Světová próza v 1. polovině 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Josef Čapek.
Advertisements

2. březen Mezinárodní den boje spisovatelů za mír.
Historická událost přeci nejsou jen fakta a čísla…
Historie – dnešní Skaut
Světová literatura po 1. svět. válce
Téma: Ztracená generace
USA.  mluvčí americké „zlaté mládeže“  generace „jazzového věku“  v USA stoupá životní úroveň, lidé se stěhují do měst, jsou bohatší Povídky jazzového.
Digitalizace výuky Příjemce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Trochu historického kontextu  Role USA ve válečných konfliktech  Vize „nového světa“→ rozčarování  Aspekty soudobé literatury - průmyslová.
Uměleckořemeslné zpracování kovů
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Erich Maria Remarque
Světová literatura po 1. světové válce
Světová literatura po 1. světové válce
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
ZTRACENÁ GENERACE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _15_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Erich Maria Remarque Na západní frontě klid
Ernest Hemingway, Romain Rolland PaedDr. Hana Vítová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_724_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
USA a studená válka Mccartismus Rasová diskriminace
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Literatura na počátku 20.století
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
ERICH MARIA REMARQUE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
Světová próza 1. poloviny 20. století
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM Světová meziválečná próza
Jak se dělá reportáž….
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
FRANCIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Německo.  stal se nepohodlným z politických důvodů  emigroval spolu se svým bratrem do USA  obdržel Nobelovu cenu za literaturu Buddenbrookovi – rozpad.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Světová literatra mezi světovými válkami
Meziválečná literatura
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Odraz 1. světové války v literatuře Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Próza a drama ve světové tvorbě
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
ERICH MARIA REMARQUE NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
SVETOVÁ LITERATÚRA MEDZI DVOMA SVETOVÝMI VOJNAMI (1918 – 1945)
Německá próza mezi válkami
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
Americká próza mezi válkami
Transkript prezentace:

Světová próza v 1. polovině 20. století nositelé Nobelovy ceny - H. Sienkiewicz (1901) - R. Kipling (1907) - R. Rolland (1915) - G. B. Shaw (1924) - J. Galsworthy (1932) - A. Gide (1947) - E. Hemingway (1954) - J. Steinbeck (1962)

národní literatury Francie: R. Rolland, Saint – Exupery USA: J. London, E. Hemingway, W. Steinbeck Německo: E.M. Remarque, T. Mann, H. Mann, L. Feuchtwanger VB: V. Wolfová, G. Orwell, J. Joyce ČR:

obraz 1. světové války ztracená generace – lost generation (G. Steinová, zpopularizoval E. Hemingway) - pocity vojáků po návratu z války (duševně zmrzačeni, problémy se zařazením se do společnosti) - nesouhlas a nedůvěra ke společnosti, jejich psaní je často blízké ke stylu novin, často staví své hrdiny do velmi nebezpečných situací, kde musí prokazovat svůj charakter W. Faulkner, F. S. Fitzerald, E. Pound, T. S. Eliot

obraz 1. světové války Erich Maria REMARQUE (1898 – 1970) Romain ROLLAND (1866 – 1944) Henri BARBUSSE (1873 – 1935) Ernest HEMINGWAY (1899 – 1961)

Erich Maria REMARQUE (1898 – 1970) sentimentalismus, obdobná struktura (milostný příběh, naturalistické válečné scény) Na západní frontě klid  Cesta zpátky Tři kamarádi Jiskra života, Čas žít, čas umírat – nástup fašismu

E. M. Remarque v 18 narukoval na frontu, raněn hudebník, malíř, učitel, automobilový závodník, novinář cestoval ve 30. letech na indexu zakázaných autorů (Paul Kramer) emigrace do USA

Tři kamarádi Německo, přelom 20. a 30. let Robert, Otto a Gottfried, vlastníci autodílny. Karel - auto s ošuntělou, pobouchanou a zastaralou karoserií, ale s motorem špičkového závodního stroje. Pat, dívka z lepší rodiny, se kterou se náhodně při projížďce Karlem seznámí Robert. Líbí se jí bohémský způsob života vedený třemi kamarády a začíná ho žít s nimi. Pat je vážně nemocná. Musí se léčit v sanatoriu. Protifašisticky orientovaný Gottfried je při jednom střetu s oddílem SA zastřelen.

moderní próza svobodná tvorba, odmítání napodobenin vstřebávání různých sociálních a kulturních i filosofických systémů zdůraznění umělcovy osobnosti objektivita experimenty s jazykem i formou (prolínání rovin, subjektivní vnímání času)

Americká literatura Gertrude STEINOVÁ (1874 – 1946) Jak se utvářeli Američané Sinclair LEWIS (1885 – 1951) Babbitt – tuctový hrdina spokojený sám se sebou  typ omezeného maloměšťáctví Francis Scott FITZGERALD (1896 – 1940) Velký Gatsby

Americká literatura Theodor DREISER (1871 – 1945) Americká tragédie William FAULKNER (1897 – 1962) Absolone, Absolone! Jack LONDON (1876 – 1916) Martin Eden, Tulák po hvězdách, Volání divočiny, Bílý tesák John STEINBECK (1902 – 1968) O myších a lidech, Na východ od ráje