Usazené horniny = sedimenty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ukládají se na níže položených místech
Advertisements

Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
Organogenní usazené horniny
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: USAZENÉ HORNINY
Autor Mgr. Hana Makovičková
© copyleft Jiří Trávník
HORNINY USAZENÉ.
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/P10/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: GEOLOGICKÉ DĚJE AUTOR:
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P12/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu : Geologické děje a činitelé.
GEORELIÉF Mgr. Jana Nováková.
SOLI VE STAVEBNICTVÍ.
ORGANOGENNÍ USAZENINY
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
Horniny.
SŮL KAMENNÁ bílý nebo průhledný nerost tvořící krystaly
Dělení hornin Podle vzniku.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Usazené horniny - úlomkovité
Škola:. Základní škola Kladruby
VY_32_INOVACE_440, 22. sada, Prvouka
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Usazené horniny.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Přírodověda Ročník :
Usazené horniny.
Nerudní suroviny 5. ročník
NEROSTY A HORNINY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
NázevPetrologie 2 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast Fyzickogeografická sféra Anotace Prezentace na usazené horniny doplněná fotografiemi.
CZ.1.07/1.1.10/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vlastnostmi a vznikem usazených.
Usazené horniny Vznikají tak, že se různé drobné částečky usazují na dně moří, jezer, řek i na souši. Jednotlivé částečky ( zrnka) se navzájem spojují.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE A VZNIK USAZENÝCH HORNIN
Př_138_Geologie_Usazené horniny
VY_52_INOVACE_PŘ.9.34 –USAZENÉ HORNINY– pracovní list
Nerostné bohatství 4. ročník
Neživá příroda − horniny
Petrologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se složením a vlastnostmi hornin. Materiál je plně funkční pouze.
Usazené horniny Geologie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Vznikají činností vnějších geologických činitelů. Pokrývají až 90% zemského povrchu a tvoří 8% zemské kůry. Často obsahují zkameněliny. Dělí se na: 1.
VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_08_JF HORNINY A NEROSTY PŘÍRODOVĚDA PRO 4
Anotace Pracovní list k procvičení základních poznatků o horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
VY_52_INOVACE_67_USAZENÉ HORNINY Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann.
NEŽIVÁ PŘÍRODA - HORNINY
než začnete prohlížet prezentaci ...
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
USAZENÉ HORNINY (SEDIMENTÁRNÍ)
PETROLOGIE Přehled hornin
Nerudní suroviny 5. ročník
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Zdroje surovin a jejich obnovitelnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
VY_32_INOVACE_01_32_NERUDNÍ SUROVINY
Prezentace – výklad učiva
HORNINY USAZENÉ. HORNINY USAZENÉ Hornina je heterogenní směs tvořená různými minerály, někdy i organickými složkami, vulkanickým sklem či kombinací.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Neživá příroda − horniny
Nerudní suroviny 5. ročník
Petrologie Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
HORNINY A NEROSTY VY_32_INOVACE_XVII-C-01.
Usadené horniny.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Poznávačka horniny Aneta Gobernacová 9.A.
Usazené horniny = sedimenty
Petrologie 2 Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Transkript prezentace:

Usazené horniny = sedimenty vznik usazováním na zemském povrchu nebo dně moří, jezer a řek vrstva = nepřerušované ukládání petrograficky stejnocenného materiálu vrstevní plocha (spára) = ohraničuje z obou stran vrstvu mocnost = kolmá vzdálenost mezi vrstevními plochami souvrství = soubor vrstev vrstevní sled = pořadí, v jakém se vrstvy usazovaly

Úlomkovité usazené horniny tvorba přenosem a usazováním úlomků horniny a nerostů sypké (nezpevněné) – štěrk, písek zpevněné (stmelené) – slepence, pískovce, křemence, arkózy, dróby

Úlomkovité usazené horniny Štěrk úlomky hornin a nerostů těžba v říčních nánosech výroba betonu

Úlomkovité usazené horniny Slepence vznik zpevněním štěrku Brdská vrchovina

Úlomkovité usazené horniny Písek drobná zrna křemene a slídy přirozený vodní filtr přenos vodou a větrem stavebnictví, slévárenství, sklářství

Úlomkovité usazené horniny Pískovec stmelením písku stavební a dekorační kámen CHKO Labské pískovce, Kokořínsko, Český ráj

Úlomkovité usazené horniny Křemence křemenná zrna spojená křemitým tmelem

Úlomkovité usazené horniny Arkóza křemenná a živcová zrna

Úlomkovité usazené horniny Droba zrna různých nerostů a hornin

Jemnozrnné úlomkovité a jílové usazeniny Spraše jemné částice křemene, živců, jílových nerostů a CaCO3 naváty větrem tvoří podklad úrodných půd

Jemnozrnné úlomkovité a jílové usazeniny Hlíny vznik ze zvětralin, nejsou přemisťovány důležitá součást půd

Jemnozrnné úlomkovité a jílové usazeniny Jíly tvoří se ukládáním jemných částic na dně moří a jezer cihlářská a keramická hlína jižní Morava

Jemnozrnné úlomkovité a jílové usazeniny Jílovce vznik stmelením jílů Česká tabule slínovce – jílovce s vápenitou příměsí opuky – jílovce s dobrou odlučností

Organogenní usazeniny vznik usazováním odumřelých těl rostlin a živočichů – jejich schránek a koster

Organogenní usazeniny Vápenec vznik hromaděním vápenatých schránek korálnatců, měkkýšů a prvoků hlavní složka – kalcit výroba cementu, páleného vápna krasové útvary

Hořlavé usazeniny Rašelina vznik hromaděním odumřelých rostliny bez přístupu vzduchu → rašeliniště lázeňská léčba, zahradnictví, palivo KRNAP, NP Šumava, CHKO Hrubý Jeseník

Hořlavé usazeniny Uhlí vznik prouhelňováním zbytků rostlinných těl bez přístupu vzduch a za ↑tlaku a teploty palivo, chemický průmysl černé uhlí prvohorní z přesliček, plavuní, kapradin Ostrava, Karviná, Rakovník, Kladno hnědé uhlí třetihorní, z jehličnatých a listnatých stromů Most, Chomutov