24.1 Žánry publicistického stylu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I
1.1 Introduction – Úvod do AJ
58.1 Přímá a nepřímá úměrnost
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Elektronická učebnice - I
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
36.1 Obsahy složitějších obrazců
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_426_Minulý čas průběhový AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
84.1 Skloňování číslovek, druhy
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Elektronická učebnice - II
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
97.1 Omluvenka Jdu k zubnímu lékaři. Zúčastním se soutěže.
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
12.1 Mimořádné události, IZS
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Elektronická učebnice - I
34.1 Souřadnice bodů, osy souřadnic x, y
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Publicistický styl Znaky a útvary.
83.1 Skloňování zájmen, druhy
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
Nezapomeň co musíš udělat don't forget what you have to do.
Elektronická učebnice - II
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. INTRODUCTION Použité obrázky a foto:
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk. ŽURNALISTIKA  popisuje novinářské povolání i produkty této činnosti, které přinášejí informace o aktuálním společenském.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
O útvarech, žánrech a textech
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
I am going to go shopping. What are you going to do tomorrow?
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
I haven´t seen your ID card.
O útvarech, žánrech a textech
WH-QUESTIONS.
1.
Transkript prezentace:

24.1 Žánry publicistického stylu Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 24.1 Žánry publicistického stylu TELEVIZNÍ ZPRAVODAJSTVÍ ČASOPISY PUBLICISTÉ NOVINY Autor: Mgr. Drahomíra Párová

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 24.2 Co již víme ? ČASOPISY tiskoviny vydávané periodicky, nejméně dvakrát do roka, které neslouží aktuálnímu dennímu zpravodajství obsahují většinou odborné informace zaměřeny na užší skupiny čtenářů vyšší cena, lepší grafická úprava NOVINY pravidelně, periodicky vycházející tiskoviny určené široké veřejnosti denně nebo týdně přinášejí nejnovější události ze všech možných oblastí …a jaké noviny a časopisy znáš ty? Uveď příklady: …………………… ………………………………………

24.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? PUBLICISTA člověk, který aktivně provádí publicistiku vyjadřuje se k různým tématům hospodářským, sociálním, politickým nebo kulturním vyjadřuje se v novinách, televizi, rozhlase nebo na internetu PUBLICISTICKÉ ŽÁNRY a) zpravodajské b) analytické c) beletristické zpráva, inzerát, leták, žádost oznámení, referát, plakát článek, komentář, rozhovor úvodník, recenze, diskuse, anketa reportáž, sloupek, kurzíva, glosa fejeton, črta, soudnička PUBLICISTIKA druh literatury zabývající se běžnými otázkami života lidské společnosti zveřejňovaná v novinách, časopisech nebo souhrnně podle žánrů v brožurách a knihách z latiny publicus = veřejný, obecní typ žurnalistické tvorby, která je zaměřena na veřejnost a určena k publikování obsahuje autorův subjektivní názor na některé aktuální téma ŽURNALISTIKA popisuje novinářské povolání i produkty této činnosti, které přinášejí informace o aktuálním společenském dění a poskytují komentáře, názory, souvislosti má dvě hlavní složky: zpravodajství publicistika

24.4 Co si řekneme nového? Oznámení Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.4 Co si řekneme nového? Oznámení Podává informaci o tom, co se stane. Může být doplněno výzvou k účasti. Interview Je rozhovor mluvčího (novináře, redaktora, reportéra) s významnou osobou s cílem zveřejnit její názory. V dialogu se střídají otázky novináře a odpovědi tázaného. Zpráva Podává informaci o tom, co se stalo. MUSÍ OBSAHOVAT POJMENOVÁNÍ AKCE MÍSTO AKCE DATUM AKCE ČASOVÝ ÚDAJ Fejeton Kratší publicistický útvar. Autor v něm vyjadřuje postoj k aktuální situaci či události. Svým postojem chce ovlivnit čtenáře

24.5 Procvičení a příklady Vytvoř interview na tato témata: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 24.5 Procvičení a příklady Vytvoř interview na tato témata: Akademie ZŠ Na Stráni Děčín VI Nezapomenutelný zážitek Hudba, kterou mám rád (a) Sport mě baví UFO Pomluvy, výmluvy a povýšené pohledy Domácí úkoly Budoucnost? Vytvoř zprávu a oznámení s těmito údaji: Akademie ZŠ Na Stráni Děčín VI Městské divadlo Děčín 29.4.201? 16h a 18h Na stránce si přečtěte fejeton Jana Nerudy Kam s ním a doplňte následující text: Tento fejeton napsal ………………………………… . Pro tento novinový útvar je typické: ……………………………. Autor se v tomto článku zamýšlí nad …………………………………………………………............................................. Co je to to „s ním“, co to vlastně představuje? …………………………………………………………………………… Co je podle fejetonu „půl zdraví“? ………………………………………………………………………………………… A jak hodně zdraví bychom tedy mohli být?……………………………………………………………………………… Popiš odysseu (putování) slámy: ……………………………………………………………………………………............ Jak byl problém vyřešen? …………………………………………………………………………………………………..

24.6 Něco navíc pro šikovné Jak napsat fejeton? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 24.6 Něco navíc pro šikovné Jak napsat fejeton? 1 Titulek fejetonu Titulek fejetonu by měl být kreativní a musí čtenáře upoutat. Autorovi fejetonu se dává volná ruka, není omezen žádným pravidlem. Titulek fejetonu může vypadat následovně: Kam s ním? (fejeton zakladatele českého fejetonu Jana Nerudy) nebo název: Kajetánka (autorem fejetonu je Ludvík Vaculík). 2 Tělo fejetonu Fejeton předkládá témata všedního dne v novém světle. Autor by měl užít ironii nebo sarkasmus, poukazovat na skutečnosti či události netradičním pohledem. Užívá se vyprávěcí postup s postupem úvahovým a popisným. Nevyhýbáme se přímé řeči a ani dialogům. Užíváme tázací i krátké věty. Fejeton často končí bez odpovědi. Nutí čtenáře k zamyšlení se nad nějakou událostí či jevem ve společnosti. Autorův subjektivní nádech je typický. Jedná se v praxi o humorný postřeh. Napsat fejeton už z těchto důvodů není jednoduché. Je nutná vysoká míra nápaditosti a originality. Často se užívá nějaký příklad z vlastního života, jehož podtextem je právě reflexe události či nějakého jevu ve společnosti, na který chceme fejetonem poukázat. Úkolem fejetonu není prioritně odlehčit téma, ale výběrem lehčího slohu poukázat na problém jinýma očima. 3 Závěr Ten může i nemusí být otevřený. Do závěru fejetonu nevkládáme shrnutí, ale můžeme fejeton ukončit nějakou humornou tečkou. Snažíme se sice o to, aby se čtenář nad problematikou zamyslel, nikoliv však tím, že bychom čtenáři problematiku vysvětlovali. Autor fejetonu přináší svým textem jiný pohled na věc – a třeba ji zprostředkovává vlastní zkušeností, je subjektivní.

24.7 CLIL Exclusive Interview With Justin Bieber Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 24.7 CLIL Exclusive Interview With Justin Bieber [Johanna] Hi, I’m Johanna and I’m here with Justin Bieber for JBSource. Ashley is doing our camera work ’cause she’s amazing. [Johanna] Um, now, his album “My Worlds” The Australian Edition, just went gold here, and we’re just getting started. And I’m talking really quick, so I’m sorry. [Justin Bieber] Nah it’s cool. [Johanna] Ohkay, uhm, so! Are you enjoying your stay in Australia? [Justin Bieber] Yes, I’m lovin’ it so far and it’s been amazing, uhm, the fans have been incredible, and uh, the weather’s been nice too. [Johanna] Oh, cool! Apart from the girls, what’s your favorite part? [Justin Bieber] My Favorite part about the, I like the beach. I love the beach. [Johanna] What about the beach? [Justin Bieber] Uhm, I like… I’m just a water kinda guy. I like to be by the water. Just, you know, just hang out…play beach football. [Johanna] Oh, cool. Okay! What’s your first impression of us Aussies? Like, when you first got off the plane and saw everyone there, what did you think? [Justin Bieber] I thought, you know, I was really excited that I had so many fans here. I wasn’t able to interact with them, you know. There was a lot of fans at the airport. I didn´t expect it [Johanna] Oh, cool! So we’re gonna try this really cool thing where we teach you Aussie slang. Ready? [Justin Bieber] Okay.

24.8 Test znalostí 1. Kdo je publicista? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.8 Test znalostí 1. Kdo je publicista? a/ člověk aktivně vykonávající politiku b/ člověk aktivní a známý c/ člověk vydávající knihy d/ člověk aktivně vykonávající publicistiku 3. Mezi významné fejetonisty patří a/ Neruda, Čapek, Křesťan, Viewegh b/ Němcová, Jirásek, Mácha, Tyl c/ Vančura, Wolker, Majerová, Olbracht d/ Řezáč, Čech, Hálek, Škvorecký 2. Ke zpravodajským žánrům patří: a/ román, povídka, novela, balada b/ zpráva, oznámení, fejeton, interview c/ komedie, tragédie, tragikomedie d/ povídka, píseň, pověst, báje 4. Nejslavnější český fejeton se nazývá a/ Kampak s ním? b/ Kam s ním? c/ Kdo s kým? d/ Kam smím? Správné odpovědi: d b a Test na známku

24.9 Použité zdroje a citace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 24.9 Použité zdroje a citace www.act-comms.com/5-tips-for-making-the-most-of-your-pr-efforts/reporters/ ( slide č.1) http://thebackissues.com/ (slide č. 1) http://modranskenoviny.cz/ (slide č.1) http://technet.idnes.cz/ ( slide č.1) www.lidovky.cz ( slide č.2) http://princessofverry.blog.cz/ (slide č.2) www.zs.tatenice.cz ( slideč.2,3) http://www.onlineomalovanky.cz/ (slide č. 3) http://www.paulmullan.ie/ ( slide č. 4) http://www.komiksarium.cz/ ( slide č. 4) Bičíková, Vladimíra - Topil, Zdeněk - Šafránek, František: Český jazyk 9 - pracovní sešit, 1.vydání, Havlíčkův Brod, TOBIÁŠ, 2003, ISBN 80-7311-018-0 (slide č. 5) http://www.jaktak.cz/ ( slide č. 6) http://www.radioservis-as.cz/ ( slide č. 6) www.wikipedia.cz ( slide č.6) http://www.cesky-jazyk.cz/zivotopisy/ ( slide č. 6) http://www.monstersandcritics.com/ ( slide č.7) http://www.lybio.net ( slide č. 7)

24.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 07– 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 24.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 07– 12/2011 Ročník 6.,7., 8., 9. ročník Klíčová slova Publicistika, publicistické žánry, publicista, žurnalistika, zpráva, oznámení, interview, fejeton. Anotace Prezentace popisující základní publicistické žánry.