© 2007 MEDIA TENOR 1 Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 - Radiožurnálu Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 – Radiožurnálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
Advertisements

Podmínky optimalizace kapitálové struktury
Omezení všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Bez obalu – mediální analýza 1 Analýza publicistického pořadu Bez obalu září – říjen 2005.
Ženy v médiích 1 Analýza přítomnosti žen v médiích leden 2002 – duben 2003.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
Průzkum reakcí publika ČRo 1 – Radiožurnál na změny ve vysílání od ledna souhrn.
Mediální produkt.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Výpočetní technika Akademický rok 2006/2007 Letní semestr Mgr. Petr Novák Katedra informatiky a geoinformatiky FŽP UJEP
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Metodologie historického výzkumu volného času
Projekt empirického výzkumu
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
BIBLIOGRAFICKÉ FORMÁTY MARC 21 – UNIMARC-úvod
jako součást maturitní zkoušky z českého jazyka ve společné části
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
 SROP 3.3 = příprava na čerpání fin.zdrojů EU v programovém období – absorpční a administrativní kapacita Budování rozvojového partnerství za.
Analýza KSČM– Prezentace KSČM ve zpravodajství a politických diskuzních pořadech rok 2004.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
D ATOVÉ MODELY Ing. Jiří Šilhán. D ATABÁZOVÉ SYSTÉMY Patří vedle textových editorů a tabulkových kalkulátorů k nejrozšířenějším představitelům programového.
MEZINÁRODNÍ SROVNÁVACÍ STUDIE Produkt RP Podpora Romů v Praze.
Šetření čtenářské gramotnosti
Datum: Zpracovali: Tomáš Hirt, Daniel Hůle, Ladislav Toušek Analýza potřebnosti služeb sociální prevence v Plzeňském kraji Zadavatel:
funkce médií ve společnosti moc médií
1 Prezentace žen v hlavním televizním zpravodajství Prezentace žen v hlavních zpravodajských relacích celoplošných televizí 1.srpen – 1. září 2006.
1 Vliv médií na veřejné mínění Politické strany a média Analýza vlivu médií na volební rozhodování leden 2005 – 15.květen 2006.
Mediální analýza zpravodajství o KSČM 1 4. červen 2006 – 1. červen 2007.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
OMC Pracovní skupina pro součinnost ve vzdělávání, zejména uměleckém.
1 Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Představení výzkumného projektu CZ / /0203 POSTAVENÍ.
© 2008 MEDIA TENOR 1 Prezentace tématu „umístění radarové základny v Brdech“ ve zpravodajství České televize.
Sociologie zpravodajství. Frekventovaná témata zkoumání produkce zpráv výběr událostí do zpráv vztah novinářů s informačními zdroji profesní normy a jejich.
Účetní reforma v druhém roce
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
0350 – Podpora nových vzdělávacích metod v systému vzdělávání ČMKOS Žadatel: ČMKOS Partner: AIVD Mgr. Dušan Martinek
Průřezová témata.
Databázové systémy Informatika pro ekonomy, př. 18.
Expertní panel pro GS JPD Propagace rovnosti šancí mužů a žen prostřednictvím médií - prezentace - Šance pro společnost, občanské sdružení.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Základní principy geografického výzkumu
Buďte v obraze Služby pro veřejnou správu oblasti monitorování médií NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o. Politických vězňů 10, Praha 1
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Monitoring médií Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Dana Mazancová Databáze Anopress a ČTK ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Personální plán pro podnikatelský plán
CZ.1.07/1.2.00/ Příjemce dotace: Organizace pro pomoc uprchlíkům (OPU) OPU je nevládní neziskovou organizací, která se od svého založení v roce.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 PROGRAMY INSPEKCÍ Robert Mout DCMR – Agentura pro ŽP.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Výpočetní technika Akademický rok 2008/2009 Letní semestr
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
PRŮBĚH DOKUMENTACE UNIVERZITNÍHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU MZLU V BRNĚ
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Ukazatele kvality Program školení.
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
farmakovigilanční audit
Transkript prezentace:

© 2007 MEDIA TENOR 1 Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 - Radiožurnálu Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 – Radiožurnálu

© 2007 MEDIA TENOR 2 Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 - Radiožurnálu Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 – Radiožurnálu Sledovaná média: MF Dnes, Právo, Lidové noviny, Hospodářské noviny Období: 1. září 2007 – 15. únor 2008 Realizace: Media Tenor Marek Síbrt U Tiskárny Ostrava Tel/fax: Stav:

© 2007 MEDIA TENOR 3 Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 - Radiožurnálu Všeobecný metodologický úvod Obsahová analýza médií je systematickým shrnutím obsahu a formy zpravodajství. Příspěvky jsou kódovány podle předem dané metodiky kontrolovatelným způsobem, využíván je speciálně upravený software. Výsledky týmu spolupracovníků jsou kontrolovány na několika stupních. Noví spolupracovníci absolvují před svým definitivním zařazením do týmu přibližně 60 hodin školení. To umožňuje dosažení % shody dat (během jednoho roku je databáze rozšířena o více než záznamů). Obsahová analýza médií je kvantitativní výzkumnou metodou pro systematický a intersubjektivně ověřitelný popis komunikačních obsahů. Metody využívané pro analýzu jsou definovány tak, že každý, kdo tyto metody použije na stejném materiálu, musí dojít ke stejným výsledkům. Výsledky analýzy tedy nezávisí na osobách, které ji provádějí, nýbrž na definovaných metodách a analyzovaném materiálu. Každému příspěvku je přiřazeno jedno hlavní téma v závislosti na převažujícím obsahu reportáže. V jednom příspěvku může být zmiňováno více tematických aspektů o subjektech, tzv. výpovědí. Výpověď je definována subjektem, tendencí a kontextem hodnocení subjektu, tematizací a původcem výpovědi. Kdykoli se změní jakákoli z těchto položek je zapisována nová výpověď. V jedné větě tedy může být obsaženo více výpovědí, stejně jako se více vět může skládat z výpovědi jediné. Společnost Media Tenor je prostřednictvím svých analytiků ochotna kdykoli zodpovědět případné metodologické dotazy týkající se této analýzy. Media Tenor se v České republice zaměřuje na kontinuální obsahovou analýzu nejvýznamnějších tuzemských médií. Analytici Media Tenoru v České republice detailně zpracovávají na každodenní bázi zpravodajství tuzemských tištěných a elektronických médií. Ve spolupráci s dalšími kancelářemi Media Tenoru jsou analyzována prakticky všechna významná média na světě.

© 2007 MEDIA TENOR 4 Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 - Radiožurnálu Četnost a kontext prezentace ČRo1 v denících Všechny deníky zmiňovaly ČRo1 ve spojitosti s novým formátem stanice s vysokým podílem negativity, když dávaly prostor názorům oponentům nové ředitelky B. Tachecí. Relativně nejméně kritické byly v daném ohledu Lidové noviny Báze: výpovědi o ČRo1; Média: deníky; Období: 1. září 2007 – PREZENTACE ČRo1

© 2007 MEDIA TENOR 5 Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 - Radiožurnálu Četnost a kontext prezentace ČRo1 v denících – vývoj v čase Deníky obrátily pozornost na ČRo1- Radiožurnál až v souvislosti se startem inovovaného formátu relace. V roce 2007 referovaly o stanici s nízkou intenzitou. Od prosince klesal podíl pozitivních referencí, negativních naopak přibývalo Báze: výpovědi o ČRo1; Média: deníky; Období: 1. září 2007 – PREZENTACE ČRo1

© 2007 MEDIA TENOR 6 Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 - Radiožurnálu Tematická struktura prezentace ČRo1 v denících Média upozorňovala na negativní ohlasy na nový formát vysílání ve veřejnosti. Změny poškodily image stanice a vedly k úvahám o naplňování veřejnoprávní funkce. Konání Rady ČRo bylo zmiňováno v neutrálním kontextu Báze: výpovědi o ČRo1; Média: deníky; Období: 1. září 2007 – PREZENTACE ČRo1

© 2007 MEDIA TENOR 7 Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 - Radiožurnálu Tematická struktura prezentace ČRo1 v denících Díky pravidelné příloze LN přinesl nejvíce informací o stanici O. Aust. J. Chuchma, L. Nejezchlebová, P. Honzejk, M. Čermák a J. Potůček referovali o změnách ve vysílání s vysokým podílem negativity Báze: výpovědi o ČRo1; Média: deníky; Období: 1. září 2007 – PREZENTACE ČRo1

© 2007 MEDIA TENOR 8 Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 - Radiožurnálu Báze představuje počet výpovědí/příspěvků, které byly zahrnuty do analýzy. Číslo v bázi se nemusí vždy shodovat se součtem hodnot uvedených v grafu, prezentuje-li například pouze nejvýznamnější výsledky – prvních 10 nejčetnějších tematických aspektů, nejčastější komentátory vyjadřující se k určitému subjektu atd. Hlavní téma - obsahový aspekt, kterého se převážná část příspěvku týkala. V rámci každého příspěvku se tak stanovuje právě jedno hlavní téma, může však v něm být zmiňováno více různých tematických aspektů, tzv. výpovědí. Témata, která jsou příspěvkům a výpovědím přiřazována, vybírá analytik z předem definovaného seznamu, jenž obsahuje cca 700 různých položek. Kontext - určuje, zda je subjekt představen v pozitivním či negativním světle v závislosti na širších souvislostech (neurčuje tedy, jak je subjekt explicitně hodnocen, ale jakou povahu mají skutečnosti, s nimiž je spojován). Hovoříme o skrytém hodnocení, protože kontext má významný vliv na formování příznivého, či nepříznivého obrazu sledovaného subjektu. Slovníček pojmů 1/2 Obsahová analýza médií - systematické shrnutí obsahu a formy zpravodajství. Příspěvky jsou kódovány podle předem dané metodiky kontrolovatelným způsobem, využíván je speciálně upravený software. Obsahová analýza je prováděna ve dvou stupních - na úrovni příspěvku a detailněji na úrovni jednotlivých výpovědí. Metody využívané pro analýzu jsou definovány tak, že každý, kdo tyto metody použije na stejném materiálu, musí dojít ke stejným výsledkům. Výsledky analýzy nezávisí na osobách, které ji provádějí, nýbrž na definovaných metodách a analyzovaném materiálu. Příspěvek - článek, ucelený televizní nebo rozhlasový příspěvek. Kvantitativní analýza klasifikuje nový příspěvek pokaždé, změní-li se jeho autor, přičemž tematicky shodná čtená zpráva a reportáž jsou klasifikovány jako 2 příspěvky. Standardizovaná kvalitativní analýza však klasifikuje čtenou zprávu a následnou reportáž jako jediný příspěvek. Původce výpovědi - rozpoznatelný nositel hodnocení sledovaného subjektu. Může jím být subjekt sám (vyjadřuje-li se například politik k vlastní osobě), zástupce hospodářské sféry hodnotící podnik, pracovníci PR oddělení, novinář hodnotící daný subjekt ve vlastním názorovém článku atd.

© 2007 MEDIA TENOR 9 Mediální analýza zpravodajství o ČRo1 - Radiožurnálu Subjekt - předmět, k němuž se sledovaná informace vztahuje. Může jím být podnik, politická strana, osoba, město, organizace atd. Tendencí - přímé (explicitní) vyjádření hodnotící sledovaný subjekt (osobnost, politickou stranu, podnik) ze strany novináře nebo jiných subjektů. Může mít negativní, neutrální nebo pozitivní vyznění. Za tendenci považujeme i projev souhlasu či odmítnutí. Tematizace - jeden ze základních aspektů výpovědi. Klasifikuje obsah (postoj, činnost), s nímž je subjekt ve výpovědi spojován. V rámci jednoho příspěvku tak může být kódováno - v závislosti na tematické různorodosti jednotlivých výpovědí - více tematizací. V případě analyzování zpravodajství o politických stranách jsou detailní tematické aspekty výpovědí seskupovány do specifických obecnějších kategorií v následujících oblastech: mezistranická agenda (vztahy s koaličními partnery a politickými oponenty), vnitrostranická agenda (stranické spory, obsazování vrcholných orgánů, personální politika, nominace volebních lídrů atd.) a politické postoje (program, faktické programové kroky, věcná témata). Slovníček pojmů 2/2 Výpověď - segment informace, v němž je citován nebo popisován sledovaný subjekt. Výpověď je tak definována určitým subjektem, tendencí a kontextem jeho hodnocení, tematizací a původcem výpovědi. Změna kteréhokoli z těchto aspektů signalizuje zápis nové výpovědi. V jedné větě tedy může být obsaženo více výpovědí, stejně jako se více vět může skládat z výpovědi jediné.