TĚLESA 3D autor: RNDr. Jiří Kocourek Přeskočit úvod a nastavení
Úvod Jak zobrazit trojrozměrné geometrické objekty, máme-li k dispozici pouze dvojrozměrnou obrazovku monitoru? Prezentace, kterou právě otvíráte, vám nabídne jednu z možných cest. Představí vám metodu zvanou "anaglyf", která spočívá v tom, že pozorujeme dva rovinné obrazy různých barev přes speciální 3D brýle. Filtry v brýlích způsobí, že se do každého oka dostane pouze jeden obraz. Náš mozek potom složení obou rovinných obrazů interpretuje jako iluzi skutečného prostorového obrazu. Ošálit lidský mozek je však velice náročné. Každá odchylka či nepřesnost okamžitě vyvolá rušivý dojem zkreslení. Chcete-li proto dosáhnout skutečně co nejlepšího dojmu, věnujte prosím pozornost všem pokynům uvedeným v této prezentaci dříve, než se pustíte do samotného prohlížení anaglyfů. Pokud přes veškerou snahu nedosáhnete požadovaného dojmu, nezoufejte. Tato prezentace je pouze první v řadě a má jistě i některé nedostatky, které v budoucnu odstraním. Berte ji jako ukázku, že v zásadě vím, jak na to, a zároveň jako "upoutávku" na mnohem ambicióznější projekt, který chystám v příštím roce. Vytvářím univerzální interaktivní prostředí pro zobrazování geometrických útvarů jak v rovině, tak v prostoru. Zde se pak anaglyf stane pouze jedním z mnoha výstupů při řešení konkrétních geometrických situací. 17. 12. 2007 autor
LEVÉ OKO PRAVÉ OKO NASTAVENÍ BAREV Pro prohlížení obrázků v této prezentaci potřebujete červeno-modré (red-blue) 3D brýle. Pokud je nemáte, nemá smysl pokračovat dál. Více informací na www.eucitel.cz. Pokud již máte brýle, nasaďte si je a podívejte se na dva barevné nápisy ve střední části obrazovky. Střídavě si zakryjte pravé a levé oko. V ideálním případě byste měli levým okem vidět pouze nápis "levé oko" a pravým pouze nápis "pravé oko". Čím více se přiblížíte tomuto ideálnímu stavu, tím lepší budete mít prostorový dojem při prohlížení anaglyfů. LEVÉ OKO PRAVÉ OKO Pokud vidíte pravým nebo levým okem kromě "správného" nápisu i ten "špatný" může být příčina buď v použití špatného typu brýlí nebo v nesprávném barevném podání vašeho monitoru (nejlepší podání mají ploché LCD monitory, klasické obrazovky často přesvětlují – zkuste stáhnout jas či kontrast, největší problémy s barevným podáním mívají dataprojektory). Problém brýlí je řešitelný – pravděpodobně máte jiný typ (red-green, red-cyan) a je třeba si sehnat brýle red-blue. Nevíte-li o žádném prodejci těchto brýlí, je možno je objednat přímo přes www.eucitel.cz. Pokud máte problém s monitorem (projektorem), většinou je možno barevné podání poněkud pozměnit. Je-li "špatný" nápis výrazně slabší než "správný", bude prostorový obraz přijatelný, pouze bude mít "duchy". Jsou-li však "falešné" obrazy příliš rušivé a tento problém nelze odstranit, doporučuji použít jiný monitor (projektor).
POLOHA OČÍ Posaďte s před monitor tak, abyste hleděli kolmo k rovině obrazovky a aby vaše oči byly mírně vpravo nahoře od středu monitoru (šedá elipsa). Tělesa jsou zobrazována v mírném pravém nadhledu, a tak tato poloha nejlépe odpovídá realitě. Vzdálenost očí od monitoru standardní velikosti (17'') by měla být 50 – 70 cm. Při použití většího monitoru nebo plátna je třeba vzdálenost v příslušném poměru zvětšit. Pokud budete mít při sledování konkrétního obrázku dojem rušivého zkreslení, pohněte mírně hlavou doleva-doprava, nahoru-dolů, či dopředu-dozadu. Zjistíte, jak překvapivě malý pohyb změní celkový prostorový dojem (mozek se opravdu dá těžko ošálit). Výpočet tvaru anaglyfů byl prováděn za předpokladu rovinného monitoru. Proto u klasických vypuklých obrazovek nebude dojem nikdy úplně stoprocentní. Plochý LCD monitor je tedy nejlepší (i z hlediska barevného podání – viz předchozí snímek). U dataprojektoru je kromě barev problém i v tom, že plátno většinou visí nad hlavami diváků a nelze tak dodržet pravý nadhled. Obrázky pak vypadají silně zkreslené. Nyní, pokud jste dodrželi všechny pokyny, si můžete nasadit své 3D brýle a vychutnat si pohled na "skutečná" tělesa vznášející se před vaším monitorem.
Srovnání některých metod zobrazování ve stereometrii rovnoběžné promítání perspektivní promítání
Srovnání některých metod zobrazování ve stereometrii anaglyf
Hranol (pravidelný trojboký)
Hranol (pravidelný čtyřboký)
Hranol (pravidelný šestiboký)
Rovnoběžnostěn Kvádr
Jehlan (pravidelný čtyřboký)
Jehlan (pravidelný šestiboký)
Komolý jehlan (pravidelný čtyřboký)
Komolý jehlan (pravidelný šestiboký)
Šikmý hranol a jehlan
Válec (rotační)
Kužel (rotační)
Komolý kužel
Šikmý kužel a válec
Koule
Pravidelný čtyřstěn
Pravidelný šestistěn (krychle)
Pravidelný osmistěn
Pravidelný dvanáctistěn
Pravidelný dvacetistěn