemi tvo ř í oceány jedno t ě leso, které se nazývá Sv ě tový oceán a které pokrývají v ě tšinu povrchu. Oceán

Naše Zem ě je vodní planeta. Sv ě tový oceán zabírá 71% jejího povrchu. Kdy ž se díváme z plující lodi na oceán, vidíme obrovské rozlohy vody, ale málo ž ivota (tzv. oceánské poušt ě ). Mezi vlnami jen ob č as zahlédneme ž ivé organismy. Na první pohled se rozhodn ě nezdá, ž e oceán je nesmírn ě bohatý ekosystém. Oceán

Oceánsky ekosystém je však slo ž it ě jší, ne ž kterýkoliv ekosystém na souši. Ž ivotu se nejlépe da ř í v pob ř e ž ních vodách a v blízkosti hladiny. Volný oceán p ř edstavuje 90% sv ě tového oceánu, ale ž ije v n ě m jen 10% rostlin a ž ivo č ich ů. Pro oceánské ekosystémy je, stejn ě jako pro pevninské, rozhodující slune č ní zá ř ení. Tém ěř ž ádný Ž ivot v ohromných prostorách sv ě tového oceánu by nebyl mo ž ný bez fytoplanktonu. Jedná se o miliardy jednobun ěč ných rostlin, které pomocí fotosyntézy m ě ní energii slune č ního zá ř ení a oxid uhli č itý za pomoci ž ivin p ř ítomných ve vod ě v biomasu. Ekosystém

Oceány jsou známé nejlépe ze Zem ě, kde se v sou č asnosti vyskytuje 5 oceán ů. Jsou to Atlantický oceán, Severní ledový oceán, Ji ž ní oceán, Indický oceán, a Tichý oceán. Oceány na Zemi

Oceány nejsou vázány pouze na Zemi, ale mohou se vyskytovat i na dalších vesmírných t ě lesech, kde v závislosti na specifických podmínkách mohou existovat v r ů zných podobách a tvo ř eny r ů znými kapalinami, č i tekutými kovy. Mimozemské oceány

Konec

Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí