Vývoj, charakteristika a nástin žánrů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje stručný přehled literárních žánrů lyrických. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor:
Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základy literární teorie
Osnova rozboru uměleckého textu
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Romantismus.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Obecné poučení o literatuře
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Známá básnířka ze starověku a významná představitelka řecké lyriky Spory: na kterém ostrově v Egejském moři se Sapfó narodila? Lesbos x Eressos V dětství.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.07 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici lyriky, její hlavní znaky a dělení. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Česky psaná literatura
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_06.
Syropalestina.
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Jan Neruda –
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Balada. lyrickoepická báseň s ponurým dějem a tragickým koncem děj se točí kolem viny a následného trestu vystupují v ní nadpřirozené síly a bytosti.
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VY_12_INOVACE_Tru_I_27 Lyrika N á zev projektu: OP VK Registračn í č í slo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzděl á n í pro konkurenceschopnost.
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Jan Neruda - dílo.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Česká meziválečná poezie
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
BALADY A ROMANCE VY_12_INOVACE_Rů_I_22
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

Vývoj, charakteristika a nástin žánrů Lyrika Vývoj, charakteristika a nástin žánrů

Charakteristika Subjektivní literární druh, vyjadřující vnitřní svět, naladění a postoje autora, zpravidla stylizovaný do veršů. Vyjadřuje vjemy, emoce, myšlenky a postoje – tj. vnitřní svět. Liší se od dějových druhů, které jsou objektivnější a kde jsou v popředí zájmu vzájemné vztahy jednajících postav. Převážně psaná ve verších (rytmus zdůrazňuje účinek textu) a zdůrazňující nekonvenční, nové, neotřelé užívání jazyka. Blíže než ostatní literární druhy má k hudebnímu a výtvarnému umění Užívány všechny slovesné časy, avšak odpoutáním od konkrétních časových vztahů získává mimočasovou platnost – lyrický situace je jakoby vytržena z časového proudu Nejrozšířenější v období romantismu; v symbolismu a avantgardě.

Historický vývoj Helénistický název „lyriké techné“ = umění lyrické; označoval všechny zpěvy k lyře Kořeny v archaických fázích kulturního vývoje na starověkém Blízkém východě – souvisela s obřady magickými, náboženskými (zaříkání, žalmy) i rodinnými (písně svatební a pohřební) Starý zákon – Žalmy; V antickém Řecku následovala po rozkvětu epické poezie a předcházela drama (600 př.n.l.) Monodie - původ zřejmě z ostrova Lesbos; melická písňová tvorba přednášená jednotlivcem –– Sapfo, Anakreon. Sborová lyrika – spjata s kultovními slavnostmi (při hostině, procesí, na počet bohů apod.)

Historický vývoj Středověk - převládá didaktismus a religiozita; rozvoj trubadúrské poezie – vyjádření platonické lásky Renesance - intimní reflexivní lyrika – Villon, Shakespeare, Petrarca (sonet). Baroko – náboženská a citová exaltovanost, alegorická obraznost (sv. Jan od Kříže). Klasicismus – lyrika neosobní; nevychází „z hloubi srdce“; nejdříve óda a elegie, posléze lehká anakreontská poezie (oslava žen, přátelství a vína) Romantismus – inovace lyriky a vytvoření základů moderní lyrické poezie (Blake, Novalis) 20. století – diferencované podoby volného verše; dynamizovaná metafora x zvěcnění výrazu

Autoprezentační lyrika Chápána jako standardní forma lyrické výpovědi, promlouvá zdánlivě přímo za básníka. Nejčastější básnickou formou je 1. os. sg., tzv. ich-lyrika („Za trochu lásky šel bych světa kraj“) nebo 2. os. sg. („Naříkáš si na své zrození“ – Halas). Pro svůj zpovědní (často deníkový či vyznavačský) charakter bývá lyrikou intimní; nicméně může se vyslovovat i ke společensky závažným tématům. Často mylně svádí k autobiografickému čtení: interpretace textu podle znalostí autorovy biografie ( v ní je na rozdíl od básně vše vysloveno)

Varianty autoprezentační lyriky Lyrika masky – lyrický subjekt je záměrně odchýlen od reálné biografie autora („jsem zachmuřelý kněz, jenž rozhřešení dává / jsem žena zhýřilá, jež hrám se divým vzdává…“ J. Karásek). Autostylizace - role, kterou si básník přisoudil. Lyrika kolektivní – lyrický subjekt se ztotožňuje s postojem národa, třídy apod. Představuje monumentální podobu sociální lyrika; typická je 1. os. pl. (Byli jsme a budem…)

Lyrika předmětná Neosobní, představuje symbolické objekty, události či osoby situované do fiktivního prostoru mimo autorský subjekt (např. některé Skácelovy verše: „V kamnech šplíchá tma…“) – tzv. lyrika třetí osoby. Básně např. s tématem jara, noci, zimy…

Lyrickoepické žánry Balada rychlý průběh děje (jakoby ve skocích), vzrůstající napětí v dialozích postav, směřování k tragédii. Vina x trest; syžet připomíná spíše stavbu antické tragédie; marný zápas člověka s přírodními nebo společenskými silami, s nadpřirozenými silami či osudem; pevné místo ve lidové slovesnosti (od 19. stol. i v psané podobě): Kytice, Král duchů; nejmladší je balada sociální (Bezruč: Maryčka Magdónova) Romance často milostná tématika, radostný závěr; provokativní záměny J. Nerudy (Romance helgolandská).

Žánry vysoké lyriky Óda – chvalozpěv, oslavná báseň, větší rozsah, vzletný sloh (Schiller – Óda na radost). Její žánrovou variantou byl hymnus (oslava vlasti, národa, panovníka, antického božstva apod. – původně chvalozpěv zpívaný na počest bohů, z řeč.). Ve středověku vznikají křesťanské hymny a litanie (stálé opakování např. proseb; v moderní době viz Halas – Staré ženy). Elegie – žalozpěv; projev smutku nad ztrátou něčeho významného (nad člověkem, národem apod.) Žalmy – oslavné motivy, prvky smutku a kajícnosti; biblická inspirace. Všechny výše uvedené žánry patří do tzv. „vysoké lyriky“.

Středověká světská lyrika Trubadúrská poezie – vzniká v jižní Francii ve 12. stol. jako poezie sloužící šlechtické společnosti; největšího rozvoje dosáhla milostná píseň, jejímž znakem byla dvorská láska (k vdané ženě, tj. marná). Vztah k ženě nebyl milostný v dnešním slova smyslu, nýbrž rozumový – oslava sestávala z obsahových i jazykových klišé. Oslavována krása ženy, její mravní čistota, čest a zbožnost, což budí milostný cit, zároveň však brání jeho naplnění (reálný vztah by zbořil pěstovaný ideál rytířských ctností). Žákovská lyrika – spojena se studenty (často potulnými a žebravými); satirická a milostná tvorba – podává dosti přesný odraz tehdejšího života (díky své neoficiálnosti)

Další lyrické formy lidová píseň – sběr lidové poezie; Čelakovský ji napodoboval – tzv. ohlasová poezie idyla – kladný vztah k prostému venkovskému životu; starořecký původ; její variantou jsou pastorály (pastýřské písně) epigram – původně nápis na budově, pomníku nebo daru sloužící jako vysvětlení; dnes jde o stručné vyjádření satirické myšlenky (na konci žihadlo) přísloví – životní poučení, často ve formě jinotaje, otevřeně didaktické („Kdo jinému jámu…“) pořekadlo – přináší jen pozorování bez pointy („Sytý hladovému nevěří.“) aforismus – krátká věta vyjadřující postřeh; silná intelektualita (La Rochefoucauld) V novější lyrice rozlišování dle charakteru básní (milostná, přírodní). Moderní lyrika hledá nové výrazové formy (ústup od normovaných).