Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODEL IS-LM.
Advertisements

PENÍZE Martina Hedvičáková
Peníze Mechanismus tvorby peněz Peněžní trh Teorie peněz
Měnová politika 11.
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
KVALIFIKOVANÁ EKONOMICKO-PRÁVNÍ ADMINISTRACE PRO KOMERČNÍ SFÉRU
Makroekonomie I ( Cvičení 3 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Úrok, úroková míra Přednáška č. 3.
Výdaje a rovnovážný HDP Martina Hedvičáková
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Centrální banka a monetární politika
Mikroekonomie I Bankovní soustava, tvorba peněz a trh peněz
Peníze 4.
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Model IS-LM.
Teorie peněz Monetární agregáty.
Trh peněz.
Peníze, inflace a deflace
Cvičení 6 – Peníze a monetární politika
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Základy financí 3. hodina.
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Fiskální a monetární politika
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
PENÍZE,INFLACE, MĚNOVÁ POLITIKA
Nabídka peněz 1. Multiplikace vkladů 2. Depozitní multiplikátor
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Kapitálové trhy Finanční systém Finanční investování
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
Mgr. Marcela Stryjova.
Makroekonomie I ( Cvičení 8 – Inflace)
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Makroekonomie I ( Cvičení 9 – Měnový kurz)
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Hospodářský cyklus Základy ekonomie Ing. Jana Holá,Ph.D. Zdroj:Kraft,J.: Ekonomie, TU Liberec, 2002 Helísek, M.:Makroekonomie, VŠE Praha, 2002.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Instituce finančního trhu
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Bankovní systém a trh peněz
Monetární (měnová) politika
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_97 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
2. Peníze, úrokové sazby a směnné kurzy
 Centrální banka  Komerční / obchodní/ banky  Specializované finanční instituce.
ObligaceObligace. Obligace je dlužný cenný papír. Jeho vlastník má právo na vyplacení úroku a po uplynutí doby i vyplacení nominální hodnoty obligace.
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Bankovnictví Téma 2: Centrální bankovnictví 1.Soudobé funkce centrální banky 2.Centrální banka jako subjekt monetární politiky 3.Centrální banka jako zdroj.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MONETÁRNÍ POLITIKA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Peníze a monetární politika
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA – 2. část Kursová politika
Trh peněz Pavel Janíčko.
Transkript prezentace:

Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze ) Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MAEK1 – Cvičení 4 Povinná míra rezerv je 7%. Centrální banka prodá vládní cenné papíry v hodnotě 15 mil¨. Kč nebankovnímu subjektu, který vede účet u komerční banky. Neexistuje hotovost a komerční banky přesně dodržují povinnou míru rezerv. Vypočtěte: jak se změnila peněžní zásoba jak se změnil objem povinných minimálních rezerv u centrální banky

MAEK1 – Cvičení 4 Povinná míra rezerv je 7%. Centrální banka prodá vládní cenné papíry v hodnotě 15 mil¨. Kč nebankovnímu subjektu, který vede účet u komerční banky. Neexistuje hotovost a komerční banky přesně dodržují povinnou míru rezerv. Vypočtěte: jak se změnila peněžní zásoba = - 214 jak se změnil objem povinných minimálních rezerv u centrální banky

MAEK1 – Cvičení 4 Povinná míra rezerv je 7%. Centrální banka prodá vládní cenné papíry v hodnotě 15 mil¨. Kč nebankovnímu subjektu, který vede účet u komerční banky. Neexistuje hotovost a komerční banky přesně dodržují povinnou míru rezerv. Vypočtěte: jak se změnila peněžní zásoba = -214 jak se změnil objem povinných minimálních rezerv u centrální banky = -15

MAEK1 – Cvičení 4 Jaká bude přibližně reálná úroková míra, jestliže míra inflace činí 9%, míra nezaměstnanosti 11% a nominální úroková míra je 15%?

MAEK1 – Cvičení 4 Jaká bude přibližně reálná úroková míra, jestliže míra inflace činí 9%, míra nezaměstnanosti 11% a nominální úroková míra je 15%? => 16%

MAEK1 – Cvičení 4 Zakreslete trh peněz, popište osy, znázorněte a popište dopady následujících změn: růst sazby povinných minimálních rezerv prodej vládních cenných papírů centrální bankou pokles důchodu

MAEK1 – Cvičení 4 Zakreslete trh peněz, popište osy, znázorněte a popište dopady následujících změn: růst sazby povinných minimálních rezerv => MS doleva prodej vládních cenných papírů centrální bankou pokles důchodu

MAEK1 – Cvičení 4 Zakreslete trh peněz, popište osy, znázorněte a popište dopady následujících změn: růst sazby povinných minimálních rezerv => MS doleva prodej vládních cenných papírů centrální bankou => MS doleva pokles důchodu

MAEK1 – Cvičení 4 Zakreslete trh peněz, popište osy, znázorněte a popište dopady následujících změn: růst sazby povinných minimálních rezerv => MS doleva prodej vládních cenných papírů centrální bankou => MS doleva pokles důchodu => MD doleva

MAEK1 – Cvičení 4 Která z následujících položek patří do pasiv v účetní bilanci komerční banky: depozita úvěry nakoupené vládní cenné papíry žádná z položek

MAEK1 – Cvičení 4 Která z následujících položek patří do pasiv v účetní bilanci komerční banky: depozita úvěry nakoupené vládní cenné papíry žádná z položek

Povinné minimální rezervy komerčních bank nalezneme: MAEK1 – Cvičení 4 Povinné minimální rezervy komerčních bank nalezneme: na straně aktiv centrální banky a na straně pasiv komerční banky na straně pasiv centrální banky a na straně pasiv komerční banky na straně pasiv centrální banky a na straně aktiv komerční banky na straně aktiv centrální banky a na straně aktiv komerční banky

Povinné minimální rezervy komerčních bank nalezneme: MAEK1 – Cvičení 4 Povinné minimální rezervy komerčních bank nalezneme: na straně aktiv centrální banky a na straně pasiv komerční banky na straně pasiv centrální banky a na straně pasiv komerční banky na straně pasiv centrální banky a na straně aktiv komerční banky na straně aktiv centrální banky a na straně aktiv komerční banky

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 1. Peněžní agregáty M1 a M2 se od sebe liší likviditou (schopnost použití k placení) a výnosností. Vysvětlete jak.

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 1. Peněžní agregáty M1 a M2 se od sebe liší likviditou (schopnost použití k placení) a výnosností. Vysvětlete jak. S rostoucím číslem u peněžního agregátu klesá likvidita, ale na druhou stranu roste výnosnost. Likviditu lze chápat jako možnost okamžitě použít peníze k placení. Je zřejmé, že hotovostní peníze či peníze na běžných účtech (agregát M1) můžeme použít k placení okamžitě na rozdíl od termínovaných vkladů (agregát M2) . U termínovaných vkladů se však setkáme s vyšším úrokem než u běžných vkladů, proto roste výnosnost.

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 2. Vypočítejte, jak se změní peněžní zásoba, jestliže centrální banka nakoupí vládní cenné papíry ve výši 3 mld. Kč. Jsou známy následující údaje: povinné minimální rezervy komerčních bank činí 24 mld. Kč. Komerční banky přesně drží pouze povinné minimální rezervy a neexistuje hotovost. Depozita u komerčních bank jsou ve výši 400 mld. Kč.

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 2. Vypočítejte, jak se změní peněžní zásoba, jestliže centrální banka nakoupí vládní cenné papíry ve výši 3 mld. Kč. Jsou známy následující údaje: povinné minimální rezervy komerčních bank činí 24 mld. Kč. Komerční banky přesně drží pouze povinné minimální rezervy a neexistuje hotovost. Depozita u komerčních bank jsou ve výši 400 mld. Kč. Nejdříve si musíme vypočítat, kolik činí sazba povinných minimálních rezerv. Jestliže víme, že celkově jsou povinné rezervy 24 mld. Kč a celková depozita jsou 400 mld. Kč, jejich podělením zjistíme, že sazba povinných minimálních rezerv je 6%(0,06). Jednoduchý depozitní multiplikátor je obrácenou hodnotou sazby povinných minimálních rezerv (1/0,06) neboli 16,67. Nákupem vládních cenných papírů centrální bankou dojde ke zvýšení depozit (a při neexistenci hotovosti i ke stejnému zvýšení množství peněz) o násobek velikosti nákupu vládních cenných papírů a jednoduchého depozitního multiplikátoru. Podle našeho zadání 16,67*3 = 50 mld. Kč.

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 3. Poptávku po penězích ovlivňuje kromě výše jmenovaných celá řada faktorů. Jedním z nich může být očekávání ekonomických subjektů ohledně budoucnosti. Zkuste vysvětlit dopad negativního očekávání budoucnosti (očekávání recese) na poptávku po penězích, a tedy i křivku poptávky po penězích.

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 3. Poptávku po penězích ovlivňuje kromě výše jmenovaných celá řada faktorů. Jedním z nich může být očekávání ekonomických subjektů ohledně budoucnosti. Zkuste vysvětlit dopad negativního očekávání budoucnosti (očekávání recese) na poptávku po penězích, a tedy i křivku poptávky po penězích. Předpokládáme, že lidé drží své bohatství v penězích nebo v obligacích. Očekávání recese vede k nedůvěře v držbu obligací. Recese způsobí propady prodejů firem a ty mohou zbankrotovat. Tím by došlo k ohrožení i bohatství drženého v obligacích. Lidé proto v důsledku negativního očekávání budoucnosti začnou preferovat peníze – roste poptávka po penězích (za jinak stejných podmínek). Křivka poptávky po penězích by se celá rovnoběžně posunula doprava.

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 4. Víme, že roční termínovaný vklad byl loni úročen jedním procentem. Meziroční míra inflace byla 2,2%. Jak byste zhodnotili tuto situaci?

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 4. Víme, že roční termínovaný vklad byl loni úročen jedním procentem. Meziroční míra inflace byla 2,2%. Jak byste zhodnotili tuto situaci? Uložení peněz na termínovaný vklad bylo evidentně nevýhodné. Reálná úroková míra byla podle našeho zadání záporná: - 1,2%.