Korelační studie  Riskantní chování  Arnett (1991) –Muži – příznivci heavy metalu mají tendenci k riskantnímu řízení, riskantnímu sexuálnímu chování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Citlivost na hluk Přednáška 13.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
SOCIÁLNÍ EKONOMIKA SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Měnící se společnost : pro- environmentálním směrem? Miloslav Lapka FFUK, EF JU.
CENOVÁ KONVERGENCE K EU: Poznatky z mezinárodního srovnání Seminář MF ČR Smilovice, 2. prosince 2003 Martin Čihák (MMF) Tomáš Holub (ČNB)
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Statistika inovací v Českém statistickém úřadě Odpovědné a kontaktní osoby: Ředitelka odboru statistik rozvoje společnosti: Ing.
Kontaminace (znečištění) vody
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Rizikové skupiny 6. Opakování Jaká jsou tři hlavní období vývoje kriminologie? Jmenujte některé kriminologické teorie.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1 UNTERNEHMEN – STRATEGIE - LÖSUNGEN Moduly k zjišťování a podporování základních odborných kompetencí.
Sociálně patologické jevy
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
Socializační funkce rizikového chování Zisky a ztráty spojené s rizikem Jan Širůček, Michaela Širůčková Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_05
Osobnost – situace – predikce chování
Strachy v období rané adolescence
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Behaviorismus (část II)
Základy sociální psychologie
Sociálně patologické jevy
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Gender ve škole.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
TEST DOBRÉ SHODY A TEST NEZÁVISLOSTI Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Obezita u dětí je rizikem diabetu 2. typu Irena Aldhoon Hainerová Klinika dětí a dorostu a Centrum pro výzkum diabetu, metabolismu a výživy 3. LF UK a.
Současný stav užívání tabáku a alkoholu v ČR Seminář PSP ČR 27. května 2014 MUDr. Hana Sovinová, Státní zdravotní ústav PhDr. Ladislav Csémy, Psychiatrické.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Vyhodnocení akce ALKOHOL. Prevence v rámci akce proběhlo na území celé ČR více jak 140 besed ve školách a školských zařízeních na téma užívání.
ÚVOD DO PŘEDMĚTU, NORMALITA A NORMY PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D. Rizikové skupiny 1.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Identity, society Tematická oblast Angličtina: The UK Datum vytvoření
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Mixed methods design (MMD)
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
spor o vedoucí roli ve výchově Gražyna Mendecka
Skryté světy učení na pracovišti
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Heavy metal léta Ramones Heavy metal (zkráceně rovněž „metal“) je druh hudby, [1] který se jako vymezený hudební styl objevil na přelomu 60. let.
„Kde jsou ohrožena zvířata, jsou v nebezpečí i lidé“
Syndrom rizikového chování v dospívání
Riziková mládež PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
The Seniors.
Rodičovství biologické a pěstounské
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Transkript prezentace:

Korelační studie  Riskantní chování  Arnett (1991) –Muži – příznivci heavy metalu mají tendenci k riskantnímu řízení, riskantnímu sexuálnímu chování a braní drog. –Ženy - příznivci heavy metalu mají tendenci ke krádežím v obchodech, vandalismu, riskantnímu sexuálnímu chování a braní drog.  Arnett (1992) –Příznivci rocku mají větší frekvenci riskantního chování: řízení po požití alkoholu, překračování rychlosti, riskantní sexuální chování, braní drog, krádeže v obchodech, vandalismus.  Martin, Clarke a Pearce (1993) –Australští posluchači rocku/metalu měli větší skóre v testu riskování než posluchači popu.

 Took a Weiss (1994) –Chlapci i dívky, kteří preferovali heavy metal a rap měli ve srovnání s horší školní prospěch, více problému s chováním ve škole, předčasnou sexuální aktivitu, užívali drogy, alkohol a byli již i zadrženi policií.  Rubin, West a Mitchell (2001) –Ti, kteří preferovali „problémovou hudbu“ měli vyšší skóre v testu agresivity

Korelační studie: souvislost s osobnostními rysy  Sensation seeking a preference heavy metalu –Arnett, 1991, 1992; Kim, Kwak a Chang, 1998; McNamara a Ballard, 1999  Souvislost rysu „disinhibice“ a času, který jedinec stráví poslechem „vzdorovité“ hudby –Dillman-Carpentier, Knobloch a Zillmann (2003)  Psychoticismus, vzpurnost (rebelliousness) a obliba buřičských videí –Robinson, Weaver a Zillmann (1996) –North, Desborough a Skarstein (2005) - positivní vztah mezi psychoticismem a jedinci, kteří mají rádi rap, metal, hip hop a rock. Neplatí pro ty, kteří preferují R&B, indickou hudbu a běžný pop.

Kriminalita a preference „problémové hudby“  Wass, Miller a Reditt (1991) –Osoby umístěné v nápravném zařízení pro mladistvé preferovaly výrazně častěji heavy metal než ostatní středoškoláci.  Singer, Levine a Jou (1993) –Obliba heavy metalu souvisí s delikvencí středoškoláků, kteří mají nízkou kontrolu rodiči.  Martin, Clarke a Pearce (1993) –Australští adolescenti, kteří preferovali rock/heavy metal měli větší skóre na škále delikvence než fanoušci popu  Miranda a Claes (2004) –Obliba rapu byla celkově spjata s deviantním chováním násilí, krádeže, drogy.

Problémy korelačních studií  To, že byla prokázána souvislost mezi dvěma proměnnými neznamená, že existuje příčinná souvislost.

 Evidování frekvence vystavení násilí v hudebních médiích. –Wingood, DiClemente, Bernhardt, Harrington, Davies, Robillard a Hook (2003)  Osoby, které byly více vystaveny rapovým videoklipům, byly častěji nezaměstnané.  U osob, které byly vystaveny intenzivnímu sledování rapových videoklipů: větší pravděpodobnost, že napadnou učitele a větší pravděpodobnost, že budou v následujících 12 měsících zadrženi a uvězněni.

Vliv dalších faktorů  Výzkumy, které sledovaly – kromě hudební preference a kriminální aktivity – možný vliv třetího faktoru.  Singer, Levine a Jou (1993) –Obliba heavy metalu byla spojena s kriminálním chováním u školních dětí s nízkou kontrolou rodiči - ukazuje, že kontrola rodiči je důležitý faktor určující kriminalitu. Podobná zjištění North, Desborough a Skarstein (2005); Arnett (1991,1992); Took a Weiss (1994)Podobná zjištění North, Desborough a Skarstein (2005); Arnett (1991,1992); Took a Weiss (1994)

Vliv dalších faktorů shrnutí  Mnoho důkazů pro to, že existuje vztah mezi preferencí „problémové hudby“ a kriminalitou dospívajících –Avšak tyto důkazy často nejsou příliš konzistentní  Spojení mezi „problémovou hudbou“ a kriminalitou je mnohem silnější u těch osob, které pocházejí z problematického prostředí –Vztah je zesílen vyšším stupněm psychotismu, vyšším stupněm sensation-seeking, negativními vztahy v rodině, nízkou kontrolou rodičů, příslušností k vyloučené sociální skupině, a tím, zda jedinec je muž.

Podobný výzkumu- současný vliv velkého množství faktorů:  Poor children are exposed to more family turmoil, violence, separation from their families, instability, and chaotic households.  Poor children experience less social support, and their parents are less responsive and more authoritarian.  Low-income children are read to relatively infrequently, watch more TV, and have less access to books and computers.  Low-income parents are less involved in their children’s school activities.  The air and water poor children consume are more polluted.  Their homes are more crowded, noisier, and of lower quality.  Their homes are more crowded, noisier, and of lower quality.  Low-income neighborhoods are more dangerous, offer poorer municipal services,and suffer greater physical deterioration.  Low-income neighborhoods are more dangerous, offer poorer municipal services,and suffer greater physical deterioration.  Predominantly low-income schools and day care are inferior. Gary W. Evans: The Environment of Childhood Poverty. American Psychologist, Vol. 59, No. 2, 77–92, The accumulation of multiple environmental risks may be an especially pathogenic aspect of childhood poverty:

Shrnutí  Je tedy zřejmé, že hudební preference sama o sobě nevede k popsaným změnám chování.  Hudební preference však je jeden z faktorů, který toto chování posiluje.  Změny funkce hudby v dnešním světě – hudba se stává prostředkem.

Teoretická vysvětlení  K jakým psychologickými mechanismům dochází?  Dvě teoretická vysvětlení:  Teorie sociálního učení (Bandura, 1973)  Teorie kognitivního primingu (Berkowitz a Rogers, 1986)

A. Bandura: Adolescent Aggression (1959) Nové chování se může jedinec učit prostřednictvím pozorování a přímého napodobování. Hudba: nejedná se o přímé napodobování vnímaného chování.