KIP - KM 7. Klíčové dovednosti. e-learning. KIP/KM - 102 Klíčové dovednosti - Soft skills Týmová práce Komunikace Řešení konfliktů Kreativita Řešení problémů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Advertisements

CCA, Plzeň Jiří Vacek, KIP FEK ZČU
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
SPECIFIKA VÝUKY POČÍTAČOVÝCH KURZŮ UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Michal Vojkůvka.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Projekt „Učíme digitálně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.3.00/ Profil Škola 21.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Didaktické prostředky
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Systémy pro podporu managementu 2
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Podnikání na Internetu e-learning letní semestr 2005 Jana Holá X.
Jak se stát dobrým právníkem?
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
Jak se stát dobrým právníkem?
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
Jitka Bláhová, Univerzita Hradec Králové
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
Teorie vzdělávání dospělých
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
KIP - KM 10. Klíčové dovednosti. e-learning. KIP/KM Klíčové dovednosti - Soft skills Týmová práce Komunikace Řešení konfliktů Kreativita Řešení.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
© 2004 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice e-Education Andrea Barešová Account.
Personální plán pro podnikatelský plán
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Znalostní a vzdělávací databáze pro energetiku Praha, Květen 2009 INERGO, a.s. Praha CDFE, o.p.s. Praha INERGO výukový server.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Šablony OP VVV a podpora nadání
Didaktické prostředky
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Assessment centrum.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
První zkušenosti s evaluací
VIKBA32 Informační vzdělávání
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

KIP - KM 7. Klíčové dovednosti. e-learning

KIP/KM Klíčové dovednosti - Soft skills Týmová práce Komunikace Řešení konfliktů Kreativita Řešení problémů Schopnost učit se H.Belz, M.Siegrist: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení, Portál, Praha 2001, ISBN

KIP/KM Sebehodnocení a sdílení znalostí Sebehodnocení lze použít –Jako strategický plánovací nástroj –Jako nástroj benchmarkingu –Nástroj pro výměnu znalostí Sdílet znalosti lze jen tehdy, když používáme společný jazyk Sebehodnocení je součástí procesu určování, co je důležité; sebehodnocení bývá účinnější než kontrola nebo audit Znalosti nejsou rozděleny rovnoměrně. Mluvte raději o svých zkušenostech než teoriích. Pokud člověk mluví o něčem, co umí, zvyšuje to jeho sebevědomí. Lidé spíše přijímají rady od někoho, kdo mluví ze své vlastní zkušenosti.

KIP/KM Diagram řeky, diagram schodiště Sebehodnocení kompetencí kdo se co může naučit od koho Ch.Collison, G.Parcel: Knowledge Management, Computer Press, Brno, 2005

Agregované výsledky všech zúčastněných subjektů

Jak jsme na tom ve srovnání s ostatními? v.t. benchmarking

Jak jsme na tom a čeho chceme dosáhnout: B se může učit od A

Spojte ty, co vědí, s těmi, kdo se chtějí učit

SDÍLENÍ TACITNÍCH ZNALOSTÍ

KIP/KM Vyprávění příběhů Nástroj přenášení tacitních znalostí; ten, kdo ji předává i ten, kdo ji přijímá, musí mít něco společného Překonání obranných mechanismů Předpoklady: –Vazba na posluchače, vcítění –Cizí prvek – získání pozornosti, překvapení –Srozumitelnost

KIP/KM Struktura příběhu Úvod Nástin příběhu Rozšíření příběhu Důsledky a poučení

KIP/KM Forma příběhu Písemná Mluvená Reakce na to, jak posluchači zareagují

KIP/KM Komunity Sdílející znalosti Proaktivní Strategická Transformativní

KIP/KM Vznik komunity Prvky důležité pro vznik: –Pocit sounáležitosti –Angažovanost členů –Sdílené zdroje

KIP/KM Význam komunit Plnění úkolů, řešení problémů, koordinace činností Tvorba znalostní základny Zjednodušení přístupu ke znalostem Učení a získávání nových dovedností Šiření nejlepších praktik Stabilizující prvek v životě členů

KIP/KM Formální a neformální komunity formální skupina: vytvořena shora, má specifické úkoly zaměřené na dosažení cílů organizace. Skupina spolupracuje buď na řadě úkolů (pracovní skupina) nebo prostě z organizačních důvodů (direktivní skupina). neformální skupina: skupina, která není částí formální organizační struktury a nemá formální cíl. Uspokojují potřeby společenských styků. Pokud v organizaci neexistuje soulad mezi formálními a neformálními skupinami, vede to k vážným problémům.

KIP/KM Účel, struktura a procesy skupin ÚčelStrukturaProces Formálnívýtěžek za snahu, investice a riziko určené pravomoci a zodpovědnost formální organizační postupy NeformálníUspokojení osobních, společenských a psychologických potřeb mezilidských a skupinových Interpersonální procesy Důsledky nesouladu Nízká produktivita, nízký zisk Pravomoci formální, chybí schopnost je prosadit zneužity k prosazování osobních cílů, byrokracie, svalování odpovědnosti

KIP/KM Fáze života komunity Formování Normování Vývoj Výkon Rozpad Forming Norming Storming Performing Dissolving

KIP/KM Členství Klíčová skupina Plnoprávní členové Periferní členové Transakční účastníci Pasivní účastníci

KIP/KM Funkce a role členů Sponzor Lídr Koordinátor Manažer Moderátor, facilitátor Editor

KIP/KM Pozornost Důsledky nedostatku pozornosti za strany organizace –Opominutí důležitých informací –Prodleva reakce na informaci –Klesající schopnost soustředit se a učit se –Neudržení pozornosti ostatních

KIP/KM Přitažení a udržení pozornosti Co nejméně informací v jednu chvíli Odlišení informace od ostatních Působení na co nejnižší úroveň Maslowovy pyramidy Empatie, vcítění do posluchačů Naslouchání Nekřičet Nové myšlenky Drobné rozptylující vsuvky (žert, obrázek, …)

KIP/KM Důvěra Stupeň pozitivního vztahu Předpokládání, očekávání a víra Předpoklad, že nás chování druhého přinejmenším nepoškodí

KIP/KM Podstata důvěry Strach – spíše kontrola, může být kontraproduktivní Znalosti Empatie Poznání Vztahy Vypočítavost Ekonomické faktory Instituce Osobnosti

KIP/KM Formy důvěry Osobní – neosobní Nedůvěra – podmíněná důvěra – nepodmíněná důvěra

KIP/KM Důvěra a sdílení znalostí Vytvářejte povědomí vzájemné závislosti Hodnoťte i důvěryhodnost Motivujte – stanovte cíle a hodnoťte jejich dosažení Využívejte spolehlivé jedince ve více týmech Spolehlivost a důvěryhodnost odměňujte

KIP/KM Učednictví Asi nejstarší forma – mistr, tovaryš, učedník Cechy Hlavně osvojení manuálních dovedností (umělec, chirurg, …)

e-learning

KIP/KM OSNOVA Základní pojmy, struktura a prvky systému Podmínky úspěchu Výhody a nevýhody, SWOT analýza Více k pedagogice Příklady: UNIFOR, EDEN

KIP/KM e-learning Vzdělávací proces, který probíhá s podporou elektronických prostředků Co nejlépe využít technologie tak, aby podporovala proces výuky; hlavní pozornost soustředit na proces výuky a učení se. Technologie je podpůrným prostředkem, ne cílem.

DBMS LMS, VLE GUI DBMS – DataBase Management system LMS – Learning Management system VLE – Virtual Learning Environment GUI – Graphical User Interface

KIP/KM Přímí účastníci Studenti Tutor Autor Administrátor kursu

KIP/KM Podpůrné činnosti Didaktická podpora Příprava multimediálních prvků Administrátor systému Technická podpora

KIP/KM PRVKY SYSTÉMU Kurs (předmět) skládající se z lekcí (modulů) Texty Testy –Generátor testů –Sebehodnocení –Ostré –Typy: ano-ne, výběr z několika možností, otevřené Úkoly – zpracování určitého tématu Doplňující materiály (vlastní, odkazy) Podpora tvorby a údržby – autorské nástroje

KIP/KM KOMUNIKACE Student-student, student-tutor, 1-1, 1-n, m-n Asynchronní: obdoba mailu –Diskusní skupiny (konference) Synchronní: chat –Chat rooms, café

KIP/KM PRO ÚSPĚCH JE DŮLEŽITÉ Technické zajištění Pedagogika Obchodní model Institucionální podpora Zvyšování kvalifikace Zajištění kvality

KIP/KM Technické zajištění Je k dispozici řada LMS pracujících nad různými databázemi (LotusNotes, Oracle, vlastní návrh pro daný systém) Na straně uživatele stačí běžné PC a internetový prohlížeč Škálovatelnost – přizpůsobení šířce pásma (možná kombinace s CD)

KIP/KM Pedagogika „Přátelštější“ přístup ke studentům Komunikace náročná na čas tutorů Pouze nepřímá kontrola – kombinované metody (více později)

KIP/KM Obchodní model v roce % příjmu školitelských firem (10% v roce 1999) 14% z rozpočtu firem (2002), 10% (1999) školení IT 43%, výroba apod. 24%, prodej a marketing 24% The European E-learning Market, Summary report 2002, BIZMEDIAThe European E-learning Market

KIP/KM Institucionální podpora Kultura Technologická infrastruktura Strategie Postupy Podpora studentů i učitelů: –online výuka není levnou náhradou tradiční výuky, zajištění vhodné podpory studentů je náročné na čas tutorů –tutoři i studenti musí mít dobrý přístup k hardwaru a klid a soukromí ke studiu

KIP/KM Zvyšování kvalifikace Rozvoj dovedností: IT, zpracování informací, pedagogické a manažerské Prosazování změn Pochopení principů online učení Rozvoj klíčových dovedností (soft skills) - kreativita, týmová práce, komunikativní dovednosti, řešení konfliktů – nutných pro adaptaci na nejisté, měnící se prostředí.

KIP/KM Zajištění kvality Specifické indikátory měření kvality: Hodnocení pokroku studentů Reakce studentů, kolegů Externí hodnotitelé, akreditace QA poskytuje: –Jasné a přístupné směrnice pro hodnocení –Přístup k externímu hodnocení, benchmarking Quality and eLearning in Europe, Survey report 2002, BIZMEDIAQuality and eLearning in Europe

KIP/KM VÝHODY volba času a místa studia použití multimediálních metod rychlé a efektivní zaškolení snadné a přehledné sledování průběhu kursu snížení nákladů na dopravu a ubytování snadná aktualizace studijních materiálů snadné sledování jakosti výuky a kvality studijních materiálů (zpětná vazba z testů)

KIP/KM NEVÝHODY nelze použít pro osvojení manuálních dovedností nedostatek přímého kontaktu

KIP/KM Různé role V řádném (denním) vzdělávání (školy) - doplňková V celoživotním vzdělávání (distanční studium, podnikové vzdělávání, rekvalifikace) – hlavní

KIP/KM SWOT analýza - příklad Silné stránky (S) –Materiální zabezpečení pro e-learning –Instalace serveru a software –Zvládnutí technologie Slabé stránky (W) –Neustále inovace systému –Učitelé nemají dostatečné vstupní kompetence v oblasti ICT –Chybějící standardy v oblasti distančního studia –Personální zabezpečení není na požadované úrovni

KIP/KM SWOT analýza - příklad Hrozby (O) –Není zcela jasný vývoj v oblasti e-learningu v ČR –Nezvládnutí nových kompetencí a nových rolí částí učitelů –Ochladnutí motivace pro e-learning po poznání vstupní pracnosti –Vysoké vytížení učitelů již v současných aktivitách –Konkurence v oblasti vzdělávání v ČR Příležitosti (T) –Zkvalitnění studijního servisu pro studenty –Zvládnutí nezbytné inovace vzdělávacího procesu (trendy EU) –Růst kvalifikace vyučujících v oblasti ICT –Možnost rychlé inovace studijních materiálů a dělání kurzů na klíč –Zapojení do spolupráce v rámci ČR i EU

Více k pedagogice

KIP/KM Základní principy vzdělávání 1.Studenti i učitelé hrají ve vzdělávacím procesu aktivní roli. 2.Proces osvojování znalostí vyžaduje interakci a schopnosti, které se v procesu vzdělávání rozvíjejí a vyhodnocují. 3.Současné modely učení podporují výuku soustředěnou na studenta – sebehodnocení, samostatné uvažování a schopnost formulovat své závěry. 4.Výukové prostředí musí maximalizovat interaktivitu a zajišťovat dostatečné zpětné vazby. 5.Učitelé musí tvořit kursy tak, aby podporovali samoregulaci a individuální zodpovědnost studentů a musí monitorovat kvalitu práce studentů. 6.Při vzdělávání dospělých chtějí studenti studovat efektivně, ale často nemají dobré studijní návyky, kázeň, motivaci.

KIP/KM Styly učení Aktivisté, přemýšlivci, experimentátoři, teoretici Hloubkové a povrchové učení Vizuální, sluchové, dotykové (taktilní), kinestetické

KIP/KM Aktivisté Učení se z konkrétní skutečnosti –Učí se pokusy a chybami –Často netrpěliví, chtějí raději dělat věci sami než čekat, až jim někdo řekne, co dělat –Odpovídají spontánně, rychle přecházejí na nové věci –Pomalá, metodická práce je nudí „Chci to udělat“ Potřebují různost, rádi mluví a jsou schopni přesvědčovat ostatní o svých idejích – vyhovuje jim asynchronní učení

KIP/KM Přemýšlivci Učí se pozorováním –Přístup „počkej a uvidíš“ –Promýšlejí věci, neodpovídají hned, jak je něco napadne, vyžadují další informace –Často nejistí, co dělat, radí se s jinými „Chci o tom přemýšlet“ Vyhovuje jim možnost promýšlení odpovědí v asynchronní diskusi

KIP/KM Experimentátoři (pragmatici) Učí se aktivním experimentováním –Hledají nové způsoby, jak něco udělat –Chtějí nově nabyté znalosti hned vyzkoušet –Hledají nejefektivnější cesty využití toho,co umějí –Bývají energičtí, netrpěliví, neváhají použít „zkratek“ při řešení problémů –Nové výzvy jsou pro ně příležitostí k učení se „Chci vědět, jestli to nejde udělat líp“ Potřebují si vyzkoušet, co se naučili. Vyhovují jim online aktivity, které jim umožňují vyhodnotit, co umí.

KIP/KM Teoretici Učí se vytvářením abstraktních konceptů –Pokoušejí se vybudovat všeobsahující logický systém –Řeší problémy krok za krokem, zpochybňují předpoklady, vytvářejí si pravidla z různých případů –Konkrétní příklady považují za příliš omezené k pochopení celku –Snaží se vytvářet modely komplexních situací –Potlačují emoce a osobní názory, někdy se těžko vciťují do jiných „Chci tomu rozumět“ Potřebují čas k promýšlení souvislostí. Vyhovují jim asynchronní aktivity, strukturovaná interakce.

KIP/KM Vizuální – sluchové - kinestetické vizuální: 65% sluchové: 30% kinestetické 5% taktilní studenti potřebují být v přímém kontaktu s objekty učení, kinestetičtí preferují učení založené na chápání fyzického chování.

KIP/KM Specifické rysy online učení Absence „řeči těla“ Odlišný způsob interakce Odlišná prezentace textů, využití multimediálních prvků Zvýšený důraz na přemýšlení a hloubkové učení

KIP/KM On-line tutor Podporuje komunikaci (včetně u a offline), Monitoruje aktivity, příspěvky, reaguje na ně včas Poskytuje administrativní a jinou podporu Vede studenty kursem (včetně práce ve skupinách) Toleruje rozdíly Motivuje Pomáhá studentům dosáhnout jejich cíle

KIP/KM Role tutora Technická – seznámit účastníky s technologií Manažerská – vytvoření plánu, stanovení cílů, postupů a pravidel Pedagogická – vytvoření a šíření výukových materiálů, podpora aktivní účasti, hloubkového učení a přemýšlení Sociální – vytvoření komunity, která podporuje studenty, monitoruje pokrok a aktivní účast.

KIP/KM Strategie učení Přesvědčit se, že studenti vědí, proč (a jak) se používá e-learning Spolupráce se musí stát základní složkou procesu učení se a je třeba ji podporovat užitím vhodným technik Podpora autonomie studentů – sebehodnocení, přizpůsobení tempa studia Strategie pro řešení technických problémů

KIP/KM Hodnocení Sebehodnocení Hodnocení kolegů Skupinové hodnocení Počítačové hodnocení Hodnocení v zaměstnání

KIP/KM Počítačové hodnocení Otázky ano-ne, vícenásobné volby (výběr jedné nebo více možností) Možnost využití různých médií, vhodných pro různé styly učení Snadnější řízení, administrativa, zpětná vazba, statistické zpracování Možnost okamžité odezvy, která může být přizpůsobená individuálním potřebám studentů, může obsahovat návody nebo doporučení k dalšímu studiu.

KIP/KM Formativní hodnocení Podpora procesu výuky poskytnutím zpětné vazby studentovi. Může obsahovat návody, doporučení k opakování látky, k dalšímu nebo rozšiřujícímu studiu. Může být přizpůsobeno stylu učení.

KIP/KM Cíle formativního hodnocení Poradit studentům, jak dosáhnout lepších výsledků, diagnostikovat silné a slabé stránky studenta, Předpovědět úspěch v zaměstnání, Předpovědět úspěch v dalších kursech, Poskytnout zpětnou vazbu studentům, Poskytnout zpětnou vazbu učitelům, Poskytnout profil znalostí, které student získal.

KIP/KM Známkování Pro externí účely: Student postupuje nebo nepostupuje Oznámkování studenta, Výběr pro zaměstnání, Výběr pro další kursy, Říká studentům, čeho dosáhli Pomáhá studentům rozvíjet schopnost sebehodnocení.

KIP/KM Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů Znalost Pochopení, porozumění Použití Analýza Syntéza Řešení problémů

KIP/KM Znalost Vybavení si informací Znalost faktů, dat, událostí, míst, … Typy otázek: napiš seznam, definuj, označ, popiš, vyjmenuj.

KIP/KM Pochopení, porozumění Interpretace informace vlastními slovy Pochopení významu Typy otázek: interpretuj, diskutuj, předpověz, shrň, klasifikuj

KIP/KM Použití Použití metod, teorií, konceptů v nových situacích Typy otázek: použij, dokaž, ukaž, najdi souvislosti

KIP/KM Analýza Identifikace vzorů a modelů, rozpoznání komponent a jejich vztahů Typy otázek: analyzuj, uspořádej, vysvětli, najdi souvislosti, odvoď důsledky, porovnej, zařaď (kategorizuj)

KIP/KM Syntéza Zobecnění daných znalostí Využití starých myšlenek k vytvoření nových Organizování znalostí z různých oblastí a nalézání vztahů mezi nimi Vyvozování závěrů, předpovědi Typy otázek: integruj, modifikuj, vymysli, navrhni, slož, naplánuj, formuluj, uspořádej

KIP/KM Řešení problémů Posuzování, hodnocení idejí, teorií Porovnání idejí, rozlišován mezi nimi Vyhodnocování dat Typy otázek: oceň, posuď, vyhodnoť, seřaď, rozliš, doporuč

Příklady LMS UNIFOR EDEN

KIP/KM UNIFOR Systém používaný na FEK ZČU Studijní materiály i testy se vytvářejí ve speciální šabloně Wordu Podpůrný program transformuje takto vytvořené podklady do: –webových stránek –klasických skript, vhodných k tisku –CD-ROM

KIP/KM UNIFOR Vlastní databázový systém Generátor testů – zatím pouze jednoduché základní typy testů (ano-ne, volba z více možností), připravováno rozšíření Grafické symboly Vytvoření jednotného prostředí pro všechny kursy (včetně učebních textů)

KIP/KM Možnosti rozvoje Vazba na jiné systémy (studijní agenda) Sdílení kursů mezi školami Využití pro komerční aktivity Vícejazyčné prostředí

KIP/KM EDEN ZČU – Ing. Hán, ÚCV DBMS: Lotus Notes Př.: Projekt BATCOS – KPV FST (doc. Votava)BATCOS