Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace Ročník : 7. Téma : Středová souměrnost - úvod Autor : Mgr. David Suchánek
STŘEDOVÁ SOUMĚRNOST
Nejdříve si zopakujeme souměrnost osovou. Co jsou shodné útvary? Jsou to útvary, které se po přemístění kryjí. Někdy se musí nejříve překlopit. Osová souměrnost je shodné zobrazení. - obrazem úsečky je úsečka s ní shodná - obrazem úhlu je úhel s ním shodný - obrazem trojúhelníku je trojúhelník s ním shodný
Jsou to shodné útvary?
Jak zapíšeme? úsečka MN je s hodná s úsečkou M´N´ |MN| |M´N´| Jak se sestrojí obraz bodu A v osové souměrnosti?. A A´A0A0 o Body A a A´ jsou osově souměrné podle osy o.
U středové souměrnosti se stejně jako u osové naučíme sestrojovat obrazy bodů, úseček, trojúhelníků, obdélníků i jiných útvarů. Sestroj obraz bodu A ve středové souměrnosti se středem S. + + A S A´ Vzor bodu A´ Střed souměrnosti (samodružný bod) S = S´ Obraz bodu A Bod S je středem úsečky AA´ Body A a A´ jsou středově souměrné podle středu S.
+ S K L K´ L´ KL K´L´ a KL || K´L´ Sestroj obraz úsečky KL ve středové souměrnosti se středem S.
M N O P O´ P´ M´ N´ MNOP M´N´O´P´ S Sestroj obraz čtverce MNOP ve s. souměrnosti se středem S.
Zdroje: Odvárko – Kadleček, 2000, Matematika pro 7. ročník základní školy 3 – Shodnost, Střredová souměrnost, Čtyřúhelníky, hranoly Obrázky: ( )