Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/
Dopravní psychologie a výzkum jak lze s pomocí dopravní psychologie pracovat s řidiči, kteří vykazují dlouhodobě rizikové chování pracovat s profesionálními řidiči analyzovat dopravní nehody analyzovat chování řidičů přímo v provozu
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Dlouhodobé rizikové chování u řidičů řidiči s problematickým průběhem praxe (závažné dopravní nehody, jízda pod vlivem alkoholu, jízda bez řidičského oprávnění) jedním z efektivních a ověřených nástrojů snižování recidivy jsou rehabilitační programy pro řidiče
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Dlouhodobé rizikové chování u řidičů Cíle: zvýšení informovanosti řidičů, změna postojů k dodržování předpisů, odbourávání nebezpečných návyků ČR zatím nemá rehabilitační programy ve svém legislativním systému zařazeny cíl: vytvořit metodiku rehabilitačních programů, které by dobře fungovaly v kontextu České republiky vytvořit podklady pro implementaci programů do legislativního systému
Práce s řidiči MHD Povolání řidiče MHD je považováno za jedno z nejvíce stresujících dopady na fyzické i psychické zdraví řidiče zvýšené riziko dopravních nehod zvýšená fluktuace řidičů na pracovních místech Výstupy: vytvoření komplexního návrhu protistresových opatření, použitelných v dopravních podnicích seznam doporučení manažerům, jak s řidiči zacházet Popularizace výsledků dopravního výzkumu
Analýza nehod Cíl: zjišťování dostatečně průkazných podnětů k návrhům na zlepšení dopravní infrastruktury, automobilové techniky a ke kvalitnější přípravě řidičů sběr dat a tvorba rozsáhlé databáze z hlediska lidského faktoru na místě nehody, s časovým odstupem v nemocničním zařízení polostrukturovaný rozhovor, pozorování (často předchází krizová intervence) Popularizace výsledků dopravního výzkumu
Analýza chování řidičů v provozu projekt využívající naturalistické jízdy po standardizované experimentální trase pozorování chování řidiče v terénu, v přirozených podmínkách – vyškolení pozorovatelé (tzv. „volný“ a „standardizovaný“ pozorovatel) + informace ze záznamového zařízení ve vozidle (senzory a kamery) a od řidiče (rozhovor po absolvování jízdy)
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, Brno telefon: Děkuji vám za pozornost! Kontaktní informace: Mgr. Katarína Poláčková