Elektronická učebnice - II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zájmena - procvičování na test ČÁST ÚSTNÍ
Advertisements

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
68.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor stroj
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_745_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
46.1 Skloňování podstatných jmen - číslo a rod
ZÁJMENA Zájmena nahrazují podstatná nebo přídavná jména. Zájmena používáme místo podstatných nebo přídavných jmen. Zájmena používáme za jména, proto to.
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN TEN, NÁŠ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_01
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
84.1 Skloňování číslovek, druhy
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zájmena Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
ZÁJMENA (pronomina).
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_03.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Druhy zájmen AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 6.,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Druhy zájmen Rozlišujeme zájmena: a) osobní g) záporná
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici zájmen a jejich dělení. Žáci si hravou formou procvičí pravidla pro psaní zájmena.
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_489_Druhy zájmen 2 AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
90.1 Podstatná jména rodu mužského - vzory předseda, soudce
60.1 Podstatná jména rodu středního – vzor stavení
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zájmena Druhy zájmen 6. ročník.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
59.1 Podstatná jména rodu středního – vzor kuře
83.1 Skloňování zájmen, druhy
Zájmena = pronomina.
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMENA JENŽ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_334_Zájmena AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Co víme o zájmenech prezentace
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
62.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor růže
64.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor kost
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Zájmena skloňují se druhy: osobní přivlastňovací ukazovací tázací
65.1 Podstatná jména rodu mužského - vzor pán
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN MŮJ, TVŮJ, SVŮJ, JEJÍ
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník Najdi v říkance všechna zájmena ZÁJMENA Co už známe Leze žába do bezu, já tam za ní polezu,
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C57Čj6_ Zájmena
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Michaela Blažková VY_32_Inovace_ Zájmena
Věta se skládá ze slov Název školy
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Zájmena II VY_32_INOVACE_03-09 Ročník: Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
POZNÁVÁME ZÁJMENA JEJICH JÁ ONI NAŠE KDO ? MĚ NIC TY MŮJ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_06_SLOVNÍ DRUHY_ZÁJMENA 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁJMENA TEN, NÁŠ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Zájmena.
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 10.1 Zájmena …zejména zájmena… 5´10´´ - 6´30´´ Paní učitelka při hodině češtiny: „Pepíčku, vyjmenuj dvě zájmena.“ „Kdo? Já?“ „Výborně, Pepíčku, píšu ti jedničku!“ Autor: Mgr. Drahomíra Párová

10.2 Co již víme? Druhy zájmen: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 10.2 Co již víme? Zájmena (latinsky pronomena) jsou slova, která zastupují podstatná nebo přídavná jména. Druhy zájmen: OSOBNÍ JÁ, TY, ON, ONA, ONO, MY, VY ONI, ONA, SE VZTAŽNÁ KDO, CO, JAKÝ, KTERÝ, ČÍ, JENŽ PŘIVLASTŇOVACÍ MŮJ, TVŮJ, JEHO, JEJÍ, NÁŠ, VÁŠ, JEJICH, SVŮJ NEURČITÁ NĚKDO, NĚCO, NĚJAKÝ, NĚKTERÝ, NĚČÍ, KAŽDÝ, VŠECHEN, MÁLOKDO, …….. UKAZOVACÍ TEN, TENTO, TENHLE, ONEN, TAKOVÝ, TÝŽ, TENTÝŽ, SÁM ZÁPORNÁ NIKDO, NIC, NIJAKÝ, NIČÍ, ŽÁDNÝ TÁZACÍ KDO?, CO?, JAKÝ?, KTERÝ?, ČÍ? PRAVOPIS TVARŮ ZÁJMENA „JÁ“ 3.+ 6. pád MNĚ (mi) 2.+ 4. pád MĚ (mne) S SEBOU/ SEBOU Vrtěl sebou. ( jako: Vrtěl hlavou.) Vzali si s sebou svačinu. (7.pád)

10.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 10.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Skloňování zájmen podle vzoru „NÁŠ“ Krátké i je tam, kde je u vzoru ten krátká samohláska, a dlouhé í tam, kde je u vzoru ten dlouhá samohláska nebo dvojhláska. Podle vzoru „náš“ se skloňují zájmena: váš, on, jenž, co, někdo, nic. Skloňování zájmen podle vzoru „TEN“ Podle vzoru „ten“ se skloňují zájmena: tento, onen, kdo, někdo, nikdo, kdosi …. MUŽSKÝ A STŘEDNÍ ROD ŽENSKÝ ROD náš naši, naše 1. naše naše našeho našich 2. naší našich našemu našim 3. naší našim našeho, náš naše 4. naši naše našem našich 6. naší našich naším našimi 7. naší našimi MUŽSKÝ ROD ŽENSKÝ ROD STŘEDNÍ ROD ten ti, ty 1. ta ty 1. to ta toho toho, těch 2. té těch 2. toho těch tomu těm 3. té těm 3. tomu těm toho, ten ty 4. tu ty 4. to ta tom těch 6. té těch 6. tom těch tím těmi 7. tou těmi 7. tím těmi

POROVNEJ ROD MUŽSKÝ A STŘEDNÍ Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 10.4 Co si řekneme nového? Skloňování zájmena „JENŽ“ Skloňování zájmen podle vzoru „MLADÝ“ Podle vzoru „mladý“ se skloňují zájmena: můj, tvůj, svůj. MUŽSKÝ ROD STŘEDNÍ ROD JENŽ JEŽ, JIŽ 1. JEŽ JEŽ JEHOŽ,JEJŽ JICHŽ 2.JEHOŽ,JEJŽ JICHŽ JEMUŽ JIMŽ 3.JEMUŽ JIMŽ JEHOŽ,JEJŽ JEŽ 4. JEŽ JEŽ NĚMŽ NICHŽ 6.NĚMŽ NICHŽ JÍMŽ JIMIŽ 7.JÍMŽ JIMIŽ ŽENSKÝ ROD JEŽ JEŽ JÍŽ JICHŽ JÍŽ JIMŽ JIŽ JEŽ NÍŽ NICHŽ JÍŽ JIMIŽ MUŽSKÝ ROD ŽENSKÝ ROD STŘEDNÍ ROD 1. můj mí, moji 1. má, moje mé, moje 1. mé,moje má,moje mé,moje mé,moje 2. mého mých 2. mé mých 2. mého mých 3. mému mým 3. mé mým 3. mému mým 4. mého,můj mé, moje 4. mou,moji mé,moje 4. mé,moje má,moje můj 5. můj! mí!, moji! 5. má!,moje! mé!, moje! 5. mé!,moje! má!,moje! mé!, moje! 6. mém mých 6. mé mých 6. mém mých 7. mým mými 7. mou mými 7. mým mými POROVNEJ ROD MUŽSKÝ A STŘEDNÍ

10.5 Procvičení a příklady Podle vzoru „mladý“ se skloňují zájmena: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 10.5 Procvičení a příklady Vyhledej v textu zájmena, vytvoř jejich 1.p.,č.j.,mužského rodu a urči druh: Když vás popadne škytavka a začne s vámi lomcovat, pověra praví, že na vás v tu chvíli někdo myslí. Jenže netušíte kdo. Povím vám to. Myslím na vás já. Nevadí, že se s vámi osobně neznám, znám se však důvěrně se škytavkou, která do vás vstoupila. Mám tudíž soucit s každým, kdo jí podlehne. Abych se vyjádřil po indiánsku: od prvního škytu se stáváte mým pokrevním bratrem, případně ségrou. Ano, myslím na vás. Dobře totiž vím, že škytavka je prevít. _______________________________________________________________ ZÁJMENO 1.P. Č.J. DRUH __ ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Skloňování zájmen podle vzoru „NÁŠ“ Proti naš_m zásadám, s vaš_m vedoucím, na vaš_ střeše, do naš_ch aktovek, před vaš_zahradou, hovořil o (ona)_, to bych do (ona)__ neřekl, bez (ona)__ by to nešlo, na vaš_ třídu, o naš_ kamarádce, vidím (on)__, s (on)__ byla legrace, vracel se k (oni)__, k naš_ velké radosti, o vaš_ knize, s (ona)__ nepůjdu, stav se pro (ona)__ , při (on) __ Skloňování zájmen podle vzoru „MLADÝ“ Doplň postupně zájmena můj, tvůj, svůj: při ….. příletu, u …... počítače, v …..zájmu, před ….. cestou, vedle ….. domu, z ….. židle, při …… odjezdu, ….. představám, pro ….. potřebu, na …… pěst, od ….. kamarádky, pod ….. skříní, na ….. spolubydlící, pro ….. kočku, o ….. zálibách, na ….. dotaz, k ….. potížím, ….. přátelé Podle vzoru „mladý“ se skloňují zájmena: můj, tvůj, svůj. Skloňování zájmena „JENŽ“ Jedním z oborů, ….. Keltové dovedli k dokonalosti bylo šperkařství. Hrnčířský kruh – vynález, ….. umožnil vyrábět dokonalou keramiku, současně odňal tuto činnost ženám. Kolébkou Germánů byl Jutský poloostrov, ….. tvoří předěl mezi Baltským a Severním mořem. Hlad byl jednou z hlavních příčin, ….. uvedly germánské obyvatelstvo do pohybu. Nepatrné zmínky, ….. které byly objeveny, odkazují na rané osídlení území.

NAJDETE CESTU Z BLUDIŠTĚ? POKUD POZNÁTE ZÁJMENA, PAK ANO. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 10.6 Něco navíc pro šikovné NAJDETE CESTU Z BLUDIŠTĚ? POKUD POZNÁTE ZÁJMENA, PAK ANO. M N Ě K O B Y L A T E H V S R Ý U Ž I Ú D Ů C Č J É P Z Í Á Ď ↓

There aren’t ANY mistakes in his test. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language a. literature 10.7 CLIL SOME OR ANY? There aren’t ANY mistakes in his test. You can borrow ANY books you want. There were SOME CDs in the box. SOME of these photos are black and white. Would you like SOME ice-cream? Can I have SOME mineral water, please? Have you got ANY pets?

10.8 Test znalostí 1. Zájmena jsou slova, Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 10.8 Test znalostí 1. Zájmena jsou slova, A/ která vyjadřují názvy osob a zvířat. B/ která zastupují jména. C/ která vyjadřují děj. D/ která vyjadřují pocity osob a zvířat. 3. Vyber chybný výraz zájmena: A/ Bez ní to není možné. B/ Zhotovil poličky, jež nahradily knihovnu. C/ Na vaší střeše chybí krytina. D/ Vy mně ale zásobujete! 2. Urči správnou řadu druhů zájmen: A/ osobní, neurčitá, tázací, určitá B/ záporná, neurčitá, vztažná, kladná C/ neurčitá, vztažná, tázací, osobní D/ záporná, osobnostní, tázací, určitá 4. Vyber správný druh zájmena: A/ vás - osobní B/ mě - přivlastňovací C/ ní - ukazovací D/ mými - neurčité Správné odpovědi B C D A Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 10.9 Použité zdroje, citace http://www.dvdklub.cz/DVD/FILM/5348--Vesnicko-ma-strediskova.html http://www.youtube.com/watch?v=XrFPIF-9oFk&feature=related Český jazyk, učebnice pro 6. ročník, Vladimíra Bičíková, Zdeněk Topil, František Šafránek, nakl. Tobiáš, Havlíčkův Brod, 2005 Český jazyk, učebnice pro 7. ročník, Vladimíra Bičíková, Zdeněk Topil, František Šafránek, nakl. Tobiáš, Havlíčkův Brod, 2005

10.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 10.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 07 – 12/2011 Ročník 6. a 7. ročník Klíčová slova zájmena Anotace Prezentace popisující skloňování zájmen.