Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. listopadu 2013.
Advertisements

Obecná část finančního práva II
Rozpočty územně samosprávných celků v roce 2011 Leden 2011.
Rozpočtové právo I 30. dubna 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 4. prosince 2013.
Obecná část rozpočtového práva III
Neziskové organizace a jejich vztah k veřejným rozpočtům v ČR
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. října 2013.
Rozpočtové hospodaření obcí
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. května 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 26. listopadu 2013.
Zákonná opatření Senátu v daňové oblasti Rizika spojená se způsobem jejich přijetí 20. listopadu 2013.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Pracovní setkání s obcemi ZK 2014
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 17. dubna 2013.
Daňová teorie a politika
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. prosince 2014.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 16. března 2015.
Místní rozpočtové jednotky
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. listopadu 2014.
Rozpočty územních samosprávných celků
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Vládní neziskové organizace
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Zák. č. 250/2000 Sb..  Tento zákon je rozdělen do 5ti částí  Upravuje tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků, jimiž.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
OSTATNÍ STÁTNÍ ORGANIZACE. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1176 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
Rozpočtové právo-pojem
Úvod k účetnictví ÚSC.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Obecná část rozpočtového práva II
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtový proces 10. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtový proces 16. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Rozpočtová a fiskální politika
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. května 2014

Osnova Rozpočtový proces Příprava rozpočtu Rozpočtová skladba Schválení rozpočtu Rozpočtové hospodaření Rozpočtová opatření Rozpočtová rezerva Státní pokladna Státní finanční aktiva Státní finanční pasiva Kontrola plnění veřejných rozpočtů Závěrečný účet 2

1. Rozpočtový proces rozpočtové právo procesní postup při přípravě, schvalování, hospodaření, kontrole a uzavření hospodaření veřejných rozpočtů 3

2. Příprava rozpočtu návrh státního rozpočtu návrh místního rozpočtu rozpočtový systém návrh místního rozpočtu 4

3. Rozpočtová skladba vyhláška č. 323/2002 Sb. hlediska třídění příjmů a výdajů odpovědnostní druhové odvětvové konsolidační zdrojové doplňkové programové účelové strukturní transferové 5

a) Odpovědnostní třídění 6

Správci kapitol ministerstva a ústřední správní úřady organizační složky, které mají zvláštní rozpočtovou kapitolu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu pro rozpočtové účely 7

Zvláštní kapitoly Státní dluh Operace státních finančních aktiv Všeobecná pokladní správa 8

příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv b) Druhové třídění Výdaje na nákupy na pořízení hodnoty náhrady transfery výdajový druh příjmový druh jednotky třídění třídy seskupení položek podseskupení položek položky Příjmy příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv transfery 9

b) Druhové třídění - příklad 10

c) Odvětvové třídění třídění výdajů třídění příjmů jednotky třídění podle druhu činnosti, na kterou se výdaje vynakládají, nebo zaměření právního subjektu, kterému jsou poskytovány třídění příjmů podle druhu činnosti, ze které příjmy plynou či zaměření subjektu, který finanční prostředky poukazuje nebo odevzdává jednotky třídění skupina oddíl pododdíl paragraf 11

c) Odvětvové třídění 12

4. Schválení rozpočtu státní rozpočet místní rozpočet ústavní pravidla - čl. 42 Ústavy 1. čtení 2. čtení 3. čtení rozpočtové provizorium místní rozpočet 13

Rozpočtové provizorium státního rozpočtu Vyhlášení ve Sbírce zákonů Materiální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu 1. ledna Vyhlášení ve Sbírce zákonů Formální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu 14

5. Rozpočtové hospodaření prostřednictvím tzv. rozpočtových jednotek subjekty rozpočtového práva odlišné od fyzických a ostatních právnických osob, tj. subjekty, které jsou nositeli veřejné správy rozpočtové jednotky státní rozpočtové jednotky místní rozpočtové jednotky 15

Členění rozpočtových jednotek Státní rozpočtové jednotky organizační složky státu státní příspěvkové organizace státní fondy státní veřejné výzkumné instituce státní podniky státní školské právnické osoby ostatní Místní rozpočtové jednotky organizační složky územních samosprávních celků místní příspěvkové organizace místní veřejné výzkumné instituce místní školské právnické osoby ostatní 16

Rozpočtové jednotky Organizační složky státu Státní příspěvkové organizace Organizační složky obcí a krajů Příspěvkové organizace obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů Veřejné výzkumné instituce Školské právnické osoby 17

I. Organizační složky státu vymezení ministerstva správní úřady s celostátní působností ústřední správní úřady správní úřady s celostátní působností s vlastní rozpočtovou kapitolou ostatní správní úřady s celostátní působností místní správní úřady Ústavní soud, soudy a státní zastupitelství Nejvyšší kontrolní úřad Kancelář prezidenta republiky a Kancelář Veřejného ochránce práv Akademie věd České republiky Grantová agentura České republiky na základě § 51 zákona o majetku státu organizační složky zřízené jednotlivými ministerstvy 18

I. Organizační složky státu není právnickou osobou hospodaří s majetkem státu rozpočet součástí státního rozpočtu mimorozpočtové zdroje prostředky fondů rezervní fond fond kulturních a sociálních potřeb zisk získaný hospodářskou činností peněžité dary a prostředky poskytnuté ze zahraničí prostředky zvláštních účtů k financování obměn a záměn státních hmotných rezerv 19

Příklad fond kulturních a sociálních potřeb (1) Z fondu lze poskytovat zaměstnancům věcné nebo peněžní dary za mimořádnou aktivitu ve prospěch zaměstnavatele při poskytnutí osobní pomoci při požáru, živelní události a při jiných mimořádných případech a za aktivitu humanitárního a sociálního charakteru a péči o zaměstnance a jejich rodinné příslušníky, při pracovních výročích 20 a každých dalších 5 let trvání pracovního nebo služebního poměru u zaměstnavatele; do pracovního výročí lze započítat i dobu trvání pracovního poměru u jiných zaměstnavatelů. Do pracovních výročí nelze zahrnout dobu výkonu práce konané na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr, při životních výročích 50 let a každých dalších 5 let věku, při prvním odchodu do starobního nebo plného invalidního důchodu. 20

II. Státní příspěvková organizace právnické osoby vlastní rozpočet – vyrovnanost mimorozpočtové zdroje prostředky fondů rezervní fond fond reprodukce majetku fond odměn fond kulturních a sociálních potřeb prostředky získané jinou činností peněžité dary peněžní prostředky poskytnuté z rozpočtů územních samosprávných celků a státních fondů 21

III. Organizační složky obcí a krajů není právnickou osobou rozpočet součástí rozpočtu zřizovatele fondy 22

IV. Příspěvkové organizace obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů právnické osoby vlastní rozpočet fondy příspěvkové organizace rezervní fond investiční fond fond odměn fond kulturních a sociálních potřeb 23

V. Veřejné výzkumné instituce právnické osoby zákon č. 341/2005 Sb. státní nebo místní vyrovnaný rozpočet 24

VI. Školské právnické osoby zákon č. 561/2004 Sb. státní, místní či soukromé 25

6. Rozpočtová opatření ve státním rozpočtu v místních rozpočtech přesun prostředků povolené překročení rozpočtu výdajů vázání prostředků další v místních rozpočtech použití nepředvídaných příjmů k úhradě nezajištěných výdajů vázání rozpočtových výdajů 26

7. Vládní rozpočtová rezerva nejméně ve výši 0,3 % výdajů státního rozpočtu o použití rozhoduje vláda zákon o státním rozpočtu na rok 2014 8,85 mld. Kč 27

8. Státní pokladna souhrnné účty státní pokladny účty podřízené státní pokladně příjmové a výdajové účty státního rozpočtu účty státních finančních aktiv účty finančních a celních úřadů, na nichž jsou spravovány daňové příjmy účty příspěvkových organizací další řízení státní pokladny 28

9. Státní finanční aktiva vymezení peněžní prostředky převedené z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let majetkové účasti státu v obchodních společnostech a cenné papíry, jejichž majitelem je stát pohledávky státu z úvěrů a návratných finančních výpomocí poskytnutých ze státních finančních aktiv jiné pohledávky zvláštní účet rezervy pro důchodovou reformu 29

10. Státní finanční pasiva závazky státu vzniklé ze státem přijatých zahraničních půjček, úvěrů od bank a z vydaných státních dluhopisů jiné závazky státu jejich souhrn je státní dluh řízení státního dluhu 30

11. Kontrola rozpočtového hospodaření Finanční kontrola Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu Porušení rozpočtové kázně 31

12. Závěrečný účet státní závěrečný účet místní závěrečný účet přílohy ústavní základy návrh projednání místní závěrečný účet přezkum hospodaření 32

Děkuji za pozornost ! doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK nám. Curieových 7 116 40 Praha 1 email: bohac@prf.cuni.cz www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 33