3D modelář – povrchy VY_32_INOVACE_Design1r0116Mgr. Jiří Mlnařík
Vzhled objektů je dán nejen jejich tvarem, ale také povrchem – texturou. S trochou nadsázky jde o to, že třeba takový pomeranč je jen zdrsněná oranžová koule. V zásadě, pokud se bavíme o čistém povrchu, může být povrch určen: Barvou nebo obrázkem Vyzařováním Odleskem Drsností Průhledností Lomem....a na povrch lze také aplikovat statickou nebo animovanou nerovnost Povrchové vlastnosti objektů Pravé tlačítko myši
Existuje řada možností jak barvy nanášet – pro nás nejpodstatnější bude možnost obarvit celý objekt, jednu plochu a „nabrat“ materiál. Kombinací těchto technik můžeme vytvořit třeba hrací kostku. Protože je složité barvit oka kostky (jsou složeny z mnoha částí, které by se musely jednotlivě barvit), je jednodušší nabarvit celou kostku barvou ok a pak teprve obarvit jednotlivé stěny. Barva a její nanášení
Potřebujeme-li dodat materiálu na plastičnosti, aplikujeme tzv. Bump map. To v podstatě znamená, že naneseme na povrch mapu (obrázek), kde tmavost bodů určuje optickou vzdálenost bodu od roviny povrchu. Hrubost povrchu Obrázek použitý jako mapa Počet opakování mapy Posun mapy „Hloubka“ hrubosti
Chceme-li jako povrch použít vhodný obrázek (např. písek, láva, zdivo, obloha...), použijeme místo barvy tzv. texture map. Jako povrch se pak použije vybraný obrázek (může obsahovat i průhledná místa!), posun a opakování se nastavují stejně jako u Bump map. Právě kombinací s hrubostí povrchu se tak dá velmi věrně simulovat reálný materiál. Texture map
Každý 3D modelář má k dispozici výchozí databanku materiálů (které tak nemusíme připravovat ručně), tyto materiály můžeme také do databanky přidávat. V programu Caligari je databanka dostupná pod ikonou. Můžeme také: Uložit vlastní vytvořený materiál (aktuální) Zrušit materiál z aktuálně otevřené knihovny Otevřít/uložit další knihovny Klepnutím na konkrétní položku v knihovně se naplní všechny vlastnosti materiálu, tak jak jsme se s nimi seznámili v předchozích snímcích. Použití databanky materiálů
Otevřete si soubor VY_32_INOVACE_Design2r0116.scn a aplikujte na jednotlivé prvky vhodné povrchy – třeba takto... Vyzkoušejte si...a výslednou scénu vyrenderujte do souboru.
Vlastní 3D modely Caligari True Space 3.2 volně dostupný „za registraci“, SN: Zdroje