TĚLESA 3D autor: RNDr. Jiří Kocourek Přeskočit úvod a nastavení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Volné rovnoběžné promítání
Advertisements

Lineární perspektiva Ivana Kuntová.
Průsečík přímky a roviny
2.9.1 Rozšíření euklidovského prostoru o nevlastní prvky
Základy informatiky část 13
VÝPOČTY POVRCHŮ A OBJEMŮ TĚLES. UŽITÍ GON. FUNKCÍ
Základy informatiky část 13
GRAVITACE Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 1. Lupa Podmínky používání prezentace
MONITOR.
Volné rovnoběžné promítání
Optické klamy profesora Lahvičky.
PTICKÉ KLAMY   Jan Benkovič.
Modelování v AUTOCADU Křivky v prostoru, modelování z těles a povrchů,
Osově souměrné útvary Narýsuj čtverec A'B'C'D' osově souměrný se čtvercem ABCD podle osy o, která prochází body A, C. Osa souměrnosti o prochází body A,
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
Digitální učební materiál
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy Podmínky používání prezentace
Lekce č. 5 Kosoúhlé promítání Axonometrie Průsečík přímky s rovinou.
Objemy a povrchy těles základní přehled vlastností a vztahů
TĚLESA 3D © RNDr. Jiří Kocourek 2013 Podmínky používání prezentace Stažení, instalace na jednom počítači a použití pro soukromou potřebu jednoho uživatele.
Digitální projektory. LCD (Liquid Crystal Display) DLP (Digital Light Processing)
(pravidelné mnohostěny)
Digitální učební materiál
Volné rovnoběžné promítání
Volné rovnoběžné promítání - úvod
Vkládání kreslených útvarů
Základy informatiky část 13
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Monitory.
Toto těleso se nazývá… kužel trojúhelník jehlan
Vytvoříte si nějakou nádhernou tabulku. (lepší než mojí nebudete mít, tak se nikdy moc nesnažte) Celou si ji označíte... Next A kliknete na obrázek grafu.
Digitální učební materiál
Středové promítání dané průmětnou r a bodem S (Sr) je zobrazení prostoru (bez S) na r takové, že obrazem bodu A je bod A‘=SAr. R – stopník přímky.
Úvod do histologie a jejích metod 3. Lékařská fakulta 2014/2015
Světelné podmínky a možnosti zobrazovačů.  Jakou „nejsvětlejší“ bílou může monitor zobrazit? Bílá Nejsvětlejší plocha, jakou tady můžete vidět:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální učební materiál
Zdroj obrazového materiálu
Zdroj obrazového materiálu
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
BOZP – Práce s počítačem
Oko.
Přednáška č. 4 Kosoúhlé promítání Opakování Mongeova promítání.
Konstruktivní geometrie
PERSPEKTIVNÍ ZOBRAZOVÁNÍ OBLÝCH PŘEDMĚTŮ
PRAVOÚHLÉ PROMÍTÁNÍ – ÚVOD[1]
PERSPEKTIVA.
Objem a povrch těles.
Tělesa –testy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Název:VY_32_INOVACE_ICT_5B_01 Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:5. Tematický okruh,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
HRANOL, JEHLAN v kótovaném promítání Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
Prostorové útvary Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
První celovečerní 3-D film, "The Power of Love", byl dělán v roce Od té dob se brýle používaly v divadlech, televizích a postupně se stávaly populárnější…
3D TECHNOLOGIE Všichni jste určitě byli v kině
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Technické zobrazování
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Výpočty povrchu a objemu složitějších typů složených těles
Výpočty povrchu a objemu složených těles
LCD monitor Nikola Kodetová\1.L.
Polarizace Proseminář z optiky
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Matematika pro automobilní obory 15. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_20 Síly.
Transkript prezentace:

TĚLESA 3D autor: RNDr. Jiří Kocourek Přeskočit úvod a nastavení

Úvod Jak zobrazit trojrozměrné geometrické objekty, máme-li k dispozici pouze dvojrozměrnou obrazovku monitoru? Prezentace, kterou právě otvíráte, vám nabídne jednu z možných cest. Představí vám metodu zvanou "anaglyf", která spočívá v tom, že pozorujeme dva rovinné obrazy různých barev přes speciální 3D brýle. Filtry v brýlích způsobí, že se do každého oka dostane pouze jeden obraz. Náš mozek potom složení obou rovinných obrazů interpretuje jako iluzi skutečného prostorového obrazu. Ošálit lidský mozek je však velice náročné. Každá odchylka či nepřesnost okamžitě vyvolá rušivý dojem zkreslení. Chcete-li proto dosáhnout skutečně co nejlepšího dojmu, věnujte prosím pozornost všem pokynům uvedeným v této prezentaci dříve, než se pustíte do samotného prohlížení anaglyfů. Pokud přes veškerou snahu nedosáhnete požadovaného dojmu, nezoufejte. Tato prezentace je pouze první v řadě a má jistě i některé nedostatky, které v budoucnu odstraním. Berte ji jako ukázku, že v zásadě vím, jak na to, a zároveň jako "upoutávku" na mnohem ambicióznější projekt, který chystám v příštím roce. Vytvářím univerzální interaktivní prostředí pro zobrazování geometrických útvarů jak v rovině, tak v prostoru. Zde se pak anaglyf stane pouze jedním z mnoha výstupů při řešení konkrétních geometrických situací. 17. 12. 2007 autor

LEVÉ OKO PRAVÉ OKO NASTAVENÍ BAREV Pro prohlížení obrázků v této prezentaci potřebujete červeno-modré (red-blue) 3D brýle. Pokud je nemáte, nemá smysl pokračovat dál. Více informací na www.eucitel.cz. Pokud již máte brýle, nasaďte si je a podívejte se na dva barevné nápisy ve střední části obrazovky. Střídavě si zakryjte pravé a levé oko. V ideálním případě byste měli levým okem vidět pouze nápis "levé oko" a pravým pouze nápis "pravé oko". Čím více se přiblížíte tomuto ideálnímu stavu, tím lepší budete mít prostorový dojem při prohlížení anaglyfů. LEVÉ OKO PRAVÉ OKO Pokud vidíte pravým nebo levým okem kromě "správného" nápisu i ten "špatný" může být příčina buď v použití špatného typu brýlí nebo v nesprávném barevném podání vašeho monitoru (nejlepší podání mají ploché LCD monitory, klasické obrazovky často přesvětlují – zkuste stáhnout jas či kontrast, největší problémy s barevným podáním mívají dataprojektory). Problém brýlí je řešitelný – pravděpodobně máte jiný typ (red-green, red-cyan) a je třeba si sehnat brýle red-blue. Nevíte-li o žádném prodejci těchto brýlí, je možno je objednat přímo přes www.eucitel.cz. Pokud máte problém s monitorem (projektorem), většinou je možno barevné podání poněkud pozměnit. Je-li "špatný" nápis výrazně slabší než "správný", bude prostorový obraz přijatelný, pouze bude mít "duchy". Jsou-li však "falešné" obrazy příliš rušivé a tento problém nelze odstranit, doporučuji použít jiný monitor (projektor).

POLOHA OČÍ Posaďte s před monitor tak, abyste hleděli kolmo k rovině obrazovky a aby vaše oči byly mírně vpravo nahoře od středu monitoru (šedá elipsa). Tělesa jsou zobrazována v mírném pravém nadhledu, a tak tato poloha nejlépe odpovídá realitě. Vzdálenost očí od monitoru standardní velikosti (17'') by měla být 50 – 70 cm. Při použití většího monitoru nebo plátna je třeba vzdálenost v příslušném poměru zvětšit. Pokud budete mít při sledování konkrétního obrázku dojem rušivého zkreslení, pohněte mírně hlavou doleva-doprava, nahoru-dolů, či dopředu-dozadu. Zjistíte, jak překvapivě malý pohyb změní celkový prostorový dojem (mozek se opravdu dá těžko ošálit). Výpočet tvaru anaglyfů byl prováděn za předpokladu rovinného monitoru. Proto u klasických vypuklých obrazovek nebude dojem nikdy úplně stoprocentní. Plochý LCD monitor je tedy nejlepší (i z hlediska barevného podání – viz předchozí snímek). U dataprojektoru je kromě barev problém i v tom, že plátno většinou visí nad hlavami diváků a nelze tak dodržet pravý nadhled. Obrázky pak vypadají silně zkreslené. Nyní, pokud jste dodrželi všechny pokyny, si můžete nasadit své 3D brýle a vychutnat si pohled na "skutečná" tělesa vznášející se před vaším monitorem.

Srovnání některých metod zobrazování ve stereometrii rovnoběžné promítání perspektivní promítání

Srovnání některých metod zobrazování ve stereometrii anaglyf

Hranol (pravidelný trojboký)

Hranol (pravidelný čtyřboký)

Hranol (pravidelný šestiboký)

Rovnoběžnostěn Kvádr

Jehlan (pravidelný čtyřboký)

Jehlan (pravidelný šestiboký)

Komolý jehlan (pravidelný čtyřboký)

Komolý jehlan (pravidelný šestiboký)

Šikmý hranol a jehlan

Válec (rotační)

Kužel (rotační)

Komolý kužel

Šikmý kužel a válec

Koule

Pravidelný čtyřstěn

Pravidelný šestistěn (krychle)

Pravidelný osmistěn

Pravidelný dvanáctistěn

Pravidelný dvacetistěn