Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Téma: Spisovnost a nespisovnost v komunikaci - prezentace Anotace: Prezentace slouží k zopakování probraného učiva: Spisovnost a nespisovnost v komunikaci. Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují učivo, pracují analyticky s vlastními čtenářskými dovednostmi a znalostmi.
Verbální a neverbální komunikace v praxi Spisovnost a nespisovnost v komunikaci - prezentace Autor: Mgr. Dana Vicherková
Výběr z normy – grafická úprava znaků 1.Členící (interpunkční znaménka) Všechna interpunkční znaménka (kromě pomlčky a výpustky) se píšou těsně za předcházející slovo. 2.Tři tečky (žádný jiný počet) Zámlka = píší se bez mezery význam vynechaného slova – s mezerou
Tři tečky A Je možné si vybrat předkrm, polévku, hlavní chod, … (místo … dezert) = vynechané slovo B To už nikdo neví… = zámlka
Časové údaje? Hodiny, minuty, sekundy se oddělují dvojtečkou. Př. 10:04 Hodina = h,hod., h. Minuta = min, min. Sekunda = s
Cvičení – Jak psát kalendářní data? (s.5-6) Úkol: Napsat příklady správného psaní kalendářních dat s komentářem.
Akademické tituly – kdo je to? (s.6) MgA. MUDr. Dr. Ing. RNDr. kpt.
Cvičení – Psaní zkratek (s.6) p. sl. br. s. r. roč. zák. zvl. event. ev. ml. pozn. fa ks a.s. s.r.o. t.r. tj. tzn. čj., č.j. čp.,č.p.
Zvýraznění textu 1.V jedné písemnosti maximálně tři druhy písma 2.Zvýraznění tučným tiskem 3.Kurzíva vhodná k psaní adres a čísel Proč není vhodné psát kurzívou celý text? 4.Podtržení začíná pod prvním znakem podtrženého výrazu a končí pod posledním znakem (zvýrazňují se hypertextové odkazy)
Norma pro grafickou úpravu textů = ČSN Úprava písemností zpracovaných textovými editory
Konec prezentace Název: Spisovnost a nespisovnost v komunikaci – prezentace Autor: Mgr. Dana Vicherková Zdroje: Čechová, M. a kol.: Český jazyk pro 1. ročník SOŠ, SPN, Praha: 2000 Adámková, Petra a kol.: Český jazyk a komunikace pro střední školy – 1. díl – Učebnice, Brno: Didaktis 2010