Oběhová soustava 5. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Oběhová soustava člověka
Advertisements

Přírodověda 5. ročník Gabriela Mikulková 2012
Oběhová soustava Adam Klimeš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Planety sluneční soustavy 5. ročník
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Oběhová soustava člověka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Ovoce a zelenina 4. ročník
Houby 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
OBĚHOVÁ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
rozvod živin, kyslíku, odvod CO2 a odpadů metabolismu
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podmínky života na Zemi 5.ročník
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Savci 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VNITŘNÍ ÚSTROJÍ 3. ROČNÍK
Oběhová soustava.
Rozmnožovací soustava 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vylučovací soustava 5. ročník
Lidské tělo I. ( kostra, soustava svalová, dýchací, oběhová )
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Člověk – Oběhová soustava
Lidské tělo II. ( soustava trávicí, vylučovací, kožní, nervová )
Zajišťuje proudění krve.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Smyslové ústrojí 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Člověk – Oběhová soustava
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Oběhová soustava a krev
Převody jednotek objemu
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Hvězdy, souhvězdí 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zlomky – 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Zaokrouhlování – 5. ročník
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Subtropický pás 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Prvouka – 2.ročník „Člověk – Naše tělo“
Dělení se zbytkem 5. ročník
 Každý máme krev určité krevní skupiny  Jsou 4  Označujeme je velkými tiskacími písmeny nebo číslem  ABAB0  Lidé s krevní skupinou A mohou darovat.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
KREV – OBĚHOVÁ SOUSTAVA - tělesná tekutina, která u zdravého dospělého člověka tvoří 7 % tělesné hmotnosti (asi 5 litrů) - krev se neustále obnovuje, každý.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Přírodopis – 8. ročník, Krev
VY_32_INOVACE_13_Oběhová soustava
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Přírodověda pro 5. ročník
Jednotky hmotnosti 5. ročník
LIDSKÝ ORGANISMUS OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_06_KREV
Oběhová soustava VY_32_INOVACE_06-05 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
Tělní tekutiny krev tkáňový mok míza.
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Transkript prezentace:

Oběhová soustava 5. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Oběhová soustava 5. ročník

Oběhová soustava Zajišťuje proudění krve v našem těle – nepřetržitý průtok krve. Délka všech cév v lidském těle je přibližně 100 000 km.

Oběhovou soustavu tvoří: srdce krev cévy

Srdce Je dutý sval, uložený v hrudníku a chráněný žebry. Pracuje jako pumpa – neustále se smršťuje a uvolňuje, a tím zajišťuje tok krve v těle. Činnost srdce cítíme podle tepu. (1 min – 70 až 80 tepů)

Krevní oběh Srdce žene krev do plic. Tam se okysličí a tělní tepny jí rozvádějí po celém těle. Žílami se vrací krev zpátky do srdce. Srdce ji svými stahy žene do plic, kde se odevzdá do vydechovaného vzduchu oxid uhličitý a krev se zde znovu okysličí. Tento koloběh se neustále opakuje.

Krev – životodárná tekutina Funkce krve: Rozvádí do těla kyslík, živiny a další látky (např. vitamíny) Odvádí z těla oxid uhličitý, a jiné škodlivé látky.

Krev se skládá: Krevní plazma Červené krvinky Bílé krvinky Krevní destičky

Krevní plazma Se skládá z vody, v ní jsou rozpuštěny – bílkoviny, cukr, soli, a jiné látky (např. hormony).

Červené krvinky Rozvádí po těle kyslík z plic a odvádí oxid uhličitý. V plicích ho vymění za kyslík. Pro zdravý vývoj červených krvinek je potřeba jíst jídlo bohaté na železo (maso, ryby, zeleninu), vitamin B12 (mléčné výrobky, vajíčko) a kyselinu listovou (špenát, zelí, brokolice, meloun, banán)

Bílé krvinky – strážci těla Dbají na to, aby se do těla nedostaly žádné bacily ani viry (pohlcují a zneškodňují škodlivé látky). Když tělo napadne infekce, bílé krvinky jsou hned v pohotovosti a infekční zárodky se snaží zlikvidovat. Někdy na to stačí samy, jindy jim musíme pomoci (léky).

Krevní destičky Srážejí krev, aby při úrazu nedošlo k rychlému vykrvácení.

Zajímavosti V těle dospělého člověka je pět až šest litrů krve. Více krve mají sportovci a děti, naopak obézní lidé méně. Krev se neustále obnovuje, každý den se vytvoří přibližně 50 ml nové krve. Když člověk ztratí najednou, třeba při úrazu, jeden a půl litru krve, vážně to ohrozí jeho život. Krev teče vždycky stejným směrem, ani když se postavíš na hlavu se nezastaví. Může za to srdce, které funguje jako pumpa.

Cévy Tepny – rozvádějí po těle okysličenou krev ze srdce Žíly – vracejí odkysličenou krev přes srdce do plic Krevní vlásečnice

Krevní skupiny Každý člověk má jinou krevní skupinu Krevní skupiny se označují A, B, AB, 0 Příjemce s krví AB+ může obdržet krev jakéhokoliv dárce, proto se mu říká univerzální příjemce krve. Naopak krev skupiny 0− může být darována všem příjemcům, jde o univerzální dárce krve.

Jan Janský, český lékař, psychiatr a neurolog, objevitel čtyř základních krevních skupin. Darování krve – každý dospělý, zdravý člověk může darovat krev. Při odběru se jim přibližně odebere 500 ml krve.

Transfúze krve Proces, kdy je do těla nemocného nebo zraněného člověka vpravena cizí krev. Krev dárce musí mít vždy stejnou krevní skupinu jako příjemce. Transfúze krve často zachrání nemocnému člověku život.

Oběhová soustava – přírodověda – 5 Oběhová soustava – přírodověda – 5. ročník Použitý software: držitel licence – ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. Windows XP Professional PowerPoint Přírodověda – Mgr. Helena Holovská, Ing. Antonín Rükl – Alter Přírodověda – Jiří Matyášek, Věra Štiková – Nová škola Přírodověda – Jarmilá Mladá, Ladislav Podroužek – SPN Přírodověda – Danuše Kvasničková, Jiří Froněk – Fortuna Obrázky z internetu Autor: Mgr. Iva Hořejší ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz)