ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření domácnosti Rodinný rozpočet
Advertisements

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Produkty finančního trhu
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Hospodaření domácností – rozpočet a informace.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_17_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Ekonomická gramotnost Hypotéky a spotřebitelské úvěry.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 27.července 2012 Název: VY_62_INOVACE_
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Ing. Lucie Kratochvílová
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Rozpočet domácnosti Název školy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Rozvaha domácnosti Název školy
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Finanční gramotnost ROZPOČET Pan Kouřil je svobodný, bydlí sám v nájemném bytě a má ze zaměstnání pravidelný měsíční příjem korun. Jednou za tři.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Kam s penězi, aby nezahálely
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
hospodaření domácnosti.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2 Finanční gramotnost AUTOR:Müllerová TEMATICKÁ OBLAST:Matematika NÁZEV DUMu:Rodinný rozpočet POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:20 KÓD DUMu:DM_FIN_MAT_20 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro 4.ročník gymnázií(oktáva). Jedná se o prezentaci, která přibližuje rodinný rozpočet a rodinné situace. Tato prezentace je zároveň poučením pro mladé lidi vstupující do života. Z mého pohledu je zejména druhý příklad velmi aktuální pro dnešní dobu.

Rodinný rozpočet

Úkolem každé domácnosti by mělo být vytvoření rodinného rozpočtu, tedy znát hodnoty příjmů, ale i výdajů, hospodařit vyrovnaně nebo přebytkově a určitě vytvářet rezervy kvůli mimořádným situacím (nemoc, nehoda, ztráta zaměstnání, odcizení movité věci atd.) Jako optimální výše rezervy se uvádí dvojnásobek příjmu. V případě větších rezerv se už člověk může pustit i do zhodnocování peněz, například spoření atd.

K sestavení rodinného rozpočtu stačí 5 základních bodů: 1) soupis všech čistých příjmů za měsíc 2) soupis všech výdajů za měsíc 3) určit, zda příjmy pokrývají výdaje a jsou-li příjmy nižší nebo stejné, následuje krok 4 4) přehodnocení a přizpůsobení výdajů výdaje nutné (voda, plyn, topení, elektřina) výdaje zbytné (zábava, sport, luxusní oblečení) jde-li o mnohem nižší příjmy, může dojít až na výměnu bytu, změnu zaměstnání atd. 5) aktualizace rozpočtu alespoň 2x do roka. (ztráta zaměstnání, snížení platu atd.)

Pan K měl úraz. Se zlomenou nohou strávil týden v nemocnici a zbytek měsíce doma. Místo obvyklých Kč mu na účet přišlo jen Kč. Příklad 1 měsíční rozpočet pana K: nájem a služby8 000 Kč záloha za plyn500 Kč záloha za energii500 Kč potraviny3 000 Kč splátka spotřebitelského úvěru700 Kč splátka kontokorentu800 Kč telefon400 Kč ostatní výdaje (oblečení, zábava,…)2 000 Kč a)Určete, jaký je rozpočet Pana K? b)Jaké částky je třeba v řádném termínu zaplatit? c)Co má Pan K dělat se svým rozpočtem dál?

a) Měsíční rozpočet pana K je Kč. Vzhledem k obvyklé výplatě je velmi těsný, pan K si nedělá žádné rezervy. Řešení 1 b) Pan K musí neodbytně zaplatit: záloha za plyn500 Kč záloha za energii500 Kč splátka spotřebitelského úvěru700 Kč splátka kontokorentu800 Kč telefon400 Kč c) Pan K si musí nutně začít vytvářet rezervy!

Pan J začal po vysoké škole pracovat ve vývojovém oddělení a jeho čistý měsíční příjem byl Kč. Bydlel s rodiči a kromě svých potřeb neměl žádné výdaje. Na leasing si pořídil auto za Kč a kamarád, který pracoval v bance ho přesvědčil o založení kontokorentu Kč a kreditní karty s limitem také Kč, kterou Pan J ihned začal využívat. Když po pár letech Pan J potkal dívku svých snů a chtěl požádat o hypotéku na vlastní bydlení, byla mu zamítnuta z důvodů nedostatečných peněz a záznamu v databázi dlužníků. Pan J se tedy s dívkou přestěhoval do luxusního bytu, ale na jeho vybavení peníze neměl a tak si sjednal spotřebitelský úvěr ve výši Kč měsíčně. V této situaci bylo Panu J oznámeno, že dostává výpověď. Příklad 2 a)Jakých základních chyb se Pan J dopustil? b)Poraďte Panu J, co má nyní dělat. c)Je v příkladu něco, co by mohlo celý příklad změnit?

Jde o opakování všeho, co jsme se již naučili. Vypočítejte, kolik Kč zaplatil pan J na splátkách leasingu, kontokorentu, kreditní karty a spotřebitelského úvěru měsíčně. Příklad 3

1) leasing auto Řešení leasingové společnosti mají úrokové sazby okolo 10 %, vezměme tedy, že i RPSN bude těch 10 % a leasing se poskytuje většinou na 48 měsíců. Pro zjednodušení počítejme nulovou anuitu. 2) kontokorent využití plného kontokorentu s úrokovou sazbou 5 %. měsíční splátka:

3) kreditní karta Řešení včasné nesplacení kreditní karty = 15 % penále. 4) spotřebitelský úvěr úroky u spotřebitelských úvěrů se pohybují mezi 9 – 13 %, vezmeme-li v potaz spotřebitelský úvěr na 10 let s úrokovou mírou 9 %. měsíční splátka:

Řešení Celkově tedy Pan J na splátkách zaplatil: Což představovalo víc jak polovinu jeho čistého příjmu.

Zdroje: Vlastní (z absolvovaných školení a vlastních výpočtů) osobní finanční poradce