Řešení kubických rovnic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Advertisements

Kvadratické nerovnice
Základy infinitezimálního počtu
Úplné kvadratické rovnice
Mnohočleny a algebraické výrazy
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Exponenciální rovnice
ITERAČNÍ METODY DLOUHODOBÁ MATURITNÍ PRÁCE
Lineární rovnice Kvadratické rovnice Soustavy rovnic
VZTAHY MEZI KOŘENY A KOEFICIENTY KVADRATICKÉ ROVNICE
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Matice.
2.2.2 Úplné kvadratické rovnice
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Výrazy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vypracovala Daniela Helusová Mt – Ov pro SŠ
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice Kvadratickou rovnicí s jednou neznámou x je každá rovnice tvaru: ax2 + bx + c = 0 kvadratický člen absolutní člen lineární člen Dostupné.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Kvadratická funkce. Co je to funkce Každému prvku x z definičního oboru je přiřazeno právě jedno číslo y z oboru hodnot x je nezávisle proměnná y je závisle.
KVADRATICKÉ ROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
 y= ax 2 + bx + c  a,b,c jsou koeficienty kvadratické funkce  a  0  ax 2 kvadratický člen  bx lineární člen  c absolutní člen - číslo.
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Kvadratické rovnice Každá kvadratická rovnice se dá vyjádřit ve tvaru: a,b,c jsou číselné koeficienty, přičemž a musí být nenulové, jinak by se jednalo.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
2.2 Kvadratické rovnice.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Neúplné kvadratické rovnice
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Řešení rovnic Lineární rovnice
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Kvadratické rovnice diskriminant Autor: Mgr.
Slovní úlohy řešené pomocí lineárních a kvadratických rovnic
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
polynom proměnné x f = anxn + an-1xn-1 + ……. + a0
2.1.1 Kvadratická funkce. Kvadratická funkce se nazývá každá funkce, daná ve tvaru kde je reálné číslo různé od nuly, jsou libovolná reálná čísla. Definičním.
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
Aritmetická posloupnost (3.část)
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Ryze kvadratická rovnice
Kvadratická rovnice.
Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce
MATEMATIKA Kvadratická rovnice. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice a jejich soustavy
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
VY_32_INOVACE_VJ40.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Řešení rovnic Lineární rovnice 1
(řešení pomocí diskriminantu)
2.1.1 Kvadratická funkce.
Ryze kvadratická rovnice
2. přednáška Differenciální rovnice
Řešení lineární rovnice
KVADRATICKÁ ROVNICE Jitka Mudruňková 2012.
Soustavy lineárních rovnic
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

Řešení kubických rovnic Jakub Borovanský Řešení kubických rovnic

Co je to kubická rovnice? Kubickou rovnicí nazveme každou rovnici, která se dá ekvivalentními úpravami převést na tvar ax3 + bx2 + cx + d = 0, kde x je neznámá, koeficienty a, b, c, d jsou z reálných čísel a a ≠ 0. Obdobně jako u rovnic kvadratických pak ax3 nazveme kubický člen, bx2 nazveme kvadratický člen, cx lineární člen a d absolutní člen kubického čtyřčlenu. Číslo a pak nazveme koeficient u kubického členu, b koeficient u kvadratického členu a číslo c koeficient u lineárního členu.

Řešení pomocí vytýkání Příklady:

Viètovy vztahy Obecně z Viètových vztahů dostaneme pro rovnici n-tého stupně n rovnic, které vyjadřují závyslost kořenů rovnice, na jejích koeficientech. Jednoduše je lze odvodit ze vztahu:

Viètovy vztahy pro K.R. Vycházíme tedy ze vztahu: Pokud chceme získat vztahy, dělíme nenulovým číslem a : Nyní po roznásobení závorek a porovnání koeficientů u jednotlivích mocnin neznámé x dostáváme:

Najděte alespoň jednu kubickou rovnici, která má kořeny 1,2 a 3. Příklady na V.V. Pomocí Viètových vztahů se dá řešit spousta problémů s rovnicemi. Například: Najděte alespoň jednu kubickou rovnici, která má kořeny 1,2 a 3. Jeden kořen kubicke rovnice x3 + 4x2 +5x + 2 = 0 je -2, nejděte další kořeny. Víme, že rovnice x3 -15x2 +66x - 80 = 0 má tři přirozené kořeny, takové, že se 1. od 2. a 3. od 2. liší o 3. Najděte tyto kořeny.

Cardanovy vzorce Pro každou rovnici, jejíž stupeň je menší než 4 existují vzorce na výpočet kořenů dané rovnice. Pro kubickou rovnici jsou to Cardanovy vzorce. Cardanovy vzorce jsou však velmi složité, proto uvádím jen jejich nástin. Z první rovnice jsme se k druhé dostaly zavedením substituce x= t − a / 3, čímž jsme se zbavily kvadratického členu. Poté zavedeme další substituci, tentokrát za t. Poté dostáváme tzv. Trinomickou rovnici, jejiž řešení dostaneme dalším zavedením substituce a to za y.