BATOLE 1 – 3 rok.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Batole – motorický a kognitivní vývoj
Advertisements

Kojenecké období.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Batole - socializace Škola:
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Kojenecké, batolecí a předškolní období
Vývoj člověka - postnatální
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Obecná a vývojová psychologie dne
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
vývoj poznávacích procesů
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Vývoj člověka Ontogeneze.
Komunikace s dětským pacientem
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
v pedagogické diagnostice
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
DĚTSKÁ HRA.
PŘEDŠKOLNÍ VĚK.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Hrové chování.
Přednáška č. 3 Předškolní období
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
Vývojová psychologie Novorozenec, kojenec.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
Vývoj dítěte v období mezi 1 a 3 roky
Vývoj dítěte v období mezi 1 a 3 roky
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
BATOLE Adéla Sůvová C3B. ◦ (1 – 3 roky) ◦ intenzivní rozvoj motoriky, myšlení a řeči ◦ začíná kontrolovat své pohyby ◦ průzkum okolí, hry, zvědavost ◦
Základní charakteristika
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Motorické schopnosti.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
ETAPY LIDSKÉHO VÝVOJE. Prenatální období Od početí do porodu Prudký tělesný vývoj Interakce s vnějším světem.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Socializace Kejřová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

BATOLE 1 – 3 rok

Batole Dítě získává druhově specifické charakteristiky: Chodí vzpřímeně Začíná mluvit Je roztomilé a velmi náročné na čas a trpělivost

Hrubá motorika CHŮZE Samostatná chůze Později „běh“ Dvouleté dítě téměř nepadá, zvládá nerovnosti terénu Postupně zvládá chůzi do schodů (nahoru s přisunováním nohou, nahoru jako dospělý, ze schodů až kolem 3. roku) Poskoky Jízda na tříkolce ( 3.rok)

Jemná motorika se neustále zlepšuje Pouštění předmětů → stavění kostek 2 roky – přiřazení základních geom. tvarů do příslušných otvorů 3 roky – navlékání korálků

Jemná motorika První pokusy o čmárání: Tužka jako předmět Tužka zanechávající stopu Napodobení čáry (od 2 let snaha o vertikálu) Koncem batolecího období – napodobení kruhu, či křížku

Výzkum vývoje kresby podle Nardiniho a Haushoferové 16 m děvčátko 2 roky šimpanz

Řeč DĚTSKÝ ŽARGON Napodobování zvuků, hlasů zvířat, lidských výkřiků (chybí pravý význam symbolů) 10-11 měsíc – intonace věty 1,5 roku – charakter lidského rozhovoru - symbolický význam slov 1 rok – 6 slov 18 m – 20 - 30 slov 2 roky 200 – 300 slov - Později „Co to je?“

„slovník“ děvčátka v 1 roce bác Cák – cák příprava na vycházku Drnčící hračka, auto Rozsvícení světla, zapálení plynu Tam – s gestem Pozdrav, navázání kontaktu To mi dej Činnost – otvírání, zavírání dveří Odmítání Neurčitý význam „bá“ → „ca-ca“ → „pápa“ → „znzn“ → „cva“ → „bam-bam“ → „a“ → „tond“ → „za“ → „ne-ne“ → „dan-dan“ →

Kognitivní vývoj 1,5 roku / 2 roky – začíná etapa SYMBOLICKÉHO A PŘEDPOJMOVÉHO UČENÍ - slova jako předpojmy dítě nerozlišuje jeden – někteří – všichni - Předměty jako symboly

SOCIÁLNÍ OBLAST Nácvik sebeobsluhy a tělesné čistoty Nutná zralost dítěte – uvědomění si potřeby močení, schopnost ji sdělit, vůlí kontrolovat svěrače Kontrola dítěte ke konci druhého roku Nezdravé soutěžení matek Dřívější pediatrická literatura: „v jednom roce už ani jednu plenu“ 3 rok – určité prvky oblékání a svlékání, stolování

„Hodní“ a „zlí“ lidé Výzkum – tým vědců z Yale University Překonávání překážek Dřevěné hračky s lidskou tváří a velkýma očima jedna pomáhala, jedna znesnadňovala cestu Na závěr výběr z obou hraček Výběr z negativní a neutrální hračky

Emoční vývoj a socializace - dítě je stále závislé na matce - má diferencované vztahy ke členům rodiny - žárlivost při narození mladšího sourozence Robertson a Bowly – separační reakce dětí 18-24 m: Fáze protestu Fáze zoufalství Fáze odpoutání od matky – důležitý vztah k jiné osobě - adaptace nebo obranná reakce?

Období vzdoru Mezi 2. až 3. rokem Trvání v průměru 14 měsíců Negativismus Snaha o samostatnost – „já sám“ Výchovné přístupy – vysvětlování, tresty, odvádění pozornosti Mahlerová – „zrození psychologického já“

PŘEDŠKOLÁK 3-5 LET

Motorický vývoj Zdokonalování pohybů, pohybová koordinace Větší samostatnost – jídlo, oblékání Zručnost – hry s pískem, kostkami, plastelínou Kresba - 3. rok - vertikála, horizontála, kruh, dodatečně pojmenovává kresbu - 4. rok – kresba kříže - 5. rok – nápodoba čtverce

Řeč Postupné zdokonalování Během čtvrtého a pátého roku obvykle vymizí „dětská patlavost“ Děti hovoří v souvětích Vydrží poslouchat krátké povídky Rozrůstá se počet dětských říkanek Vývoj řeči umožňuje růst poznatků o sobě a o okolním světě Od 3 let – regulace chování řečí – slovní instrukce

Kognitivní myšlení Symbolické a předpojmové myšlení názorové myšlení – úsudek je vázán na názor

Konzervace (počet, délka, množství tekutiny, hmotnost, objem)

Předoperační (prelogické myšlení) Dítě je: Egocentrické – vše je vázáno na jeho činnost Antropomorfické – vše polidšťuje Magické – mění fakta dle vlastního přání Artificialistické – vše „se dělá“ Roztočí se a raduje se, že roztočilo celý svět, zakrývá si oči, aby je druzí neviděli „Tatínku, ta vodička je ráda, že tak pěkně uplavává, viď?“ Zabijeme zloděje – zabijeme jen hlavu a ruce, nohy mu nezabijeme „co se dělá“ „proč se dělá“

Emoční vývoj a socializace Sociální reaktivita - bohatě diferencované vztahy k lidem v bližším i vzdálenějším okolí (autismus) 2. Sociální kontroly a hodnotové orientace Vznikají na základě zákazů a příkazů (sociopatie) Období shovívavosti a období socializace Kulturní rozdíly (jihoafrický kmen Zulu, postupy v Ugandě Tichomoří) Sociální role - Vzorce chování a postojů, které jsou od jedince očekávány (žák, syn, spolužák …)

Emoční porozumění druhým Pokusy s „mylným přesvědčením“ Schovaná čokoláda – kde ji bude hledat? Úspěšnější děti se sourozenci Selhávají děti týrané a zanedbávané

Zlaté období dětské hry Hra souběžná (2 roky) Hra společná (2,5 roku) Hra kooperativní (od 4 let) Osvojování mužských a ženských rolí

Použitá a doporučená literatura: Langmeier, J., Krejčířová, D. ( 1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Hort, Vl., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E., a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál

Děkuji za pozornost 