Látky, jejich třídění a vlastnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Bezpečnost práce.
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
SKLADOVÁNÍ A POUŽÍVÁNÍ CHEMIKÁLIÍ Chemie 8. ročník
Tvorba vzorců a názvů oxidů- procvičování
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nebezpečné chemické látky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Oddělování složek směsí 1
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Hmota a její části Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
PaedDr. Ivana Töpferová
Chemie technické lyceum 1. ročník
Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
Periodický zákon a periodická soustava prvků
Typy vzorců, stavba molekul a izomerie v organické chemii
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické látky a jejích vlastnosti.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
Rozdělení chemických prvků Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Změny při chemických reakcích
VLASTNOSTI LÁTEK A JEJICH PŘEMĚNY
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Chemie a její obory.
PaedDr. Ivana Töpferová
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE.
zpracovaný v rámci projektu
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Základy pozorování a pokusů v biologii
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PaedDr. Ivana Töpferová
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Oddělování složek směsí 2
Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
PaedDr. Ivana Töpferová
PaedDr. Ivana Töpferová
Bezpečnost práce v chemii
Způsoby vyjadřování složení směsí
ROZTOKY Obr Obr. 2.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Rozdělení organických sloučenin a reakce v organické chemii
Chemie jako věda, bezpečnost práce v laboratoři,
Klasifikace látek Vladislava Zubrová.
Ch_005_Hydroxid vápenatý
PRAVIDLA O BEZPEČNOSTI, OCHRANĚ ZDRAVÍ A OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ PŘI PRÁCI S VYBRANÝMI NEBEZPEČNÝMI CHEMICKÝMI LÁTKAMI A PŘÍPRAVKY § 44 a) odst. 10.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
PaedDr. Ivana Töpferová
Roztoky a jejich složení
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Návrh nařízení EP a Rady (ES) o klasifikaci, označování a balení látek a směsí a o změně směrnice č. 67/548/EHS a nařízení ES č. 1907/2006 Návrh nařízení.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 REACH.
Atomy a molekuly.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 TEMA: Chemie 8-Jak zkoumáme.
Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět: Chemie 8 Tématická oblast: Chemické látky a jejich změny Obsah zaměření:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_07_Molekuly
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
Transkript prezentace:

Látky, jejich třídění a vlastnosti PaedDr. Ivana Töpferová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace:  výuková prezentace v prvním ročníku studia Předmět: chemie Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: obecná chemie Klíčová slova: látka, vlastnosti látek, GHS, prvek, sloučenina, chemicky čistá látka, směs Forma: výklad, pozorování Datum vytvoření: 29. 10. 2012

Formy hmoty látka = skládá se z částic (atomů, molekul, iontů), které mají určité charakteristické vlastnosti: skupenství, rozpustnost, hustota, schopnost vést elektrický proud, schopnost přeměňovat se v látky jiné, barva ... pole = uveďte druhy: gravitační, magnetické, elektrické, ...

Tělesa Tělesa (předměty kolem nás) jsou složena nebo vyrobena z látek. Uveďte příklady těles a látek, ze kterých se skládají: těleso: talíř židle látka: voda ocel sklo

Vlastnosti látek kvalitativní - uveďte příklady kvantitativní - uveďte příklady kvalitativní skupenství barva lesk zrnitost vůně zápach rozpustnost vedení el. proudu ... kvantitativní teplota tání teplota varu hustota tvrdost tepelná vodivost ... Vyhledejte v matematických, fyzikálních a chemických tabulkách některé kvantitativní vlastnosti HNO3 a Fe.

Zjišťování vlastností látek pozorováním = pomocí smyslů měřením = pomocí měřících přístrojů a měřidel pokusy = pomocí opakovatelného cílevědomého zjišťování vlastností látek a jejich chování Obr. 1, 2, 3 Ilustrační foto

Rozdělení látek podle původu: přírodní vyrobené odpady podle skupenství: pevné kapalné plynné Obr. 4 Přírodní látky Obr. 5 Vyrobené látky Obr. 6 Odpady

Třídění látek chemicky čisté látky (chemická individua) = stálé přesně definované složení a charakteristické vlastnosti chemické prvky chemické sloučeniny směsi = tvoří je dvě nebo více chemicky čistých látek, které mají různé složení a vlastnosti = výsledek mechanického smíchání, mezi jednotlivými látkami (složkami) nedochází k chemickým reakcím

Prvky a sloučeniny prvek = chemicky čistá látka složená z atomů se stejným protonovým číslem (např. Fe, H2, S8 ...) - každý prvek je popsán českým a mezinárodním názvem, značkou, protonovým číslem sloučenina = chemicky čistá látka tvořená molekulami sloučenými ze dvou a více atomů různých prvků (např.CO2, NaCl, H2SO4 ...) - každá sloučenina je popsána českým názvem, chemickým vzorcem Obr. 7 Křemík Obr. 8 CuSO4.5H2O

Chemické látky v EU Evropská unie zavedla systém pro registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (REACH = registrace, evaluace, autorizace chemických látek) zřídila Evropskou agenturu pro chemické látky (ECHA) zavedla nařízení CLP (classification, labelling and packaging) o klasifikaci, označování a balení chemických látek a směsí

GHS Nařízení CLP zavádí nový systém pro klasifikaci a označování chemických látek na území EU, které se zakládá na všeobecném harmonizovaném systému = Globálně harmonizovaný systém klasifikace a označování chemikálií (GHS - Globally Harmonized System of Classification, Labelling and Packaging of Chemicals). GHS je systém OSN pro identifikaci nebezpečných chemikálií a pro informování uživatelů o nebezpečích prostřednictvím symbolů, vět na štítcích obalů a prostřednictvím bezpečnostních listů.

GHS H-věty = Hazard Statements = standardní věty o nebezpečnosti dané chemické látky nebo směsi P-věty = Precautionary Statements = standardizované pokyny pro bezpečné zacházení s chemickými látkami a jejich směsmi GHS platí od 1.12.2010 pro látky a od 1.6.2015 pro směsi.

Obr. 9, 10, 11 Ilustrační foto

První pomoc 1/ Poleptání pokožky kyselinami nebo roztoky hydroxidů Postižená místa omývejte co nejrychleji proudem čisté vody. Potom proveďte neutralizaci. Poleptání kyselinou neutralizujte 3% roztokem hydrogenuhličitanu sodného nebo mýdlovou vodou. Poleptání roztokem hydroxidu (nebo amoniaku) neutralizujte 3% roztokem kyseliny octové nebo citronové.  

První pomoc 2/ Poleptání očí Postižené oko co nejrychleji vypláchněte proudem čisté vody a potom neutralizujte. Poleptání kyselinou neutralizujte 1% roztokem boraxu (tetraboritanu sodného). Poleptání roztokem hydroxidu neutralizujte 1% roztokem kyseliny borité. Zvláště nebezpečné je zasažení oka roztokem amoniaku. Při jakémkoli poranění oka vyhledejte ošetření u odborného lékaře.

První pomoc 3/ Polknutí žíravin Nikdy nevyvolávejte zvracení. V případě, že dojde k polknutí roztoku hydroxidu, pijte pozvolna 0,2% roztok kyseliny octové. Je-li polknut roztok kyseliny, pijte suspenzi oxidu hořečnatého (popř. oxidu hlinitého) ve vodě. Vyhledejte lékařské ošetření.

První pomoc 4/ Pořezání, mechanická poranění Větší rány nevymývejte, pouze přiložte sterilní obvaz. Snažte se zastavit krvácení a dopravit k lékaři. Menší poranění vymyjte a desinfikujte (čistým lihem, peroxidem vodíku, jodovou tinkturou). Překryjte sterilním obvazem (náplastí).

První pomoc 5/ Popáleniny I. stupně (zarudlá bolestivá pokožka) - chlaďte tekoucí vodou. II. stupně (puchýře, silně bolestivé) - chlaďte čistou tekoucí vodou, překryjte sterilním obvazem a vyhledejte lékaře. III. stupně (přiškvařená, bledá až šedivá kůže) -pouze překryjte sterilním obvazem a urychleně vyhledejte lékaře.

První pomoc 6/ Nadýchání parami jedovatých nebo zdraví škodlivých plynů (oxid siřičitý, chlor, amoniak, svítiplyn, zemní plyn, sulfan,…) Postiženého vyveďte nebo vyneste na čerstvý vzduch, ponechte ho v klidu, případně mu poskytněte umělé dýchání, přivolejte lékaře.

Seznam obrázků: Obr. 1 až 11 foto: Ivana Töpferová

Použité zdroje: MACH, J., PLUCKOVÁ, I., ŠIBOR, J. Chemie pro 8. ročník. Úvod do obecné a anorganické chemie. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-133-7. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 1.vydání, 2006. ISBN 80-7238-442-2. Katalog 2012-2013, Učební pomůcky CONATEX. Globálně harmonizovaný systém klasifikace a označování chemikálií. In: WIKIPEDIE – otevřená encyklopedie [online]. Aktualizováno 24. 9. 2012 [vid.21.10.2012]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Glob%C3%A1ln%C4%9B_harmonizovan%C3%BD_syst%C3%A9m_klasifikace_a_ozna%C4%8Dov%C3%A1n%C3%AD_chemik%C3%A1li%C3%AD

Použité zdroje: H-věty. In: WIKIPEDIE – otevřená encyklopedie [online]. Aktualizováno 14. 6. 2012 [vid.21.10.2012]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/H-v%C4%9Bty P-věty. In: WIKIPEDIE – otevřená encyklopedie [online]. Aktualizováno 27. 5. 2012 [vid.21.10.2012]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/P-v%C4%9Bty CLP. In: Státní zdravotní ústav. 2. září 2010 | MUDr. Zdeňka Trávníčková, CSc. [online]. [vid.21.10.2012]. Dostupné z: http://www.szu.cz/tema/pracovni-prostredi/navrh-narizeni-ghs-o-klasifikaci-a-oznacovani-latek-a-smesi-1 REACH. [online]. [vid.21.10.2012]. Dostupné z:http://www.reach.cz Laboratorní řád a zásady bezpečnosti práce a první pomoci, SPŠ Mladá Boleslav, 3.9.2007