Abiotické faktory prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
PROJEKT „ BEZ VODY NELZE ŽÍT“
Koloběhy látek Cyklus vody.
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Abiotické podmínky života
Rozdělení zásob vody na Zemi
Hydrosféra.
Vodní ekosystémy a jejich struktura - stojaté vody
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Voda.
Základní ekologické pojmy
Země.
Biotopy ČR.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
VODA Vypracovali: Jakub Zeman a Adam Obrtel Vyučující : Ludvík Kašpar
Voda a vzduch = základ života
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními vlastnostmi vodního.
VODA Kateřina Beranová.
Voda Co o ní víme?.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
Hydrosféra Filip Bordovský.
HYDROLOGIE věda, která se systematicky zabývá poznáváním zákonů výskytu a oběhu vody v přírodě Voda - nejrozšířenější látka v přírodě. Vyskytuje se trvale.
Biologie 1.E
Voda a vzduch.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Složky krajiny a životní prostředí
Abiotické faktory prostředí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Hydrosféra Kristýna Kotnová, 8.J.
HYDROSFÉRA VODA NA ZEMI.
Krajina a životní prostředí
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje a opakuje dosavadní poznatky o vodě, jejích.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Ekosystémy.
Působení ekologických faktorů
HYDROLOGIE A OCHRANA VODY
Metabolismus rostlin.
Světový oceán Mgr. Petr Králík.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Vznik a vývoj atmosféry Země
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – podpovrchovou – vodou v atmosféře – vodou v živých organismech.
K oběhu vody dochází hlavně díky sluneční energii. Voda se vypařuje z oceánů, vodních toků a nádrží, ze zemského povrchu a z rostlin. Droboučké kapičky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Název prezentace (DUMu): Voda
Světový oceán 26. ledna 2014 VY_52_INOVACE_230213
VY_32_INOVACE_Vac_I_16 Hydrosféra
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
VY_32_INOVACE_C8-007 HYDROSFÉRA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_09_19_Salinita vody
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_ZEMĚPIS
VODA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
VY_32_INOVACE_
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Hydrosféra – vodní obal země.
Transkript prezentace:

Abiotické faktory prostředí Voda Ing.Bohuslava Pajurková

Význam pro organismy stavba buněk (60 - 70 %) turgor buněk rozpouštědlo látek transport látek biochemické reakce (fotosyntéza) termoregulace (transpirace) životní prostředí pro organismy (75 %) surovina pro člověka

Rozložení vody na Zemi Voda zaujímá cca ¾ zemského povrchu ( 70,5% moře a oceány, 2 % voda souší) 97% moře a oceány (1 300 000 000 km3) 3 % - ledovce (32 500 000 km3) - podzemní voda (900 000 km3) - povrchová voda - jezera ( 750 000 km3) - řeky ( 1 200 km3) - atmosféra ( 12 300 km3)

Vlastnosti vody a jejich vliv na organismy Salinita (slanost) = obsah rozpuštěných solí ( NaCl, Mg+, K+, Ca+,…) Rozdělení vod podle slanosti: Slaná (> 3,5 % solí) Brakická ( cca 3.5 % solí) Sladká (< 3,5 % solí) Vliv na organismy : osmóza (plazmolýza, plazmoptýza) pulzující vakuola prvoků adaptace

2) Hustota vody = měrná hmotnost - cca 1kg/1litr, 775x větší než hustota vzduchu Vliv na vodní organismy: - mají lehkou kostru, rostliny pletiva - velká hmotnost těla nedělá problémy (velryba)

3) Viskozita vody = vnitřní tření, vodní organismy jsou hladké a kryté slizem vodní organismy mají aerodynamický tvar těla pohybují se ploutvemi

4) Teplota vody voda se ohřívá vzduchem, závisí na teplotě ovzduší moře má malé výkyvy teplot během dne a noci (promíchávání) sladká voda - velké rozdíly mezi dnem a nocí, v létě a v zimě v tekoucích vodách. Ve stojatých vodách jsou tepelné vrstvy (stratifikace), na jaře a na podzim cirkulace.

5) pH - reakce vody -sladká voda pH 7, déšť je slabě kyselý, voda v krasových oblastech je zásaditá, Ca kyselost zmírňuje. -rašeliniště pH 4, slaná voda moře pH 8,1 - 8,3

6) Látky rozpuštěné ve vodě 02 - fotosyntézou, absorpcí z ovzduší (pohlcování ze vzduchu), obsah je ovlivněn teplotou, ve studené je více kyslíku, je důležitý k dýchání organismů CO2 - je ho potřeba pro fotosyntézu vodních rostlin - do vody se dostává dýcháním vodních organismů a pohlcováním ze vzduchu (hlavně u moří) -způsobuje okyselování vody dusičnany, fosforečnany – způsobují eutrofizaci vody = zvýšený výskyt řas a sinic