Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název:2. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Advertisements

Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: VÝVOJ DIVADLA V POČÁTCÍCH NÁRODNÍ OBROZENÍ
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:VÝZNAM A PROBLEMATIKA RUKOPISŮ.
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:NÁRODNÍ DIVADLO Autor:Mgr. Lenka.
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Autor:Mgr.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Autor: Mgr. Lenka Jelínková
RKZ Babičková Markéta C2B.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Registrační číslo projektu:
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Pavel Josef Šafařík Mgr. Ludmila Růžičková
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
Etapy českého národního obrození
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Národní obrození.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Rukopisy RKZ Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Název prezentace (DUMu): Literatura národního obrození: II. fáze
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_07 RKZ
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.
2. Fáze Národního obrození
NÁRODNÍ OBROZENÍ DRUHÁ FÁZE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Národní obrození Opakování
České národní obrození
Transkript prezentace:

číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:2. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:9. ročník Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121

Metodický list - anotace: Cílem prezentace je podat souvislý přehled o 2. fázi národního obrození. Seznámení s charakteristikou doby, cíli 2. období národního obrození, úkoly obrozenců v oblasti jazykovědy, způsob zpracování historie českého národa, rozvoj literární teorie a otázka slovanské vzájemnosti. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním setkání žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test, jenž vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.

2. fáze NO

Charakteristika doby vliv napoleonských válek (1805 korunovace Napoleona – italský král, následuje řada bitev a tažení – 1815 bitva u Waterloo) J. G. Herder – filosof, vyzdvihl Slovany jako mírumilovný národ, který má právo na své jazyky a přisuzuje jim světlou budoucnost – posiluje národně osvobozeneckého hnutí v Evropě preromantické nadšení českých buditelů, víra v budoucnost národa x racionalita a skepse Dobrovského

Cíle rozvoj básnického i odborného jazyka, rozšíření slovní zásoby vzkříšení epiky podat pravdivý obraz o dobách české historie – období husitství (národní sebevědomí), doby veleslavínské (oslava češtiny) propagace slovanských myšlenek, sounáležitost s ostatními slovanskými národy – podobnost jazyků víra v budoucnost národa – tvorba soudobých hodnotných děl

Jazykověda shromáždit a rozšířit slovní zásobu vypracován 1. novodobý český národně kulturní program - propagace myšlenky slovanské vzájemnosti, snaha o nejširší rozvoj a uplatnění českého jazyka a o jeho vyrovnání s vyspělými evropskými jazyky – uveřejněn hlavním představitelem 2. období Jungmannem (obroda jazyka dovršena)

Historie, literární historie a teorie podat českou historii na základě faktů, na základě vysoké epické kvality textu František Palacký, Pavel Josef Šafařík vytvořit přehledné dějiny české literatury – důkaz vysoké kvality češtiny v dávných dobách a bohatství české literatury Josef Jungmann

Slovanská vzájemnost Panslavismus – teorie o 1 slovanském národu, členové mluví 4 nářečími (ruským, polským, československým a srbochorvatským) uvědomění si rozdílu mezi slavnou minulostí a současnou neutěšenou situací slovanských národů Jan Kolár, František Ladislav Čelakovský

Lidová slovesnost čeština přečkala období temna díky lidové slovesnosti (písně, básně, pořekadla, přísloví, pohádky,…) předávána ústně prostým lidem obrazy přírody, prostého člověka – síla, ze které mohou čerpat do budoucna poukazuje na krásu a rozmanitost jazyka (nářeční prvky) František Ladislav Čelakovský

Rukopisy Rukopis královédvorský – 1817 Dvůr Králové, 13. století Rukopis zelenohorský – 1818 Zelená Hora u Nepomuku, 10.století význam: důkaz starobylosti české kultury posílit národní sebevědomí spory o jejich pravost trvají do 80.let 19 století – dokázána nepravost pravděpodobní autoři – Václav Hanka, Josef Linda

Ověřovací test 1.Která významná osobnost ovlivňovala dějiny Evropy v tomto období? 2.Které období českých dějin buditelé nejčastěji připomínali ve svých dílech? 3.Jaké byly hlavní úkoly jazykovědy 2.období NO? 4.Co znamená PANSLAVISMUS? 5.Který autor byl sběratelem lidové slovesnosti? 6.Byly rukopisy prohlášeny za pravé či nepravé?

Odpovědi ověřovacího testu 1.Napoleon Bonaparte. 2.Období husitství a veleslavínskou dobu. 3.Sestavit a rozšířit slovní zásobu. 4.Teorie o 1 slovanském národu, členové mluví 4 nářečími (ruským, československým, polským a srbochorvatským). 5.František Ladislav Čelakovský. 6.Prohlášeny za nepravé.

Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna ISBN SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment ISBN ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II.. Praha: Paseka ISBN VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.